A dialogue with the sociology of childhood from the interpretive reproduction and cultures of peers in children's play

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n60.18466

Keywords:

children's play, cultures of peers, interpretive reproduction, sociology of childhood.

Abstract

The purpose of this study is to analyze the relationships between the Interpretive Reproduction and the Culture of Peers in the interactions among children who play in the daily life of Early Childhood Education, without adult interference. This research is based on the Sociology of Childhood, introducing the children as full social beings, capable for action, and childhood as a culturally active and creative social group (SIROTA, 2001; CORSARO, 2009, 2011; SARMENTO, 2003).  It considers children's play as a social and cultural practice built in and through the interactions among children in articulation with the sociocultural context in which they are inserted (BORBA, 2005). This is a qualitative research based on an ethnographic perspective with children. The data were collected with video recordings and described in playful episodes of a group of 25 three year-olds’ children of both genders in a kindergarten school in the city of Aracaju, SE, Brazil. Our results reveal how children collectively produce a routine in which they share moments of tension, excitement of threat, relief and joy of escape, facing danger and fear, inserting emotions and feelings into their routines of peers, which they produce and control, evidencing that the play routines are elements that constitute the Cultures of Peers. Those routines are produced by the children and shared though their interaction with same-aged partners by the active and inventive (re)elaboration of the sociocultural environments of which they actively participate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaely Karolynne do Nascimento Campos, Instituto Federal de Sergipe – IFS.

Doutora e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Especialista em Educação e Gestão. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe. Membro do Grupo de Pesquisas e Estudos sobre Bebês, Infâncias e Práticas educativas (OLHARES). Atualmente é Pedagoga do Instituto Federal de Sergipe - IFS. 

Tacyana Karla Gomes Ramos, Universidade Federal de Sergipe – UFS.

Possui Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco com estudos vinculados à Linha de Pesquisa Linguagem e Educação. Atualmente é professora Associada vinculada ao Departamento de Educação (curso de Pedagogia) da Universidade Federal de Sergipe/UFS, membro do Comitê de Ética em Pesquisa da referida instituição e líder do Grupo de Pesquisas e Estudos sobre Bebês, Infâncias e Práticas educativas (OLHARES). 

References

BELLONI, Maria Luiza. O que é Sociologia da Infância. Campinas: Autores Associados, 2009.

BORBA, Angela Meyer. Culturas da infância nos espaços-tempos do brincar. 2005. 296 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2005.

BROUGÈRE, Gilles. A crianças e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2015. p. 19-32.

CAMPOS, Rafaely Karolynne do Nascimento. Modos de brincar na educação infantil: o que dizem as crianças?. 2017. 166 f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.

COHN, Clarice. Antropologia da Criança. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CORSARO, Willian. Le culture dei bambini. Bologna: il mulino, Saggi, 2003.

CORSARO, Willian. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria Almeida (orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 31-50.

CORSARO, Willian. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. 11. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

FERREIRA, Manuela. Do “avesso” do brincar ou... as relações entre pares, as rotinas da cultura infantil e a construção da(s) ordem(ens) social (ais) instituinte(s) das crianças no Jardim-de-Infância. In: SARMENTO, M.J. & CERISARA, A. B. (orgs). Crianças e miúdos. Perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004.

GRAUE, Elisabeth.; WALSH, Daniel. Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.

KRAMER, Sonia. Autoria e Autorização: Questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 41-59, julho/ 2002. Disponível em: http://www.scielo.br. Acesso em: 14 jan. 2016.

MOLLO-BOUVIER, Suzanne. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação & Sociedade, v. 26, n. 91, p. 391-403, 2005.

MONTANDON, C. “Sociologia da infância: balanço dos trabalhos em língua inglesa”. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas/Campinas. Autores Associados, n.112, mar., 2001.

OLIVEIRA, Fabiana de. TEBET, Gabriela Guarnieri de Campos. Cultura da Infância: brincar, desenho e pensamento. In: ABROMOWICZ, Anete (et al.). O plural da infância: aportes da sociologia. São Carlos: EdUFSCar, 2010. p. 39 – 55.

PEDROSA, Maria Isabel; SANTOS, Maria de Fátima. Aprofundando reprodução interpretativa e cultura de pares em diálogo com Corsaro. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria Almeida (orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 51-58.

PEDROSA, Maria Isabel; CARVALHO, Ana Maria Almeida. Análise qualitativa de episódios de interação: uma reflexão sobre procedimentos e formas de uso. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 18(3), 2005. Disponível em: http://www.scielo.br. Acesso em: 10 de jan. 2016.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade. [online], v. 26, n. 91, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br. Acesso em: 20 de dez. 2015.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da infância, 2003. Disponível na Internet: http:www.iec.minho.pt/cedic/textos de trabalho. Acessado em 30 de maio de 2016.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade, 2002. Disponível na Internet: http:www.iec.minho.pt/cedic/textos de trabalho. Acessado em 30 de maio de 2016.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade. [online]. 2005, vol.26, n.91, p. 361-378. ISSN 0101-7330.

SIROTA, Régine. Emergência de uma Sociologia da Infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 7-31, mar, 2001.

SPINK, Mary J.P. A ética na pesquisa social: da perspectiva prescritiva à interanimação dialógica. EDIPCS. Revista semestral da Faculdade de Psicologia PUC-RS, Porto Alegre, v. 31, n. 1, p. 7-22, Jan/Jul, 2000. Acesso em: 24 jan. de 2016.

Published

2022-03-29

How to Cite

DO NASCIMENTO CAMPOS, Rafaely Karolynne; GOMES RAMOS, Tacyana Karla. A dialogue with the sociology of childhood from the interpretive reproduction and cultures of peers in children’s play. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 60, p. e18466, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n60.18466. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/18466. Acesso em: 28 sep. 2024.