The social participation on MOVA ABC: from popular movements of the years 60 to the neoliberal perspective

Authors

  • Edna Cristina do Prado Universidade Ibirapuera
  • Sonia Maria Duarte Grego Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.v11i2.1982

Keywords:

Movimento Social. Políticas Públicas. EJA. Educação Popular MOVA-Regional

Abstract

The present manuscript, from the category social participation, analyzes the breaks and present contradictions in the Movement of Literacy of the ABCD native of São Paulo regarding the proposals of the popular movements of youths and adults of the years 60. Interviews, statements, documents and official documents where used in analyses, based on critical theory, with special emphasis on studies and researches developed under a Freire’s educational perspective. The results show that between breaks and contradictions detach itself: the dependence of the movement to the oscillations of the financial resources and interests of the partners involved in detriment to the claims of the bases; the fragility of quick educational formation; The absence of the qualitative and quantitative facts about the demand and performance of the students, the which, allied to the ideological, historical, and spatial differences observed in the present movement, revel that the Regional MOVA distorts in some moments the proposal of popular education of Paulo Freire utilizing itself of their own principle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edna Cristina do Prado, Universidade Ibirapuera

Edna Prado é doutora em Educação pela UNESP, mestra em Educação pela PUC-SP, licenciada em Educação Física, Pedagogia, Letras e bacharel em Lingüística pela USP, especialista em Psicologia, também pela USP, em Ecoturismo pela UFLA, em Tutoria em EaD pelo Senac, Professora Adjunta do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal de Alagoas, ex-professora da educação básica, ex-diretora escolar na rede pública do município de São Paulo, idealizadora e apresentadora das aulas de Literatura do Programa Vestibulando Digital da TV Cultura/SP, membro do Grupo de Pesquisa em Gestão e Avaliação Educacional do CEDU/UFAL, autora de vários artigos na área da Educação.

Sonia Maria Duarte Grego, Universidade Estadual Paulista

Pós-doutora em Avaliação Educacional pela University of London . Professora Adjunta do Departamento de Didática da Faculdade de Ciências e Letras e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da FCLAr/UNESP. Araraquara – SP. [Brasil] smdgrego@vivax.com.br

Published

2010-02-21

How to Cite

PRADO, Edna Cristina do; DUARTE GREGO, Sonia Maria. The social participation on MOVA ABC: from popular movements of the years 60 to the neoliberal perspective. EccoS – Revista Científica, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 353–374, 2010. DOI: 10.5585/eccos.v11i2.1982. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/1982. Acesso em: 5 nov. 2024.