Apprenticeship in umbanda: multicultural knowledge and religious sociability of “ser criança”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n64.21983

Keywords:

multicutural education, umbanda, religious intolerance, othernerss

Abstract

Multiculturalism in education circunscribes tensions and complexixities that permeate the diversity of culturales in order to consider the exclusion and invisibility that affect them due to racual, ehtnic, socio-religious, gender issues, among others. The emphasis of this text falls on the religius sociabily fron the practices cerated by the Project “Ser Criança” of the house of Umbanda Axé Odé Mutalambô, located in the hinterland of Paraíba. A children’s Project in a religious environment is a premise for discussing and confronting the signos of intolerance the impact terreiro communities. Such markers request and educacion for alternaty in order to form the new generations to overcome stingmas and silencing.

 

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Author Biographies

Robéria Nádia Araújo Nascimento, Universidade Federal da Paraíba- UFPB

Robéria Nádia Araújo Nascimento
Doutora em Educação (UFPB)
Professora Associada da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) 
Professora  do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores  (PPGFP/UEPB)

Wagnês Barbosa de Araújo, Universidade Estadual Vale do Acaraú

MESTRANDA DO CURSO DE PÓS-GRADUAÇÃO EM FORMAÇAO DE PROFESSORES-PPGFP, PELA UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA-UEPB; FORMADA EM PEDAGOGIA ESPECIALIZAÇÃO EM PSICOPEDAGOGIA CLÍNICA E INSTITUCIONAL E ORIENTAÇÃO E SUPERVISÃO EDUCACIONAL.  PROFESSORA DE EDUCAÇÃO INFANTIL NO MINICÍPIO DE REMÍGIO-PB;

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Published

2023-03-31

How to Cite

ARAÚJO NASCIMENTO, Robéria Nádia; BARBOSA DE ARAÚJO, Wagnês. Apprenticeship in umbanda: multicultural knowledge and religious sociability of “ser criança”. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 64, p. e21983, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n64.21983. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/21983. Acesso em: 7 jun. 2025.

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