The commercialization of knowledge as an ongoing movement in contemporaneity
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n62.22006Keywords:
commodification, knowledge, privatization, intellectual goods, education.Abstract
This work presents the results of a doctoral dissertation that aimed to analyze the implications of movements for the commodification and democratization of knowledge in Education. We herein present how knowledge, as an immaterial good, is born "free", and becomes a commodity through the commodification movement, which has been operating, with greater evidence, in the arts (music and cinema), in entertainment (games), in technology (softwares) and in science (scientific literature). For this demonstration, we go through the reflection on knowledge, the commodity, the commodity as knowledge, the history of this process and its concrete manifestations in our present time, whether through efforts to maintain the status quo or the creation of new legal mechanisms or technology for the continuity and expansion of this worldview.
Downloads
References
ALENCAR, Anderson Fernandes de. Compartilhamento do conhecimento: desafios para a educação. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: http://10.11606/T.48.2012.tde-30012014-102711. Acesso em: 3 ago. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Brasília: Planalto, [2012]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm. Acesso em: 02 ago. 2021.
CHAUI, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 2000.
DICIONÁRIO HOUAISS. Verbete“cientificismo”. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br
/corporativo/apps/uol_www/v5-4/html/index.php#6. Acesso em: 03 ago. 2021. Online.
DICIONÁRIO HOUAISS. Verbete “conhecimento”. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/ corporativo/apps/uol_www/v5-4/html/index.php#7. Acesso em: 02 ago. 2021. Online.
DICIONÁRIO HOUAISS. Verbete “mercantilizar”. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v5-4/html/index.php#8. Acesso em: 03 ago. 2021b. Online.
DICIONÁRIO HOUAISS. Verbete “processo”. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v5-4/html/index.php#9. Acesso em: 03 ago. 2021a. online.
DICIONÁRIO HOUAISS. Verbete “propriedade”. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v5-4/html/index.php#10. Acesso em: 03 ago. 2021c. Online.
DICIONÁRIO HOUAISS. Verbete “universidade”. Disponível em:
https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v5-4/html/index.php#11. Acesso em: 01 ago. 2021d. Online.
ELSEVIER. Copyright support: “why does Elsevier request a transfer of copyright for subscription articles?”. Disponível em: https://www.elsevier.com/ data/assets/pdf_file/0007/55654/AuthorUserRights.pdf. Acesso em: 10 fev. 2014.
GADOTTI, Moacir. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. 1.ed. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.
GADELHA, Sérgio. Bens públicos. Ponto dos cursos. Disponível em:
http://www.pontodosconcursos.com.br/admin/imagens/upload/1641_D.doc. Acesso em: 10 fev. 2014.
MACHADO, Nilson José. Conhecimento: entre a Mercadoria e a Dádiva. Projeto Reflexões, Rio Grande do Sul. 2007. Disponível em: http://www.pucrs.br/reflexoes/encontro/2007- 1/documentos/03-Conhecimento-Entre-a-Mercadoria-e-a-Dadiva-Nilson-Jose-Machado.pdf. Acesso em: 10 fev. 2014.
MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política (Tomo 1). São Paulo: Nova Cultural, 1996. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/acer_fontes/acer_marx/ocapital- 1.pdf. Acesso em: 10 fev. 2014.
OLIVEIRA, Marcos Barbosa de. Ciência: força produtiva ou mercadoria? Crítica Marxista, São Paulo, n. 21, p. 77-96. 2005. Disponível em: http://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/
arquivos_biblioteca/artigo121critica21-A- oliveira.pdf. Acesso em: 10 fev. 2014.
ROSAS, Vanderlei de Barros. Afinal, o que é conhecimento? Mundo dos filósofos, 2003. Disponível em: http://www.mundodosfilosofos.com.br/vanderlei22.htm. Acesso em: 10 fev. 2014.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. A mobilização colaborativa e a teoria da propriedade do bem intangível. Tese (Doutorado em Ciência Política), Departamento de Ciência Política da USP, São Paulo, 2005. Disponível em: http://wiki.softwarelivre.org/TeseSA/TeseIndice. Acesso em: 10 fev. 2014.
WIKIPÉDIA. Mercantilização da educação superior. Wikipédia. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Mercantiliza%C3%A7%C3%A3o_da_educa%C3% A7%C3%A3o_superior. Acesso em: 10 fev. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 449
- PDF (Português (Brasil)) 567