Political- pedagogical projects and school violence: disagreements of physical education in cities of Paraná
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n63.22157Keywords:
confrontation programs, pedagogical political project, physical education, school violence.Abstract
In this research, we assumed the objective of analyzing the Political-Pedagogical Projects of schools located in Vale do Ivaí, in order to evaluate the articulation between the Physical Education curricular component and the programs to combat manifestations of violence at school. Through document analysis and based on the epistemological and ontological assumptions of historical-dialectical materialism, were analyzed the Political-Pedagogical Projects (PPP) of state schools that offered Elementary School II and/or High School linked to the cities of Arapuã, Ivaiporã, Jardim Alegre, Lunardelli and São João do Ivaí, in addition to the programs/projects undertaken by the school units in the respective cities of Paraná. It was made clear through the results that, despite the fact that the schools' PPPs reveal that they were built from the principles of democratic management, no elements were identified that confirm the involvement of the school community in the proposed actions. Only two documents brought to light, albeit incipiently, connections between the Physical Education curriculum component and the confrontation of school violence. And, with regard to the different dimensions of violence, when alluded to, generalist strategies are mentioned, obliterating the foundations and developments to problematize and combat them.
Downloads
References
ARAUJO FILHO, Ismael Kalil Saffe de. Violência nas escolas públicas de cascavel/PR e a judicialização: constatações e apontamentos. 2017. 66 f. Dissertação (Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2017.
BASEI, Andréia Paula. O tensionamento da gestão democrática e as mudanças nas eleições para diretor escolar no estado do Paraná. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 23, p. 1-26, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5969. Acesso em: 05 mai. 2022.
BRASIL. Constituição. República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF. Senado Federal, 1988.
BRASIL. Perfil Territorial. Secretaria de Desenvolvimento Territorial.2015. Disponível em: caderno_territorial_225_Vale do Ivaí - PR.pdf (mda.gov.br). Acesso em: 06 dez. 2021.
BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe. Esporte, escola e a tensão que os megaeventos esportivos trazem para a Educação Física Escolar. Em Aberto, Brasília, v. 26, n. 89, p. 131-143, jan./jun. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.26i89.2736. Acesso em: 02 fev. 2022.
BRITO, Rodrigo Martins de; FRANCISCO, Marcos Vinicius. Uma análise dos projetos políticos pedagógicos de escolas do Vale do Ivaí e a possível articulação do componente curricular de Educação Física com os programas de combate às manifestações de violência na escola. In: ENCONTRO ANUAL DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 30, 2021, Maringá-PR. Anais... Maringá: PPG/UEM, 2021a, p. 01-04.
BRITO, Rodrigo Martins de; FRANCISCO, Marcos Vinicius. Programas de combate à violência escolar no Paraná: um estudo de revisão. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 26, n. 1, p. 1-16, 2021b. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/35703. Acesso em: 8 dez. 2022
CABRAL NETO, Antônio; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. Gestão escolar em instituições de ensino médio: entre a gestão democrática e a gerencial. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 116, p. 745-770, jul.-set. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/35zWgbwzyNc8dddjmJdsGhF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 04 abr. 2022.
CASTELO, Rodrigo. Supremacia rentista no Brasil neoliberal: e a violência como potência econômica. Universidade e Sociedade, Brasília, v. 27, n. 60, p. 58-71, jul. 2017.
DRABACH, Nadia Pedrotti; SOUZA, Ângelo Ricardo de. Leituras sobre a gestão democrática e o “gerencialismo” na/da educação no Brasil. Revista Pedagógica, Chapecó - SC, v. 16, n. 33, p. 221-248, jul./dez. 2014. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/2851. Acesso em: 02 abr. 2022.
EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Subsídios teórico-Metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: Contribuições do marxismo. In: CÊA, Georgia; RUMMERT, Sonia Maria; GONÇALVES, Leonardo (orgs.). Trabalho e educação: interlocuções marxistas. Rio Grande: Ed. da FURG, 2019, p. 83-120.
FRANCISCO, Marcos Vinicius; LIBÓRIO, Renata Maria Coimbra. Notas sobre alguns desdobramentos necessários nos programas de combate ao Bullying escolar: uma análise sócio-cultural. Interacções, Lisboa-PT, v.11, n. 38, p. 7-27, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.25755/int.8472. Acesso em: 03 fev. 2022.
GOLDONI, Jakeline. Mutação da violência escolar na sociedade pós-moderna: a efervescência do ciberbullying. 2017. 90 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel-PR, 2017.
GUEDES, Gilmar Barbosa; BARBALHO, Maria Goretti Cabral. Planejamento educacional e gestão democrática: dimensões política e instrumental no PAR. RBPAE, Brasília, v. 32, n. 1, p. 131-149, jan./abr. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol32n012016.62679. Acesso em: 02 abr. 2022.
IAROCZINSKI, Adriane. A relação entre o espaço escolar e a violência infanto-juvenil no contexto de ação do programa da Patrulha Escolar em Ponta Grossa-PR. 2009. 108 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Território) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa-PR, 2009.
LIMA, Carla da Conceição de. Gestão democrática ou gerencial: qual é o papel dos gestores escolares? Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 6, n. 1, p. 168–175, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31949. Acesso em: 27 jul. 2021.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga; AUGUSTO, Maria Helena. Políticas de responsabilização e gestão escolar na educação básica brasileira. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 20, n. 43, p. 529-548, set./dez. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4367. Acesso em: 03 jan. 2022.
OLIVEIRA, Flávia Fernandes de; VOTRE, Sebastião José. Bullying nas aulas de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 12, n. 02, p. 173-197, mai./ago. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2900. Acesso em: 10 dez. 2021.
PARANÁ (Estado). Resolução SEED 797, de 06 de março de 2018. Diário Oficial n. 10147, 13 Mar. 2018. Disponível em: https://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=194080&codTipoAto=&tipoVisualizacao=alterado. Acesso: 20 jul. 2021.
PARANÁ (Estado). Lei n. 20.358 de 26 de outubro de 2020. Altera dispositivos da Lei nº 18.590, de 13 de outubro de 2015 e dá outras providências. Diário Oficial, n. 10.798 de 26 de outubro de 2020. Disponível em: http://portal.assembleia.pr.leg.br/modules/mod_legislativo_arquivo/mod_legislativo_arquivo.php?leiCod=53924&tipo=L&tplei=0. Acesso em: 05 mai. 2022.
PERONI, Vera Maria Vidal. A gestão democrática da educação em tempos de parceria entre o público e o privado. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 2, p. 19-31, maio/ago 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/tpC76cg8bvZGYZJW5BwSfkR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 01 abr. 2022.
POUJOL GALVÁN, Guadalupe. Puntos de articulación entre violencia social, exclusión y violencia escolar. Revista latinoamericana de estudios educativos, Distrito Federal- MX, v. 46, n. 2, p. 123-144, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.48102/rlee.2016.46.2.183. Acesso em: 03 jan. 2022.
SEBASTIÃO, João. Violência na escola, processos de socialização e formas de regulação. Sociologia: Problemas e Práticas, Lisboa, n. 71, p. 23-37, 2013. Disponível em: http://journals.openedition.org/spp/933. Acesso em: 24 mar. 2022.
TAFFAREL, Celi Zulke. Pedagogia histórico-crítica e metodologia de ensino crítico-superadora da educação física: nexos e determinações. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente-SP, v. 27, n. 1, p. 5-23, jan./abr. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v27i1.3962. Acesso em: 02 jan. 2022.
TIGRE, Maria das Graças do Espirito Santo. Escola juventude e violência: um estudo no ensino médio. 2013. 242f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2313. Acesso em: 8 jan. 2022.
TOMBINI, Leila. Os dispositivos da violência escolar: o caso da escola municipal Higino Antunes Pires Neto. 2018. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, PR, 2018.
TONET, Ivo. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.
VEIGA, Ilma Passos. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Caderno Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/cH67BM9yWB8tPfXjVz6cKSH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 abr. 2022.
VIANNA, José Antônio; SOUZA, Silvana Marcia de; REIS, Katarina Pereira dos. Bullying nas aulas de Educação Física: a percepção dos alunos no Ensino Médio. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, n. 86, p. 73-93, fev. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362015000100003. Acesso em: 05 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 548
- PDF (Português (Brasil)) 459