Digital teacher training: a proposal for the creation of new possibilities for teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n64.22653

Keywords:

education technology, extension course, teachers update, teaching, continuing training.

Abstract

In this article we present the design and application of the Digital Teacher Training course. The aforementioned training contributed to the development of teachers of state education in Paraná at this time of adjustment and adequacy of pedagogical practice to online teaching, using simple methods and tools for its execution. Assuming that there is a vast collection of technological tools to be used in the educational context and that there are important themes that need to be discussed, the course "Digital Teacher Training" was structured in order to update teachers with the tools of greater potential for teaching curriculum content. In this way, the content was developed in order to include tools capable of revealing a three-dimensional approach to digitalization, involving experiences that go far beyond the student's reading, or a posture of mere reproduction by the teacher, but which allow the allocation of the teacher as a conductor in this digital literacy process by presenting a synesthetic world of learning to the student. For this reason, the tools selected should be as varied as the experiences lived in the digital field, student by student. The course was developed at the Federal Technological University of Paraná, synchronously and asynchronously, in the format of an extension course and updating of professors.

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Author Biographies

Raul Greco, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR.

Mestre em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) e Mestrando em educação pela Universidade de Lisboa (ULISBOA - Portugal). Possui especialização em Especialização em Inovação e Tecnologias da Educação pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Especialização em Especialização em Mídias Aplicadas na Educação pelo Instituto Federal de Santa Catarina (ISFC) e Especialização em Filosofia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).Tem ampla experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia da Educação, metodologias ativas, tecnologias analógicas e digitais atuando como professor e professor conteudista principalmente nos seguintes temas: filosofia, tecnologia da educação, letramento digital, literatura e formação docente na cibercultura.

Alessandra Dutra, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR.

Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2003) e Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008). É professora titular da Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza - PPGEN de 2013-2017. Foi coordenadora adjunta do PPGEN de 2017 a 2019. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Tecnologia - PPGECT (Doutorado Acadêmico), de Ponta Grossa-PR.

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Published

2023-03-17

How to Cite

GRECO, Raul; DUTRA, Alessandra. Digital teacher training: a proposal for the creation of new possibilities for teaching and learning. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 64, p. e22653, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n64.22653. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/22653. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos