Satisfaction with the course between students from public and private institutions
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n65.22701Keywords:
private higher education, public higher education, satisfaction with the course, university students.Abstract
The present study had as objective to verify the satisfaction with the course of students of public and private universities of the State of Rio de Janeiro. A questionnaire with open questions about the subject applied to 78 students from different areas of knowledge was used as instrument. For the data analysis the Iramuteq program was used to analyze the Hierarchical Descending Classification. The results pointed to a difference in the perception of the students of these institutions about topics such as curricular curriculum, management of the university, work opportunity and the qualification of teachers.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS DE PESQUISA. Critério Brasil. 2018. http://www.abep.org
ASTIN, A. W. What matters in College? Four Critical Years revisited. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1993.
BURGESS, A.; SENIOR, C.; MOORES, E. A 10-year case study on the changing determinants of university student satisfaction in the UK. PLoS ONE, California, no.13, v.2, p. 1-15, 2018. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0192976
CAMARGO, B. V., JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, no. 21, v. 2, p. 513-518, 2013. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200016, acesso em 5 de jun. 2022.
CUNHA, P. R.; GOMES, G.; BECK, F. Satisfação dos estudantes do curso de Ciências Contábeis: estudo em Universidades Públicas de Santa Catarina. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte, no.27, v.1, p. 42-62, jan./abr.2016. https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista, acesso em 5 de jun. 2022.
FADEL, C. B.; SOUZA, J. A.; BORDIN, D.; GARBIN, C. A.; GARBIN, A. J.; SALIBA, N. Satisfação com a vivência acadêmica entre concluintes de uma universidade pública brasileira. Revista Gaúcha de Odontologia, Rio Grande do Sul, no. 66, v.1, p. 50-59, jan./jun. 2016. https://doi.org/10.1590/1981-863720180001000073261
JAVED, N; BAZMI, N. A. Effects of teaching style on student’s satisfaction through the mediating role of teacher’s behavior and qualification. Journal of Education, Linguistics and Literature, Hojai, no. 1, v. 4, p. 96-105, 2018. https://www.sumerianz.com/pdf-files/sjell1(4)96-105.pdf, acesso em 06 de junho de 2022.
LANGAN, A. M.; DUNLEAVY, P.; FIELDING, A. (2013). Applying models to national surveys of undergraduate science students: What affects ratings of satisfaction?. Education Sciences, no.3, v. 2, p. 193-207, may, 2013. https://doi.org/10.3390/educsci3020193
NEUMANN, L.; NEUMANN, Y. Comparison of six lengths of rating scales: students' attitudes toward instruction. Psychological Reports, Pennsylvania, no. 48, v.2, p. 399-404, april, 1981. https://doi.org/10.2466/pr0.1981.48.2.399
PADOVANI, R. D. C.; NEUFELD, C. B.; MALTONI, J.; BARBOSA, L. N. F.; SOUZA, W.; F. D., CAVALCANTI; H. A. F.; LAMEU, J. D. N. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Porto Alegre, no.10, v.1, p. 02-10, jan./jun., 2014. Disponível em: http://rbtc.org.br/edicao_atual.asp, acesso em 5 de jun. 2022.
PINTO, N. G. M., QUADROS, M. R. C., CRUZ, F. V., & CONRAD, C. C. Satisfação acadêmica no Ensino Superior brasileiro: uma análise das evidências empíricas. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, no. 2, v. 3, p. 3-17, abril/jun., 2017. https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i2.1600
PORTO, A. M. D. S.; SOARES, A. B. Diferenças entre expectativas e adaptação acadêmica de universitários de diversas áreas do conhecimento. Análise Psicológica, Lisboa, no. 35, v.1, p. 13-24, 2017. http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1170/pdf, acesso em 10 de abr. 2019.
SANTOS, A. A. A. D.; POLYDORO, S. A. J.; SCORTEGAGNA, S. A.; LINDEN, M. S. S. Integração ao ensino superior e satisfação acadêmica em universitários. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, no. 33, v.4, p. 780-793, 2013. https://www.scielo.br/j/pcp/i/2013.v33n4/, acesso em 12 de maio 2022.
SANTOS, M.; ROMEIRO, V. A satisfação com a experiência acadêmica influencia a relação de confiança comportamental com a instituição? Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, no.3, v. 1, p. 78-97, jan./mar., 2017. https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i1
SCHLEICH, A. L. R.; POLYDORO, S. A. J.; SANTOS, A. A. A. Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do Ensino Superior. Avaliação Psicológica, Porto Alegre, no. 5, v.1, p. 11-20, jun., 2006. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1677-047120060001&lng=pt&nrm=iso, acesso em 5 de jun. de 2022.
SOARES, A. P. C.; VASCONCELOS, R. M.; ALMEIDA, L.S. Adaptação e Satisfação na Universidade: Apresentação e validação do Questionário de Satisfação Acadêmica. Contextos e dinâmica da vida acadêmica, p. 153-165, 2002. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/12114, acesso em 12 dez. 2021.
SOUZA, J. M. D. SANTOS, B. S. D., & TOASSI, R. F. C. Retenção e evasão no ensino superior público: estudo de caso em um curso noturno de Odontologia. Educação em revista, Belo Horizonte, no. 33, 1-26, mar., 2017. https://doi.org/10.1590/0102-4698154730
SUEHIRO, A. C. B.; DE ANDRADE, K. S. Satisfação com a experiência acadêmica: um estudo com universitários do primeiro ano. Revista Psicologia em Pesquisa, no. 12, v. 2, 1-10, maio/ago., 2018. https://doi.org/10.24879/2018001200200147
VALE, A. F. N. D., OLIVEIRA, A. M. B. D., SOUSA, J. C. D. Grau de satisfação dos discentes de administração com o seu curso e sua IES. Revista de Administração IMED, Passo Fundo, no. 6, v.1, p. 105-115, jan./jun., 2016. https://doi.org/10.18256/2237-7956.2016.v6i1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dos autores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 336
- PDF (Português (Brasil)) 393