Satisfaction with the course between students from public and private institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n65.22701

Keywords:

private higher education, public higher education, satisfaction with the course, university students.

Abstract

The present study had as objective to verify the satisfaction with the course of students of public and private universities of the State of Rio de Janeiro. A questionnaire with open questions about the subject applied to 78 students from different areas of knowledge was used as instrument. For the data analysis the Iramuteq program was used to analyze the Hierarchical Descending Classification. The results pointed to a difference in the perception of the students of these institutions about topics such as curricular curriculum, management of the university, work opportunity and the qualification of teachers.

 

Downloads

Author Biographies

Adriana Benevides Soares, Universidade Salgado de Oliveira – UNIVERSO e Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ.

Doutora pela Universidade de Paris XI e pós doutorada pela UFSCar e USF. Professora titular da UERJ e da UNIVERSO.

Marcia Cristina Monteiro, Universidade Salgado de Oliveira – UNIVERSO.

Doutora e Pós-doutora pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO), Professora da UNIVERSO

Isabela da Silva Rodrigues, Universidade Salgado de Oliveira – UNIVERSO.

Mestre pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO)

Almir Diego Gonçalves Brito da Silva, Universidade Salgado de Oliveira – UNIVERSO.

Doutorando pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO)

Claudio Almeida Lima, Universidade Salgado de Oliveira – UNIVERSO.

Doutorando em Psicologia pela Universidade Salgado de Oliveira

Mirian Souza da Silva, Universidade Salgado de Oliveira – UNIVERSO.

Graduada em Psicologia Universidade Salgado de Oliveira

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS DE PESQUISA. Critério Brasil. 2018. http://www.abep.org

ASTIN, A. W. What matters in College? Four Critical Years revisited. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1993.

BURGESS, A.; SENIOR, C.; MOORES, E. A 10-year case study on the changing determinants of university student satisfaction in the UK. PLoS ONE, California, no.13, v.2, p. 1-15, 2018. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0192976

CAMARGO, B. V., JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, no. 21, v. 2, p. 513-518, 2013. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200016, acesso em 5 de jun. 2022.

CUNHA, P. R.; GOMES, G.; BECK, F. Satisfação dos estudantes do curso de Ciências Contábeis: estudo em Universidades Públicas de Santa Catarina. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte, no.27, v.1, p. 42-62, jan./abr.2016. https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista, acesso em 5 de jun. 2022.

FADEL, C. B.; SOUZA, J. A.; BORDIN, D.; GARBIN, C. A.; GARBIN, A. J.; SALIBA, N. Satisfação com a vivência acadêmica entre concluintes de uma universidade pública brasileira. Revista Gaúcha de Odontologia, Rio Grande do Sul, no. 66, v.1, p. 50-59, jan./jun. 2016. https://doi.org/10.1590/1981-863720180001000073261

JAVED, N; BAZMI, N. A. Effects of teaching style on student’s satisfaction through the mediating role of teacher’s behavior and qualification. Journal of Education, Linguistics and Literature, Hojai, no. 1, v. 4, p. 96-105, 2018. https://www.sumerianz.com/pdf-files/sjell1(4)96-105.pdf, acesso em 06 de junho de 2022.

LANGAN, A. M.; DUNLEAVY, P.; FIELDING, A. (2013). Applying models to national surveys of undergraduate science students: What affects ratings of satisfaction?. Education Sciences, no.3, v. 2, p. 193-207, may, 2013. https://doi.org/10.3390/educsci3020193

NEUMANN, L.; NEUMANN, Y. Comparison of six lengths of rating scales: students' attitudes toward instruction. Psychological Reports, Pennsylvania, no. 48, v.2, p. 399-404, april, 1981. https://doi.org/10.2466/pr0.1981.48.2.399

PADOVANI, R. D. C.; NEUFELD, C. B.; MALTONI, J.; BARBOSA, L. N. F.; SOUZA, W.; F. D., CAVALCANTI; H. A. F.; LAMEU, J. D. N. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Porto Alegre, no.10, v.1, p. 02-10, jan./jun., 2014. Disponível em: http://rbtc.org.br/edicao_atual.asp, acesso em 5 de jun. 2022.

PINTO, N. G. M., QUADROS, M. R. C., CRUZ, F. V., & CONRAD, C. C. Satisfação acadêmica no Ensino Superior brasileiro: uma análise das evidências empíricas. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, no. 2, v. 3, p. 3-17, abril/jun., 2017. https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i2.1600

PORTO, A. M. D. S.; SOARES, A. B. Diferenças entre expectativas e adaptação acadêmica de universitários de diversas áreas do conhecimento. Análise Psicológica, Lisboa, no. 35, v.1, p. 13-24, 2017. http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1170/pdf, acesso em 10 de abr. 2019.

SANTOS, A. A. A. D.; POLYDORO, S. A. J.; SCORTEGAGNA, S. A.; LINDEN, M. S. S. Integração ao ensino superior e satisfação acadêmica em universitários. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, no. 33, v.4, p. 780-793, 2013. https://www.scielo.br/j/pcp/i/2013.v33n4/, acesso em 12 de maio 2022.

SANTOS, M.; ROMEIRO, V. A satisfação com a experiência acadêmica influencia a relação de confiança comportamental com a instituição? Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, no.3, v. 1, p. 78-97, jan./mar., 2017. https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i1

SCHLEICH, A. L. R.; POLYDORO, S. A. J.; SANTOS, A. A. A. Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do Ensino Superior. Avaliação Psicológica, Porto Alegre, no. 5, v.1, p. 11-20, jun., 2006. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1677-047120060001&lng=pt&nrm=iso, acesso em 5 de jun. de 2022.

SOARES, A. P. C.; VASCONCELOS, R. M.; ALMEIDA, L.S. Adaptação e Satisfação na Universidade: Apresentação e validação do Questionário de Satisfação Acadêmica. Contextos e dinâmica da vida acadêmica, p. 153-165, 2002. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/12114, acesso em 12 dez. 2021.

SOUZA, J. M. D. SANTOS, B. S. D., & TOASSI, R. F. C. Retenção e evasão no ensino superior público: estudo de caso em um curso noturno de Odontologia. Educação em revista, Belo Horizonte, no. 33, 1-26, mar., 2017. https://doi.org/10.1590/0102-4698154730

SUEHIRO, A. C. B.; DE ANDRADE, K. S. Satisfação com a experiência acadêmica: um estudo com universitários do primeiro ano. Revista Psicologia em Pesquisa, no. 12, v. 2, 1-10, maio/ago., 2018. https://doi.org/10.24879/2018001200200147

VALE, A. F. N. D., OLIVEIRA, A. M. B. D., SOUSA, J. C. D. Grau de satisfação dos discentes de administração com o seu curso e sua IES. Revista de Administração IMED, Passo Fundo, no. 6, v.1, p. 105-115, jan./jun., 2016. https://doi.org/10.18256/2237-7956.2016.v6i1

Published

2023-05-15

How to Cite

BENEVIDES SOARES, Adriana; MONTEIRO, Marcia Cristina; DA SILVA RODRIGUES, Isabela; GONÇALVES BRITO DA SILVA, Almir Diego; ALMEIDA LIMA, Claudio; SOUZA DA SILVA, Mirian. Satisfaction with the course between students from public and private institutions. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 65, p. e22701, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n65.22701. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/22701. Acesso em: 7 jun. 2025.
Views
  • Abstract 336
  • PDF (Português (Brasil)) 393