The history of education as a research field in Brazil: a historiography of brazilian education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n64.22717Keywords:
history of education, research field, historiography.Abstract
The study aims to analyze the constitution of the History of Education as a research field. This densification was due to the proliferation of Graduate Programs in Education from the 1970s onwards, of Study Groups linked to this area, as well as scientific events, which have been establishing themselves as vehicles for disseminating the debates and discussions held, directly or indirectly, among the members of the interpretive community of the History of Brazilian Education. The investigation has a qualitative approach and used bibliographic and historical research as sources. The results highlight the recognition and consolidation of this field of study.
Downloads
References
BARROS, José Costa D’Assunção. Fontes Históricas: revisitando alguns aspectos primordiais para a Pesquisa Histórica. Mouseion, n. 12, p. 129-¬159, mai./ago. 2012. ISSN 1981¬‐7207.
BIELSCHOWSKY, Ricardo. Estratégia de desenvolvimento e as três frentes de expansão no Brasil: um desenho conceitual. Economia e Sociedade, Campinas, v. 21, Número Especial, p. 729-747, dez. 2012.
BOURDIEU, Pierre. Sociologia. Tradução de Paulo Monteiro e Alícia Auzmend. São Paulo: Ática, 1983.
CAPUTO, Ana Cláudia; MELO, Hildete Pereira de. A Industrialização Brasileira nos Anos de 1950: Uma Análise da Instrução 113 da SUMOC. Est. Econ., São Paulo, v. 39, n. 3, p. 513-538, jul./set. 2009.
CIAVATTA, Maria. Emancipação: a historicidade do conceito e a Polêmica no processo real da existência humana. Trabalho Necessário. Ano 12, nº 18, p. 74-97, 2014.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
HAYASHI, Carlos Roberto Massao; FERREIRA JUNIOR, Amarílio. O campo da história da educação no Brasil: um estudo baseado nos grupos de pesquisa. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 3, p. 167-184, nov. 2010
LUCHESE, Terciane Ângela. In(ter)venções: a história da educação como campo disciplinar e de pesquisa. In: ALVES, Luís Alberto; PINTASSILGO, Joaquim (Coord.). Investigar, intervir e preservar em História da Educação. Porto, CITCEM – Centro de Investigação Transdisciplinar ‘Cultura, espaço e memória’ / HISTEDUP - Associação de História da Educação de Portugal, 2017, p. 113-130.
MEN, Liliana; NEVES, Fátima Maria. A construção do campo disciplinar da história da educação no Brasil (1970-1999). SEMINÁRIO DE PESQUISA DO PPE. Universidade Estadual de Maringá 08 e 09 de Junho, 2009.
MONARCHA, Carlos. História da educação (brasileira): formação do campo, tendências e vertentes investigativas. Revista História Da Educação, v. 11, n. 21, p. 51–77. jan./abr. 2007
NÓVOA, António. História da educação: percursos de uma disciplina. Análise Psicológica. Lisboa, Portugal, 1996.
PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira. 5 Gerações de Historiadores da Educação Brasileira. João Pessoa: Editora do CCTA-UFPB, 2020.
PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira. Historiadores da educação brasileira: gerações em diálogo. Revista Brasileira De História Da Educação, v.19. p. 1-26. 2019. http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e059. ISSN: 2238-0094
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930-1973). 40. ed. Petropólis: Vozes, 2014.
VIDAL, Diana Golçalves, FARIA FILHO, Luciano Mendes de. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 23, nº 45, p. 37-70. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dos autores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1479
- PDF (Português (Brasil)) 1120