The life projects of the children of Babassu extractivists in Maranhão, between continuities and ruptures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.23602

Keywords:

rural teenagers, coconut babassu, life project

Abstract

This work is part of a doctoral research, which aimed to know the life projects of teenagers, children of babassu coconut breakers in eastern Maranhão, in an attempt to understand if in their projects is the continuity of the activities realized by their families or turn to other professional activities. The research is part of a doctoral thesis and had the participation of thirteen teenagers who attended the 8th and 9th year of elementary school in a public school in the rural area of Maranhão, children of babassu coconut extractivists, as well as other collaborators who work in education, but only the ones will be mentioned here. The research revealed that the school where they study does not yet work with the “life project” curricular axis, however, based on the teenagers' speeches, it was understood that working with this curricular axis, striving to strengthen their life projects, there is theoretical support in the perspective of Freire's teaching. It is noteworthy that the school interferes with their life projects, as both students and parents see it as an alternative for better economic and social conditions. Therefore, from the study, it was also evident that these teenagers have as their main target in their life projects, a higher education academic training to have a good profession that is not related to the activities of babassu coconut.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria de Fátima Sousa Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Doutora em Educação – UNESP/Campus Rio Claro SP, integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em "Políticas e Gestão da Educação Superior" - GEPES/UNESP

 

José Euzébio de Oliveira Souza Aragão, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Doutor em Educação (UFSCar), professor do departamento de educação e do PPGE/UNESP/Campus Rio Claro SP

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CANDAU, V.M.F. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa v.46 n.161 p.802-820 jul./set. 2016. https://doi.org/10.1590/198053143455.

DAMON, W. O que o jovem quer da vida? Como pais e professores podem orientar e motivar os adolescentes. Tradução Jaqueline Valpassos. São Paulo: Summus, 2009.

FRANCO, M.L.P.B. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

FRANCO, M.L.P.B. Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro Editora, 2018.

FREIRE, P. Educação e mudança. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. (Recurso digital), 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, R. et al. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

LIMA, J.R de. O indivíduo na sociedade líquido-moderna e a identidade nacional. Caderno Zygmunt Bauman, v. 9, n. 18, 2019. ISSN2236-4099.

MARANHÃO. Lei estadual nº 4734 de 18 de junho de 1986. Proíbe a derrubada de palmeiras de babaçu e dá outras providências. São Luís, 18 jun. 1986

MENDES, A.C.M. Reflexões e contribuições para a etnografia das práticas cotidianas de resistência das quebradeiras de coco babaçu de Codó. 2016 - Dissertação (Pós-graduação stricto sensu) Mestrado em Cartografia Social e Política da Amazônia da Universidade Estadual do Maranhão UEMA, São Luís - MA, 2016.

MIQCB. Movimento Interestadual das Quebradeiras de Coco Babaçu. Disponível em: https://www.miqcb.org/sobre-nos. Link: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/588. Acesso em: 12 fev. 2021.

PARDO, M.B.L. A arte de realizar pesquisa: um exercício de imaginação e criatividade. São Paulo – São Cristóvão: Editora UFS; Aracaju: Fundação Oviêdo Teixeira, 2006.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34 jan./abr. 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012.

SEVERINO, A.P. et al. Educação para a vida: manual do professor. Organizador CENPEC – Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária; editora responsável Anna Helena Altenfelder. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020.

SILVA, A.F. G; SOUZA, A.I (Org.). A busca do tema gerador na práxis da educação popular. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2007.

SILVA, V. Jovens de um rural brasileiro: socialização, educação e assistência. Cad. Cedes, Campinas, v. 22, n. 57, p. 97-115, ago. 2002. https://doi.org/10.1590/S0101-32622002000200007.

Published

2023-12-18

How to Cite

SILVA, Maria de Fátima Sousa; ARAGÃO, José Euzébio de Oliveira Souza. The life projects of the children of Babassu extractivists in Maranhão, between continuities and ruptures. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e23602, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.23602. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/23602. Acesso em: 5 nov. 2024.