The theatrical mediation process in the virtual environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24136

Keywords:

theatrical mediation, online theater, spectator

Abstract

How to think about mediation in the online universe? This question is the starting point for the practical mediation proposal for the comic show “Leave your problems out there” by the Curitiba-based group Antropofocus, designed and conceived for online presentation with live transmission. The work portrays an auditorium program in which the presenting characters ask viewers to forget the enormous amount of bad news that probe the current moment. The research aims to contribute to the analysis of proposals for theatrical mediation developed in a virtual environment with a focus on the new appreciation format that the online environment provides and which implies a new way of being a spectator.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Venâncio Correia, Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC

Licenciada em Teatro pela Universidade Estadual do Paraná – Unespar, campus de Curitiba II – Faculdade de Artes do Paraná. Atriz, professora de teatro e gestora cultural da Garalhufa, escola de atuação digital e itinerante.

Robson Rosseto, Universidade Estadual do Paraná – Unespar

Doutor em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP e Mestre em Teatro pela Universidade Estadual de Santa Catarina-UDESC. Professor do Programa de Pós-Graduação em Artes (PPGARTES) e do Curso de Licenciatura em Teatro, da Universidade Estadual do Paraná-UNESPAR, Campus de Curitiba II - Faculade de Artes do Paraná.

References

BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Mediação, mediação, ação. Revista Digital Art&, São Paulo, v. 13, n. 17, p. 1-18, jul. 2016. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/002791031.pdf Acesso em: 13/08/2021.

CORREIA, Mariana Venâncio; ROSSETO, Rosseto. O processo de mediação teatral no ambiente virtual. In: XI Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas – ABRACE: Artes Cênicas e Direitos Humanos em Tempos de Pandemia e Pós-Pandemia, 2021, Campinas. Anais... Campinas: Unicamp, 2021. p. 1-15.

DESGRANGES, Flávio. Mediação Teatral: anotações sobre o projeto de formação de público. Revista Urdimento, Florianópolis, n. 10, p. 75- 83, dez. 2008. Disponível em:

https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101102008075/8864

Acesso em: 13/08/2021.

DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do espectador. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 2015.

GOMES, Sidmar Silveira. Entre arte e pedagogia em tempos de pandemia: Ensino Remoto e Mediação Teatral. Revista FUNDARTE. Maringá, n. 44, p. 1-20, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.19179/2319-0868/836

OLIVEIRA, Ney Wendell Cunha. A mediação teatral como experiência estético-educativa. Revista de história e estudo culturais. v.7, n.3, set./ out./ nov./ dez. 2010. Disponível em:

https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/278 Acesso em: 13/08/2021.

OLIVEIRA, Ney Wendell Cunha. A mediação teatral na formação de público: o Projeto Cuida Bem de Mim na Bahia e as experiências artístico-pedagógicas nas instituições culturais no Québec. 2011. 230 f. Tese. (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011. Disponível em:

https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/9436 Acesso em: 13/08/2021.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Introdução à análise do teatro. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes: 1999.

Published

2023-12-18

How to Cite

CORREIA, Mariana Venâncio; ROSSETO, Robson. The theatrical mediation process in the virtual environment. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e24136, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.24136. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24136. Acesso em: 5 nov. 2024.