Other educational horizons, paths tracked by decolonial pedagogy:

a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24147

Keywords:

decoloniality, research methodology, decolonial pedagogy, quantitative research, systematic review of the literature

Abstract

In order to think about pedagogies that combat coloniality, it is necessary to problematize, face, challenge and resist the different types of colonial domination and oppression that surround daily existence. With these incitements, for the elaboration of the doctoral thesis in progress – of which this systematic literature review (RSL) is part –, we know that, before starting an academic research, it is necessary to know the state of the art of its object through from RSL. Thus, in this study, the general objective is to describe and analyze theses and dissertations produced between 2010 and 2020 in the context of decolonial pedagogies, to answer the research question, “what has the scientific literature been producing about decolonial pedagogies in recent years?”. We use decolonial epistemology as a theoretical framework and a quantitative approach from a methodological point of view. Data were obtained through Google Scholar, Theses and Dissertations Bank of Capes/MEC, Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, using the descriptor “decolonial pedagogy”. As a result, we highlight the growth of research in this area, the temporal regularity of both theses and dissertations, an imbalance between methodological approaches, the diversity of instruments for data collection; the main form of analysis used was the one that articulates the data collected with the theoretical framework and the profusion of analytical categories.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Belle Legramandi , Universidade Nove de Julho - Uninove

Mestra e Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Nove de Julho (em andamento), sendo bolsista e pesquisadora da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)/PROSUP. Professora de Língua Portuguesa na rede pública do estado de São Paulo.

Rosemary Roggero, Universidade Nove de Julho - Uninove

Docente no Programa de Pós-graduação em Educação e no Programa de Pós-graduação em Gestão e Práticas Educacionais da Universidade Nove de Julho. Doutorado em Educação (PUC/SP).

Manuel Tavares, Universidade Lusófona

Doutorado em Filosofia pela Universidade de Sevilha.

References

DUSSEL, Enrique. El encubrimiento del outro: Hacia el origen del mito de la modernidad. Quito: Abya Ayala, 1994.

GOMES, Romeu. A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 23 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2013, p. 67-80.

LEGRAMANDI, Aline Belle. Formação continuada do professor de língua materna na Olimpíada de Língua Portuguesa: uma perspectiva decolonial. 2019. 208 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2019.

LEGRAMANDI, Aline; TAVARES, Manuel. O estado da arte da produção científica em pedagogia decolonial na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) de 2010 a 2020. In: CONEDU - VII Congresso Nacional de Educação, 2021. Anais... Evento virtual. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2021/TRABALHO_EV150_MD4_SA102_ID2301_28072021172223.pdf. Acesso em: 03 abr. 2023

MACIEL, Ceila Portilho. Transcorporeidade e saber: narrativas performativas e indisciplinares por uma descolonização epistêmica. 2020. 340 p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências Sociais (FCS), Programa de Pós-Graduação em Performances Culturais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020.

MALDONADO-TORRES, Nelson. El Caribe, la colonialidad, y el giro decolonial. Latin American Research Review, n.55, vol. 3, p.560-573, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25222/larr.1005 . Acesso em 02 jan. 2023

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (orgs.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistemica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores: Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos: Pontificia Universidad Javeriana: Instituto Pensar, 2007, p. 127-167.

MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Revista Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772/645. Acesso em: 13 jun. 2022.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza; SANCHES, Odécio. Quantitativo-Qualitativo: Oposição ou Complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set. 1993. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/Bgpmz7T7cNv8K9Hg4J9fJDb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 maio 2021.

NEVES, Ana Beatriz Maia. Mulheres na frente e atrás das telas: gênero e direitos das mulheres no ensino de Sociologia - possibilidades de abordagem a partir de filmes. 2020. 102 p. Dissertação (Mestrado profissional) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Marília, 2020.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Histórias da África e dos africanos na escola: as perspectivas para a formação dos professores de história quando a diferença se torna obrigatoriedade curricular. 2010. 252 p. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 227-278. (Colección Sur).

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009, p. 12-43.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de) colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez. 2012.

WALSH, Catherine. Pedagogias decolaniales: prácticas insurgentes de resister, (re)existir y (re)viver. Quito-Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013. (Serie Pensamento Decolonial).

Published

2023-12-18

How to Cite

LEGRAMANDI , Aline Belle; ROGGERO, Rosemary; TAVARES, Manuel. Other educational horizons, paths tracked by decolonial pedagogy: : a systematic literature review. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e24147, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.24147. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24147. Acesso em: 19 jul. 2024.