Production of texts in the 3rd year of the literacy cycle:

a look at heterogeneity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24213

Keywords:

heterogeneity, literacy, mediation, text production

Abstract

The Work investigates how a teacher conducts the text production teaching process in a 3rd year class of the literacy cycle, taking into account the heterogeneitv of the class. For this, we discussed the production of texts in the early years of alementary shool I and heterogeneity. We opted for the case study, of a qualitative nature. We carry out word and text diagnostic activities, interviews, observations and document analysis. We relied on the methodological techniques of contente analysis (BARDIN, 2016) for data analysis. The results indicated that, with regard to the teacher’s practice, she tries, in her own way, to encourage her students to advance in relation to the Alphabetic Writing System, as well as in relation to text production. For this, he uses specific methodologies for each group, according to the groupings he make in his class, based on the levels of writing and textual production that the students present. The teacher presents a practice that is configured as “mixed.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Author Biographies

Vanessa Brandão Pereira, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco- UFRPE. Especialista em Psicopedagogia, com ênfase nas áreas Institucional e Clínica pelo Instituto Superior de Educação de Pesqueira-ISEP. Mestre em Educação Pela Universidade Federal de Pernambuco- UFPE. Atualmente é professora na rede municipal de São João- PE. Doutoranda pela Universidade Federal de Pernambuco-UFPE

Magna do Carmo Silva , Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

Doutora em Educação e professora das disciplinas de Avaliação da Aprendizagem e Avaliação Educacional na Universidade Federal de Pernambuco. Professora e pesquisadora da Pós-Graduação em Educação da UFPE. Dentre diversas temáticas relacionadas aos processos de ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa, pesquisa sobre ciclo, alfabetização, prática docente, avaliação na Educação infantil e no Ensino Fundamental.

 

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016. Título original: L´analyse de contenu.

BARROS, Ana Paula BerfordLeão dos Santos. Heterogeneidade:a prática pedagógica do ensino da leitura nos contextos das escolas cicladas e multisseriada. Orientadora: Telma Ferraz Leal. 2019. 217 f. Tese (Doutorado em Educação) -Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; LEAL, Telma Ferraz. Em busca da construção de sentido: o trabalho de leitura e produção de textos na alfabetização. In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa (org.). Leitura e produção de textos na alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 27-43.

BRASIL. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, ed. 98, p. 44, 24 maio 2016. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/22917581. Acesso em: 26 mar. 2023.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução Ana Rachel Machado e Pericles Cunha. São Paulo: Educ, 1999.

CRUZ, Magna do Carmo Silva. Tecendo a alfabetização no chão da escola seriada e ciclada: a fabricação das práticas de alfabetização e a aprendizagem da escrita e da leitura pelas crianças. Recife: UFPE, 2012. 341f. Tese (Doutorando em Educação). Universidade Federal de Pernambuco.

CHARTIER, Anne-Marie.Fazeres ordinários da classe: uma aposta para a pesquisa e para a formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 157-168, jul./dez. 2000. https://doi.org/10.1590/S1517-97022000000200011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27849/29621.Acesso em: 26 mar. 2023.

FERREIRO, Emília.; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

JACCOUD, Mylene.; MAYER, Robert. A observação direta e a pesquisa qualitativa. In: POUPART, Jean; DERLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionel-H. (org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

LEAL. Telma, Ferraz; BRANDÃO, Ana. Carolina. Perrusi. É possível ensinar a produzir textos! Os objetivos didáticos e a questão didáticos e a questão da progressão escolar no ensino da escrita. In: LEAL, Telma Ferraz; BRANDÃO, Ana CarolinaPerrusi(org.). Produção de textos na escolar: reflexões e práticas no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 152p.cap. 3, p. 45-63.

LEAL, Telma Ferraz; BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi. Projeto de pesquisa:a argumentação na esfera escola de interação. Recife: UFPE, 2006.

LEAL, Telma Ferraz; MORAIS, Artur Gomes de. A argumentação em textos escritos: a criança e a escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LEAL, Telma Ferraz; SÁ, Carolina Figueiredo de; SILVA, Elaine Cristina Nascimento da. Heterogeneidade: do que estamos falando? In: LEAL, Telma Ferraz; SÁ, Carolina Figueiredo de; SILVA, Elaine Cristina Nascimento da (org.). Heterogeneidade, educação e linguagem em contextos do campo e da cidade. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2018. p. 8-34. E-book. Disponível em: https://www.serdigital.com.br/gerenciador/clientes/ceel/arquivos/184.pdf. Acesso em: 26 mar. 2023.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v.27, n.94, p. 47-69, jan./abr. 2006. https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 mar. 2023.

MAINARDES, Jefferson; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Autodeclaração de princípios e de procedimentos éticos na pesquisa em educação. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (Brasil). Ética e pesquisa em educação: subsídios. Rio de Janeiro: Anped, 2019. p. 129-132.

MANZINI, Eduardo. José. Entrevista semiestruturada: análise de objetivos e de roteiros. Marília: Atlas, 1990

MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

OLIVEIRA, Maria. Marly. de. Como fazer pesquisa qualitativa. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky e o processo de formação de conceitos. In: LA TAILLE, Yves de; OLIVEIRA, Marta Kohl de; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vygotsky, Wallon:teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

PEREIRA, Vanessa Brandão. Modos de avaliação da produção textual em turmas do 3º ano do Ciclo de alfabetização. Recife: UFPE, 2019. f. 243. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco.

SCHNEUWLY, Bernardo; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.

SILVA, Alexsandro da; MELO, Kátia Leal Reis de. Produção de textos: uma atividade social e cognitiva. In: LEAL, Telma Ferraz; BRANDÃO, Ana CarolinaPerrusi (org.). Produção de textos na escola: reflexões e práticas no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. cap. 2, p. 29-44.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

YIN, Robert. Estudo de caso. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2023-12-18

How to Cite

PEREIRA, Vanessa Brandão; SILVA , Magna do Carmo. Production of texts in the 3rd year of the literacy cycle: : a look at heterogeneity. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e24213, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.24213. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24213. Acesso em: 18 may. 2025.
Views
  • Abstract 235
  • pdf (Português (Brasil)) 261