Mathematics teaching in the 21st century:
D'Ambrosio and digital mediation
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24271Keywords:
D'Ambrosio, digital, teaching mathematicsAbstract
This article aims to reflect on the Teaching of Mathematics and its impacts exerted by the digital context in contemporary times. Based on the contributions of D'Ambrosio (2011, 2009) we seek to make inferences that allow us to understand the role of the Mathematics teacher and the challenges arising from the major changes in the Education scenario in Brazil and in the world. In a qualitative paradigm, this is an exploratory and documentary research in the methodological scope, while bibliographical surveys are carried out, according to Coutinho (2014), and concatenations are built regarding teacher training from Tardif (2014) and Freire (2021). It was verified that Ubiratan D'Ambrosio, at the time, already hinted at the profound changes to come within education, in particular, with regard to human behavior and its dialogue in the face of advances in the teaching of Mathematics, a discipline impacted in a fundamental way by the new digital information and communication technologies
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18. Jul. 2021.
CARRILLO, José et al. Determining specialised knowledge for mathematics teaching. In: Proceedings of the CERME. 2013. p. 2985-2994.
COUTINHO, Clara Pereira. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas. Leya, 2014.
CNTE. Salário de professor(a) do ensino médio brasileiro é o pior do mundo. CUT Brasil, 2020. Disponível em: http://appsindicato.org.br/salario-de-professora-do-ensino-medio-brasileiro-e-o-pior-do-mundo/. Acesso em: 13. Fev. 2022.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 17.ed. São Paulo: Papirus Editora, 2009.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática – elo entre as tradições a modernidade. 4.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FUNDAÇÃO LEMANN. QEdu, Brasil: 2022. Disponível em: http://qedu.org.br/brasil/ideb. Acesso em: 18. Out. 2022.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Editora Atlas SA, 2008.
GOOGLE TRENDS. Matemática. Disponível em: http://trends.google.com.br/trends/explore?cat=74&date=today%205-y&geo=BR&q=matem%C3%A1tica&hl=pt-BR. Acesso em: 14. Mar. 2022.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Brasil no PISA 2018. Brasília: MEC, 2020. Disponível em:
http://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf. Acesso em: 16. Fev. 2022.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2020: Divulgação dos Resultados. Brasília: MEC, 2021. Disponível em:
http://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2020/apresentacao_coletiva.pdf. Acesso em: 10. Set. 2021.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2020: Notas Estatísticas. Brasília: MEC, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 10. Set. 2021.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. Brasília: MEC, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil/21206. Acesso em: 10. Set. 2021.
JOHNSON, Joseph. Countries with the highest number of internet users as of Q1 2021. Statista, Jul/2021. Disponível em: http://www.statista.com/statistics/262966/number-of-internet-users-in-selected-countries/. Acesso em: 08. Out. 2021.
JOHNSON, Joseph. Number of internet users in Brazil from 2017 to 2026. Statista, Set/2021c. Disponível em: http://www.statista.com/statistics/255208/number-of-internet-users-in-brazil/. Acesso em: 08. Out. 2021.
MOURA, Filipe Antônio Araújo. Ensino da Matemática por meio do Youtube: Planejmamento Docente e Currículo em movimento. 2022.195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tiradentes.Aracaju, 2022.
MOURA, Filipe Antônio Araújo; OLIVEIRA, Advanusia Santos Silva de; SANTOS, Cristina Ramiro dos. Docência Matemática e seus movimentos curriculares mediados pelo digital: Uma revisão. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 1, n. 12, 2021. Disponível em: http://eventos.set.edu.br/enfope/article/view/14995
NUNES, Andréa Karla Ferreira. Políticas Públicas e TIC na Educação: DITE Sergipe 1994 a 2007. EdUnit: Aracaju, 2015. (245 p.)
OECD. Organisation for Economic Co-operation and Development. Education in Brazil: an international perspective. 2021. Disponível em: http://doi.org/10.1787/60a667f7-en. Acesso em: 08. Out. 2021.
OECD. Organisation for Economic Co-operation and Development. PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, OECD Publishing, Paris OECD, 2019. Disponível em: http://doi.org/10.1787/5f07c754-en. Acesso em: 09. Out. 2021.
OECD. Organisation for Economic Co-operation and Development. Brazil - Country Note - Education at a Glance 2018: OECD Indicators. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/estatisticas_educacionais/ocde/education_at_a_glance/Country_Note_traduzido.pdf Acesso em: 13. Fev. 2022.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.
POMBAL, Sebastião José de Carvalho e Mello, Marquês de 1699-1782. Aula do Commercio. Tradução e reprodução fac-similar de documentos do Arquivo do Cosme Velho, anot. E comente. Por Marcos Carneiro de Mendonça. Rio de Janeiro: Xerox do Brasil, 1982.
SANTOS, Jacques Fernandes. O Instituto Federal de Educação enquanto difusor da Política Pública de Infoinclusão no Sertão de Alagoas. 2021. Tese de Doutorado. Universidade Tiradentes (UNIT). 2021.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Editora Vozes Limitada, 2014.
TPD. TODOS PELA EDUCAÇÃO. Ensino a distância na Educação Básica frente à Pandemia da COVID-19. Abril 2020. Disponível em: http://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf. Acesso em: 20. Jul. 2021.
UGB FERP. Faltam Professores de Matemática. Globo G1, 2021. Disponível em: http://g1.globo.com/rj/sul-do-rio-costa-verde/especial-publicitario/ugb/noticia/2021/08/25/faltam-professores-de-matematica.ghtml. Acesso em: 13. Fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 438
- pdf (Português (Brasil)) 343