Mathematics teaching in the 21st century:

D'Ambrosio and digital mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24271

Keywords:

D'Ambrosio, digital, teaching mathematics

Abstract

This article aims to reflect on the Teaching of Mathematics and its impacts exerted by the digital context in contemporary times. Based on the contributions of D'Ambrosio (2011, 2009) we seek to make inferences that allow us to understand the role of the Mathematics teacher and the challenges arising from the major changes in the Education scenario in Brazil and in the world. In a qualitative paradigm, this is an exploratory and documentary research in the methodological scope, while bibliographical surveys are carried out, according to Coutinho (2014), and concatenations are built regarding teacher training from Tardif (2014) and Freire (2021). It was verified that Ubiratan D'Ambrosio, at the time, already hinted at the profound changes to come within education, in particular, with regard to human behavior and its dialogue in the face of advances in the teaching of Mathematics, a discipline impacted in a fundamental way by the new digital information and communication technologies

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Author Biographies

Filipe Antônio Araújo Moura, Universidade Tiradentes – UNIT

Mestre em Educação PROSUP/CNPq (CAPES), especialista em Gestão de Projetos e graduado em Matemática, licenciatura plena pela Universidade Tiradentes - UNIT. Foi bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq (CAPES) no PPED/UNIT em projeto voltado a temática de Políticas Públicas. Possui experiência em organização de eventos de cunho científico, gerenciamento de projetos e revisão técnica de trabalhos acadêmicos. Graduado em Engenharia Civil pela Faculdade Pio Décimo e Técnico em Edificações pelo Instituto Federal de Sergipe. Atualmente, pesquisador vinculado ao Grupo de Pesquisa Docência, Avaliação, Currículo e Contemporaneidade, GPDACC/PPED/UNIT.

Andrea Karla Ferreira Nunes , Universidade Tiradentes – UNIT

Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Salamanca - Espanha (2019). Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2012). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2003) e Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (1997). Atualmente é professora titular do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Tiradentes na linha de Pesquisa Educação e Formação Docente. Foi Supervisora de Tutoria do Núcleo de Educação a Distância na Universidade Tiradentes em Sergipe; Coordenadora Pedagógica do Núcleo de Educação a Distância - UNIT. Foi presidente da Comissão Própria de Avaliação (CPA) da Universidade Tiradentes no período 2012 a 2014. Coordenadora do ENADE do Grupo Tiradentes (2014 a 2017). Foi Gerente de Programas Acadêmicos do Grupo Tiradentes (2018 a 2021). Atua como técnica na Coordenadoria de Estudos e Avaliação Educacional (CEAVE/SEDUC). Faz parte do Banco de Avaliadores (BASis) do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Públicas, Avaliação Educacional e Currículo atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas Públicas na Educação, Avaliação Educacional Currículo, Gestão Educacional e Formação Docente. Líder do Grupo de Pesquisa Docência, Avaliação, Currículo e Contemporaneidade (GPDACC).

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Published

2023-12-18

How to Cite

MOURA, Filipe Antônio Araújo; NUNES , Andrea Karla Ferreira. Mathematics teaching in the 21st century: : D’Ambrosio and digital mediation. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e24271, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.24271. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24271. Acesso em: 4 jun. 2025.
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