Decolonization of school resumes through Law 10.639/03 for a post-abyssal and liberator education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n69.24494

Keywords:

coloniality, school resumes, decolonization, education

Abstract

This work has got coloniality of knowledge and law number 10.639 of 2003, which included the theme Afro-Brazilian History and Culture in the school resumes of the education system, as a possibility for a liberator and post-abyssal education as main topic. The research problem is based on the following questions: Are school resumes territories colonized by eurocentric knowledge? Is it possible to think of Law 10.639/2003 as a possibility to decolonize education? The general objective is, therefore, to study law number 10.639/03 and to understand its importance for emancipatory resumes and multiple knowledge construction. Deductive reasoning is prevailing adopted as a methodology for this work, a predominantly analitical approch and, procedurally, the research is bibliographical. The theoretical foundation is centered on the studies of Boaventura de Sousa Santos, Aníbal Quijano and Ramón Grosfoguel. It is concluded that the colonizing ideals still prevails on education, turning knowledge, histories and cultures produced by global south people, the outskirts realm of abyssal line conceived by Boaventura de Sousa Santos, invisible. That is why is necessary to rethink the way knowledge is produced and (re)produced from a liberating education.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Felden Scheuermann, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI

Professora e Coordenadora do Curso de Direito na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, URI Campus Cerro Largo (RS). Doutoranda em Direito pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, URI Campus Santo Ângelo. Mestra em Direitos Especiais pela mesma universidade. Especialista em Direito e Processo do Trabalho pela Universidade Estácio de Sá.

Noli Bernardo Hahn , Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI

Pós-doutor pela Faculdades EST. Doutor em Ciências da Religião, Ciências Sociais e Religião, pela UMESP. Professor Tempo Integral da URI, Campus de Santo Ângelo. Graduado em Filosofia e Teologia. Possui formação em Direito. Integra o Corpo Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu – Mestrado e Doutorado em Direito. Lidera o Grupo de Pesquisa Novos Direitos em Sociedades Complexas, vinculado à Linha 1, Direito e Multiculturalismo, do PPG Mestrado e Doutorado em Direito da URI. Pesquisa temas relacionando Gênero, Direito, Cultura, Filosofia hermenêutica e Religião.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm

BRASIL. Lei nº 10.639 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir [...] Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm#:~:text=LEI%20No%2010.639%2C%20DE%209%20DE%20JANEIRO%20DE%202003.&text=Altera%20a%20Lei%20no,%22%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, 2012. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000100015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?format=pdf&lang=pt

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil. Uma breve discussão. Geledés: Instituto da Mulher Negra, 2005. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2017/03/Alguns-termos-e-conceitos-presentes-no-debate-sobre-Rela%C3%A7%C3%B5es-Raciais-no-Brasil-uma-breve-discuss%C3%A3o.pdf

GOMES, Nilma Lino. Relações étnicos-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n.1, p. 98-108, 2012. ISSN 1645-1384 (online). Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf

GROSFOGUEL, Ramón. Racismo/Sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocídios/epistemicidios del largo siglo XVI. Tabua Rasa, Colômbia, n. 19, jul./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.153. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39630036002

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

KILOMBA, Krada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LANDER, Edgardo. ¿Conocimiento para qué? ¿Conocimiento para quién? Reflexiones sobre la universidad y la geopolítica de los saberes hegemónicos. Estudios Latinoamericanos, n. 12-13, jul.-dez., 2000. Disponível em: https://revistas.unam.mx/index.php/rel/article/view/52369

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo en un concepto. In CASTRO-GÓMES, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Instituto Pensar, 2007. Disponível em: http://observatorioedhemfoc.hospedagemdesites.ws/observatorio/wp-content/uploads/2020/09/El-giro-decolonial-1.pdf

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, 2017. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?format=pdf&lang=pt

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In.: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Colección Sur Sur (CLACSO), 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2591382/mod_resource/content/1/colonialidade_do_saber_eurocentrismo_ciencias_sociais.pdf

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indígena, v. 13, Lima, 1992. Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: Epistemologias do Sul. SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.) Coimbra: Almedina, 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, n. 79, 2007. https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004 Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc/?format=pdf&lang=pt

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, out. de 2002. Disponível em: https://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Sociologia_das_ausencias_RCCS63.PDF

SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2010.

VIZEU, Rodrigo. Os presidentes: a história dos que mandaram e desmandaram no Brasil. De Deodoro a Bolsonaro. Rio de Janeiro: HarperCollins, 2019

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, jan./dez., 2012. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/3412/1511

Published

2024-06-14

How to Cite

SCHEUERMANN, Gabriela Felden; HAHN , Noli Bernardo. Decolonization of school resumes through Law 10.639/03 for a post-abyssal and liberator education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 69, p. e24494, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n69.24494. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24494. Acesso em: 17 jul. 2024.