Reflective continuing education – ways of management in favor of teaching knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n69.24593

Keywords:

training, knowledge-experience, supervision, management

Abstract

This article comes from a hermeneutic approach for the discussion about knowledge-experience, based on the categories of analysis: the practice of continuing education and the nature of training/supervision/assistance with municipal schools. The empirical field takes place in an experience with a Municipal Department of Education, located in a city in the interior of São Paulo, in a Brazilian state. The argumentative analysis carried out is constituted as a possibility to face, as a priority, the theme of teacher training from the understanding about the logics that structured educational administration – as a “banking” training, which is organized through technical rationality. That is, the idea of an overvaluation that there are those who know, in this case, supervisors, who must monitor and define what the teachers should know. It is a based point of the construction of this analysis, therefore, the teaching experience for the deconstruction of the precariousness, the lightening, of the marketing ideas that grow and try to succumb with a reflective pedagogical work committed to the knowledge and integral development of the other. Thus, the idea of, knowing ourselves determined by the knowledge one day acquired, being prepared to transmit it, is brought with the purpose of launching into what is not understood, what is not known, which moves towards the deconstruction of its certainties through action-reflection-action.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daianny Madalena Costa, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Professora no Mestrado Profissional em Gestão Educacional

Linha 1 - Políticas, Sistema e Organizações Educacionais

Alice Mattos Machado, Universidade do Vale do Rio Sinos - UNISINOS

Graduada em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL) Orientadora Educacional no Colégio
Antônio Vieira (CAV), Salvador, Bahia, Brasil.

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos numa escola reflexiva. São Paulo, Ed. Cortez, 2011.

ALTET, Margarite. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In: PAQUAY, Léopoldo; PERRENOUD, Philippe; ALTET Margarite; CHARLIER, Évelyne (orgs). Formando professores profissionais: Quais estratégias? Quais Competências? 2ª ed. Ver. Porto Alegre : Artmed, 2001. p. 23-35.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Belo Horionte: Autêntica Editora, Coleção Educação: Experiência e sentido, 2013.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr, 2002. nº 19, p. 20-28.

https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf

CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie: uma escolha para a sociedade contemporânea. 1ª ed. São Paulo : Cortez, 2020.

CRUZ JUNIOR, Antônio Fernandes da; DELLA FONTE, Sandra Soares e LOUREIRO, Robson. Formação continuada de professores: quando a experiência e os saberes docentes se limitam à vivência. Pro-Posições [online]. 2014, vol.25, n.2, p. 197-215. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072014000200011.

CUNHA, Maria Isabel. O bom professor e sua prática. Campinas/SP : Papirus. 24ª ed. 2011. 159p. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1ª ed. São Paulo : Boitempo, 2016.

DTP. Planejamento da Diretoria Técnico-Pedagógica. Secretaria Municipal de Educação. 2013.

DTP. Documento interno apresentado em reunião geral. Secretaria Municipal de Educação. 2014.

FISCHER, Beatriz T. Daudt. Tempos de escola: memórias. São Leopoldo : Liber livro, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1987. (O mundo hoje, v. 21).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. 29. ed. São Paulo: Paz e terra, 1996.

GALLO, Silvio. Políticas, poéticas e práticas pedagógicas. Mínimo múltiplo comum. RJ: Lamparina, FAPERJ, 2014.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo : Cortez, 2008. (Coleção docência em formação. Série Saberes Pedagógicos).

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médica, 1997.

GUINSBURG, J. (Org.). A república de Platão. Livro VII. São Paulo : Perspectiva, 2010. p. 263-299.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. Edição, São Paulo: Ed Cortez, 2011.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. O neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina : Editora Planta, 2004.

LEI MUNICIPAL. Lei Municipal nº 5.498, 07 de julho de 2010. Estabelece a estrutura administrativa do Poder Executivo Municipal, os cargos de provimento em comissão, as funções gratificadas e dá outras providências. Jacareí, 2010.

MORIN, Edgar. O método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre : Sulina, 2ª ed. 2003.

NÓVOA, António. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Profissão professor. 2ª ed. Porto Editora : Porto, Portugal. 1999. p. 22-31. (Coleção Ciências da Educação).

NÓVOA, António. Três bases para um novo modelo de formação. Revista Gestão Escolar. Editora Abril. São Paulo, ago/set, 2013. p. 52-55.

https://gestaoescolar.org.br/conteudo/182/tres-bases-para-um-novo-modelo-de-formacao

PARO, Vitor Henrique. Progressão continuada, supervisão escolar e avaliação externa: implicações para a qualidade do ensino. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, ANPED, v. 16, n. 48, pp. 695-716, set-dez. 2011.

https://www.scielo.br/j/rbedu/a/FMX33FR79zYRqkkF5rvVnxm/?format=pdf&lang=pt

PARO, Vitor Henrique. Professor: artesão ou operário. São Paulo : Cortez, 2018.

QUAGLIO, Paschoal. Gestão da educação e dialogicidade problematizadora. RBPAE – Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. v. 25, n 1, p. 139-153, jan./abr. 2009. https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19331

SCOCUGLIA, Afonso Celso. Paulo Freire e a conscientização na transição pós-moderna. Educação, Sociedade e Culturas, n. 23, UFP, João Pessoa, PB, 2005, p. 21-43.

https://acervo.paulofreire.org/items/5f7898fb-8faf-441d-a8cb-8378a0d50538

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17 ed., Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2014.

THURLER, Mônica Gather. Inovar no interior da escola. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

Published

2024-06-14

How to Cite

COSTA, Daianny Madalena; MACHADO, Alice Mattos. Reflective continuing education – ways of management in favor of teaching knowledge. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 69, p. e24593, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n69.24593. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24593. Acesso em: 22 dec. 2024.