Philosophical principles in Paul Natorp's social pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n68.25240Keywords:
Natorp, social pedagogy, philosophyAbstract
This study consists of a review and analysis of materials, such as books and scientific articles, in order to acquire information and knowledge about Paul Natorp's Social Pedagogy. Natorp (1854-1924) was a German philosopher and pedagogue, considered one of the founders of the Marburg School. He was an advocate of social pedagogy, which emphasizes the importance of education in shaping a more just and equal society. His most well-known work is "Sozialpädagogik," published in 1905, in which he argues that education is a means of social and cultural transformation. The main objective of this study is to present the philosophical principles of Natorp's social pedagogy. The content provided is the result of analyses that delve deeper into Natorp's theories on Social Pedagogy, based on Plato and Pestalozzi. It is a qualitative bibliographic study that encourages the adoption of social education practices in connection with Natorp's concept of education. As a result, it is essential to build an ethical exercise that goes beyond the norms taught in schools. Thus, social pedagogy is defined as a notion that encourages examination and socializes possibilities so that everyone can see more and better than they wish to perceive. In summary, this study argues that education belongs to individuals who work together to create a more just, diverse, and socially just society.
Downloads
References
CALIMAN, Geraldo. Pedagogia Social: seu potencial crítico e transformador. Revista de Ciências da Educação, 1 set. 2010. https://doi.org/10.19091/reced.v0i23.73
DOLLINGER, B. O elemento político no disciplinar: a identidade da Pedagogia Social entre difusidade e “olhar” próprio. Civitas –Revista Ciência e Sociedade, Porto Alegre, v.13, n.3, p. 437-457, 2013. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2013.3.16523
EVANGELISTA, Francisco; HORNICH, Daner. Educação sociocomunitária e o seu estatuto epistemológico na comunidade de comunicação crítica. Revista de Educação da Unina, v. 3, n. 1, 12 maio 2022. https://doi.org/10.51399/reunina.v3i1.108
FRANCO, M. A. S. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf
FREIRE, P. A Pedagogia do oprimido. 11.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. Disponível em: https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Pedagogia-do-Oprimido-Paulo-Freire.pdf
JOVCHELOVITCH, S. Psicologia social, saber, comunidade e cultura. Psicologia & Sociedade, v. 16, n. 2, p. 20–31, ago. 2004. https://doi.org/10.1590/S0102-71822004000200004
MACHADO, Evelcy. A pedagogia social: reflexões e diálogos necessários. In: SILVA et al. (Orgs.). Pedagogia social. São Paulo: Expressão & Arte, 2011. p. 117-131.
MARTINS, E. C. Pedagogia social em contexto comunitário: nos meandros das aprendizagens não formais. Revista Educació i Cultura, Palma de Maiorca, v. 25, p. 127-146, 2015. Disponível em: https://raco.cat/index.php/EducacioCultura/article/view/321976/412566
NICO, B. Educação Comunitária: a teoria de uma prática. Santo Tirso: De facto Editores, 2020. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/29232/2/BN.L.28%20Educacao%20Comunitaria%20miolo%202020.pdf
ORZECHOWSKI, Suzete Terezinha; MACHADO, Érico Ribas. Fundamentos filosóficos na Pedagogia Social de Paul Natorp e aproximações com a educação comunitária. Praxis Educativa, v. 18, p. 1–10, 2023. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.18.21337.011
URRUTI, F. de Los R. Fundamento científico de la Pedagogía social en Natorp(Anais de laJunta de Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, 1911). In: RÍOS, F. de los (org.). Obras Completas, v. III, 1997. Barcelona: Fundación Caja de Madrid y Editorial Anthropos, 1997. p. 44-72.
VAZQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. Tradução Maria Encarnación Moya. São Paulo: Expressão Popular, 200.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Danilo da Costa , Gustavo Javier Castro Silva , Maria Aparecida de Assunção

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 754
- pdf (Português (Brasil)) 509