Ritual as a teaching principle in Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n68.25407

Keywords:

Angola, art, education, teaching, ritual

Abstract

This text presents an excerpt from a Master's degree research developed in Luanda (Angola), by the Postgraduate Program in Performing Arts at the Federal University of Rio Grande do Norte (Brazil), which investigates ethnotheatrological aspects of Angolan cultural manifestations. This is specifically about discussing the relevance and possibilities of understanding certain elements of Angolan rituals as teaching principles to be considered in basic education schools, especially through working with artistic languages that turn their attention to the cultural richness of different mother tongues and corporeities of Angola. The pedagogical practice with ritualistic elements of Angolan cultural manifestations is approached here as a way of expanding opportunities — through working with artistic languages (dance, theater, music, etc.) that manifest typical ritual performances — to understand, situate and re-update the production of local knowledge.

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Author Biographies

Mbandu Luvumbu Nsingui, Instituto Superior Politécnico Crescente do Zango

Mestre em Artes Cênicas

Karyne Dias Coutinho , Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com Pós-Doutorado em Artes pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). É Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), desenvolvendo atividades de ensino, pesquisa e extensão junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas. Coordena o Grupo de Pesquisa Poéticas do Aprender, vinculado à Linha de Pesquisa Práticas Investigativas da Cena: Poéticas, Estéticas e Pedagogias. Seus interesses atuais de investigação referem-se às relações entre arte e educação. 

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Published

2024-03-14

How to Cite

NSINGUI, Mbandu Luvumbu; COUTINHO , Karyne Dias. Ritual as a teaching principle in Angola. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 68, p. e25407, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n68.25407. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/25407. Acesso em: 12 mar. 2025.

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