Men's teachers in childhood education: the school principals’ conception
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n71.26135Keywords:
Early Childhood Education, Education and gender, Male teachers in Early Childhood EducationAbstract
This article describes and analyzes the school principals’ conceptions of Early Childhood Education (EI) schools regarding the role of men at this level of education. With the qualitative research approach as a premise, data were obtained through interviews carried out with managers of six schools in the municipalities of Maua and São Caetano do Sul (SP). The results showed that the arrival of a male teacher in EI schools causes fear among managers and parents of students. This fear is linked to the fact that parents do not consider it viable for male teachers to have physical contact with children because they consider this to be an activity for female teachers. Discussions about gender are not common in ECEC schools, but, with the arrival of a teacher, the subject comes up among school professionals, but not among children who do not have these concerns.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
CARDONA, Maria João. Quinze anos depois: o impacto do doutoramento realizado em Caen. In: OLIVEIRA, Dolandina. (Org.). Construindo investigação em ciências da educação: os doutoramentos portugueses com Louis Marmoz. Lisboa: Educa, 2018. p. 153-169.
CARDOSO, Frederico Assis. Homens fora de lugar? A identidade de professores homens na docência com crianças. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 30., 2007, Caxambu. Anais eletrônicos [...]. Caxambu: Hotel Glória, 2007. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT23-3550--Int.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
CUNHA, Amélia Teresinha Brum. “Não me disseram nada, mas eu percebia que esperavam que não desse certo”: quando um homem gay se apresenta em uma escola para ser professor dos anos iniciais. Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 3, p. 726-743, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v42i3.48701
DUARTE, Leonardo Felipe Gonçalves; DUARTE, Rodrigo Gonçalves; MARTINS, Ida Carneiro. Docência masculina na educação infantil: será esse um espaço somente de mulheres?. Dialogia, São Paulo, n. 43, p. 1-19, e23762, jan./abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.5585/43.2023.23762
GONÇALVES, Josiane Peres. O perfil profissional e representações de bem-estar docente e gênero em homens que tiveram carreiras bem-sucedidas no magistério. 2009. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
GONÇALVES, Josiane Peres; ANTUNES, Jessica Barbosa. Memórias de professores homens que trabalharam como docentes de educação infantil e suas representações sociais. Interfaces da Educação, [S. l.], v. 6, n. 16, p. 134-153, 2015. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v6i16.440
GONÇALVES, Josiane; FARIA, Adriana Horta.; REIS, Maria das Graças Fernandes de Amorin dos. Olhares de professores homens de educação infantil: conquistas e preconceitos. Perspectiva, Florianópolis, v. 34, n. 3, p. 988-1014, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2016v34n3p988
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA: Cidades: Mauá. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/maua/panorama . Acesso em: 25 jun. 2020a.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA: Cidades: São Caetano do Sul. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/sao-caetano-do-sul/panorama . Acesso em: 25 jun. 2020b.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2022. Brasília: Inep, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 30 out. 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2023. Brasília: Inep, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 25 fev.2024.
KUHLMANN JR, Moysés. Educando a infância brasileira. In: LOPES, Eliane; FARIA FILHO, Luciano; VEIGA, Cynthia. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 469-496.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
PASCHOAL, Jaqueline Dias; MACHADO, Maria Cristina. A história da educação infantil no Brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista Histedbr On-line, Campinas, v. 9, n. 33, p. 78-95, 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v9i33.8639555
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Estrutura e agência nas interseções de gênero e infância: implicações para a Educação Infantil. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 1, p. 380-399, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/santos.pdf Acesso em: 30 set. 2024.
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Homens na docência da educação infantil: uma análise baseada na perspectiva das crianças. Revista Brasileira de Educação, v. 26, e260077, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260077
SÃO PAULO. Assembleia Legislativa de São Paulo. Projeto de lei nº 1174/2019, de 16 de outubro de 2019. Confere a profissionais do sexo feminino exclusividade nos cuidados íntimos com crianças na Educação Infantil. São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/propositura/?id=1000292074 Acesso em: 30 set. 2024.
SAPAROLLI, Eliane. Educador Infantil: Uma ocupação de gênero feminino. 1997. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.
SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço; MAIA, Maria Vitoria Campos Mamede; IVENICKI, Ana. Homens por vir: reflexões sobre o processo de construção das masculinidades na educação infantil a partir de jogos e brincadeiras. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 9, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v9i1.884
SILVA, Renan Mota et al. Há acesso para professores homens na educação infantil? EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 66, p. 1-18, e22845, jul./set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n66.22845
SOUSA, José Edilmar de. “Por acaso existem homens professores de educação infantil?”: um estudo de casos múltiplos em representações sociais. 2011. 206 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.
TORTORA, Evandro. Professor homem na Educação Infantil: conheça os desafios e experiências. Revista Nova Escola, publicado em 26 jan. 2021. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/20083/colunas-pedagogicas-21-evandro-tortora-professor-homem-na-educacao-infantil. Acesso em: 05 nov. 2023.
VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e menino na Educação Infantil: uma questão de poder. Cadernos Pagu, São Paulo, n. 33, p. 265-283, jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332009000200010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nonato Assis de Miranda, Iristeu Gomes Barboza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 144
- pdf (Português (Brasil)) 96