Aesthetic experience in the relationship between teachers and very young children
DOI:
https://doi.org/10.5585/2025.26511Keywords:
very young children, aesthetic experience, preschool, early childhood, teacher-child relationshipAbstract
The objective of this study was to gain understanding regarding the relationship between teachers and very young children, based on aesthetic experience. We sought to identify, from the perspective of Rudolf Steiner and Emmi Pikler, the place of aesthetic experience for teachers who work with children aged 0 to 3 years. Our qualitative empirical research followed the phenomenological method in two private preschools and a public daycare center. The data collection instruments used were: observation of teachers and very young children, field diary records and semi-structured interviews. Data analysis followed the method proposed by Moustakas (1994) in order to reach the essence of the phenomenon of aesthetic experience in the relationship between teachers and children. The results demonstrate that by creating humanized and welcoming environments for children, this cultivates the first aesthetic experiences that build sensitive relationships in time and space. On the other hand, teacher sensitivity can be developed in teacher training. Teachers can become aware of the aesthetic relationship and, in this sense, the relationship takes on its own meaning based on listening and meaningful movements with children. By opening up to the surroundings, respecting the environment around them, teachers can give children a voice.
Downloads
References
BEBER, Irene Carrillo Romero; SILVA, Ivone Cella da. A ação pedagógica na educação infantil: o protagonismo das crianças. Revista Educação, Cultura e Sociedade, [s. l.], v. 8, n. 1, 2018. DOI: https://10.30681/ecs.v8i1.3042. Acesso em: 15 fev. 2025.
BLOMGREN, Henriette. Beauty bubbles, subtle meetings, and frames for play: aesthetic processes in Danish Kindergartens. International Journal of Education & the Arts, Pensilvânia, v. 20, n. 1, p. 1-20, 2019. DOI: https://doi.org/10.18113/P8ijea20n1. Acesso em: 15 fev. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a Base. Brasília, DF: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 12 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2010.
CHAPPELL, Kerry et al. Making and being made: wise humanising creativity in interdisciplinary early years arts education. International Journal of Early Years Education, London, v. 24, n. 3, p. 254-278, 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/09669760.2016.1162704. Acesso em: 15 fev. 2025.
CURITIBA (PR). Secretaria Municipal da Educação. Parâmetros e indicadores de qualidade para os Centros Municipais de Educação Infantil. Curitiba: Departamento de Educação Infantil, 2020. Disponível em: https://educacao.curitiba.pr.gov.br. Acesso em: 15 fev. 2025.
DALLEDONE, Giovanna Castro; COUTINHO, Ângela Scalabrin. As contribuições da abordagem Pikler-Lóczy para a constituição de uma pedagogia para bebês: uma análise dos princípios orientadores. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 22, n. 41, p. 47-72, jan./jul. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p47. Acesso em: 15 fev. 2025.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos. Curitiba: Criar Edições, 2001.
EASTON, Freda. Educationg the whole child, “head, heart, and hands”: learning from the Waldorf experience. Theory into Practice, Columbus, v. 36, n. 2, p. 87-94, 1997. DOI: http://www.jstor.org/stable/1477378. Acesso em: 15 fev. 2025.
FALK, Judit (org.). Abordagem Pikler: Educação Infantil. São Paulo: Omnisciência, 2016.
FALK, Judit. Cuidados pessoais e prevenção. In: FALK, Judit. (org.). Abordagem Pikler: educação infantil. São Paulo: Omnisciência, 2016. p. 16-24.
FOCHI, Paulo. A relação entre adultos e crianças na Educação Infantil: reflexões emergentes no Observatório da Cultura Infantil – OBECI. Revista Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 24, p. 1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2020.241.19054. Acesso em: 15 fev. 2025.
GIMAEL, Patrícia. As quatro dimensões da abordagem pikleriana e sua relação dinâmica. In: GIMAEL, Patrícia. Liberdade para os bebês!. São Paulo, 7 jan. 2015. Disponível em: https://liberdadeparaosbebes.com.br/as-quatro-dimensoes-da-abordagem-pikleriana-e-sua-relacao-dinamica/. Acesso em: 15 fev. 2025.
HEVESI, Katalin. Relação através da linguagem entre a educadora e as crianças do grupo. In: FALK, Judit. Educar os três primeiros anos: experiência Pikler-Lóczy. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.
IZAGUIRRE, Elena Herrán. La educación Pikler-Lóczy: cuando educar empieza por cuidar. RELAdEI: Revista Latinoamericana de Educación Infantil, v. 2, n. 3, p. 37-56, dez. 2013. DOI: https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4690. Acesso em: 15 fev. 2025.
KÁLLÓ, Éva; BALOG, Györgyi. As origens do brincar livre. São Paulo: Omnisciência, 2017.
LAMEIRÃO, Luiza Helena. Criança brincando!: quem educa? São Paulo: João de Barro, 2007.
LANZ, Helza Ricarte. Educação, cultura e estética na primeira infância: Projeto Amares, em Colônia, Alemanha. Conhecer: debate entre o público e o privado, [s. l.], v. 9, n. 23, p. 220-240, 2019. DOI: https://doi.org/10.32335/2238-0426.2019.9.23.1178. Acesso em: 15 fev. 2025.
LAVINA, Leanne; LAWSON, Fiona. Weaving forgotten pieces of place and the personal: using collaborative auto-ethnography and aesthetic modes of reflection to explore teacher identity development. International Journal of Education and the Arts, State College, v. 20, n. 6, p. 1-30, 2019. DOI: http://doi.org/10.18113/P8ijea20n6. Acesso em: 15 fev. 2025.
LÓPEZ, Andrés Felipe L. Psicología pura de la primera infância y las experiências fundantes. Estudios desde la fenomenologia de Edmund Husserl. Escritos, Medelin, Colombia, v. 25, n. 55, p. 357-395, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.18566/escr.v25n55.a02. Acesso em: 15 fev. 2025.
MATTOS, Lia et al. Aninhar: um olhar para as crianças com as pedras. Florianópolis: Centro de Estudos da Casa Amarela; Diálogos, 2020.
MOUSTAKAS, Clark. Phenomenological research methods. Thousand Oaks: SAGE, 1994.
PEREIRA, Fábio Hoffmann. Campos de experiência e a BNCC: um olhar crítico. Revista Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 22, n. 41, p. 73-89, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p73. Acesso em: 2 ago. 2020.
PIKLER, Emmi. Moverse em libertad: desarrollo de la motricidad global. Barcelona: Narcea, 1969.
ROMANELLI, Rosely. A influência de Goethe no pensamento steineriano e na Pedagogia Waldorf. In: VEIGA, Marcelo; STOLTZ, Tania. O pensamento de Rudolf Steiner no debate científico. Campinas, SP: Alínea, 2014. p. 73-90.
SIEMSEN, Felicia. A relação entre o professor e a criança bem pequena: uma experiência estética. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/76263. Acesso em: 11 fev. 2025.
SIEMSEN, Felicia; STOLTZ, Tania. Educação da criança bem pequena em Rudolf Steiner e Emmi Pikler: a estética do cuidado no desenvolvimento da criança de 0 a 3 anos. Curitiba: Juruá, 2022.
SILVA, Ursula Rosa da; SANTOS, Marta Lizane Bottini dos. Intervenção-corpo-jardim: experiência estética e ensino de arte. Revista Matéria Prima, v. 7, n. 1, p. 74-84, jan./abr. 2019. Disponível em: https://repositorio.ulisboa.pt/jspui/bitstream/10451/38565/2/ULFBA_MP_v7_iss1_p74-84.pdfAcesso em: 15 fev. 2025.
STEINER, Rudolf. A arte da educação. São Paulo: Antroposófica, 1988.
STEINER, Rudolf. A educação da criança: segundo a ciência espiritual. São Paulo: Antroposófica, 1996.
STEINER, Rudolf. Antropologia meditativa: contribuição à prática pedagógica. São Paulo: Antroposófica, 1997.
STEINER, Rudolf. Arte e estética segundo Goethe: Goethe como inaugurador de uma estética nova. São Paulo: Antroposófica, 1998.
STEINER, Rudolf. Fundamentos da arte de educar: valores espirituais na educação e na vida social. São Paulo: Federação das Escolas Waldorf do Brasil (FEWB), 2015.
STEINER, Rudolf. O andar, falar e pensar: a atividade lúdica. São Paulo: Antroposófica, 1994.
STOLTZ, Tania; WEGER, Ulrich. O pensar vivenciado na formação de professores. Educar em Revista, Curitiba, n. 56, p. 67-83, abr./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.41444. Acesso em: 15 fev. 2025.
STOLTZ, Tania; WEGER, Ulrich; VEIGA, Marcelo. Consciousness and education: contributions by Piaget, Vygotsky and Steiner. Frontiers in Psychology, v. 15, ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1411415. Acesso em: 15 fev. 2025.
STOLTZ, Tania; WEGER, Ulrich; VEIGA, Marcelo. Higher education as self-transformation. Psychology Research, Wilmington, v. 7, n. 2, p.104-111, 2017. DOI: https://doi.org/10.17265/2159-5542/2017.02.004. Acesso em: 10 jul. 2021.
TARDOS, Anna. Autonomia e/ou dependência. In: FALK, Judit (org.). Abordagem Pikler: Educação Infantil. São Paulo: Omnisciência, 2016. p. 50-59.
VEIGA, Marcelo. O significado do pensamento filosófico para a Pedagogia Waldorf. In: VEIGA, Marcelo; STOLTZ, Tania. O pensamento de Rudolf Steiner no debate científico. Campinas, SP: Alínea, 2014. p. 9-32.
WEBER, Susan. The work of Emmi Pikler. Research Bulletin, v. 15, n. 2, Autum/Winter, 2010. Disponível em: https://www.waldorflibrary.org/images/stories/Journal_Articles/RB15_2weber.pdf. Acesso em: 5 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Felicia Siemsen, Tania Stoltz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 23
- pdf (Português (Brasil)) 20
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers n.88887.5520 43/2020-00, -
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers n. 301497/2022-2