Literary reading and experience

peeking at other possibilities of thinking about education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n69.26535

Keywords:

Literature, Philosophy, Education

Abstract

This article aims to narrow down how literary reading can catalyze education through experience. To this end, it uses as a theoretical-methodological tool the problematization based on the studies of Michel Foucault (2006). Article writing is developed in three moments. In the first moment, based on the writings of Jorge Larrosa (2009, 2011, 2016), it approaches the concept of experience and pays attention to what can prevent it. In the second moment, it focuses on studies undertaken by Michel Foucault (2009, 2010, 2013) to tension the experience as that which can both constitute the subject and de-subjectivize it. Finally, a dialogue is established with works produced by the two philosophers mentioned, paying attention to the power that literary reading has to catalyze experiences in those who read. The exercise of thought that this article proposes is strengthened by the interlocutions that are established in it between philosophical references and literary works of different genres and times. It is hoped that the writing of this article will find other teachers and researchers in the educational field, provoking them to ally themselves with philosophy and literature in the invention of other ways of thinking and experiencing education that are not only scientific.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Gomes Ayres, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

PhD student in Science Education at the Federal University of Rio Grande - FURG. Rio Grande, Rio Grande do Sul - Brazil. isabelayres82@gmail.com

Paula Corrêa Henning, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS. Professora associada IV e pesquisadora do Instituto de Educação, do Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental, do Programa de Pós-graduação em Educação e do Programa de Pós-graduação Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Rio Grande, Rio Grande do Sul - Brasil.

References

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a segunda infância. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2006, IX.

BARROS, Manoel de. O menino que carregava água na peneira. In: BARROS, Manoel de. I Infantis. Biblioteca de Manoel de Barros (coleção). São Paulo: Leya, 2013.

CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução: XAVIER, Ingrid Müller. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

COLASANTI, Marina. Eu sei, mas não devia, Disponível em: https://www.culturagenial.com/eu-sei-mas-nao-devia-marina-colasanti/. Acesso em: 11 set. 2021.

COSTA, Victor Anselmo. Leituras. In: BELINASO, Leandro, CODES, Davi de. Na pele do mundo: educações ambientais. Florianópolis: Casatrês , 2020, p. 173 – 193. Disponível em: https://climacom.mudancasclimaticas.net.br/wp-content/uploads/2020/08/na_pele_do_mundo_ebook.pdf. Acesso em: 23 jan. 2024.

DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. Disponível em: https://vimeo.com/439544173. Acesso em: 29 dez. 2023.

DICKENS, Charles. Tempos difíceis. São Paulo: Lebooks, 2020.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos I: problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos III: estética: literatura e pintura, música e cinema. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade política. 2. ed. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos VI: repensar a política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

GARCIA, Marília. Expedição: nebulosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2023. E-book.

HENNING, Paula Corrêa. Educação Ambiental: o silêncio como potência criadora. In: HENNING, Paula Corrêa; SILVA, Gisele Ruiz. (org.). Educação e filosofia: fissuras no pensamento com Nietzsche, Foucault, Deleuze e outros malditos. Rio Grande: Ed. da FURG, 2021.

HILST, Hilda. Foi atingido? In: Cascos e carícias: crônicas reunidas (1992-1995). São Paulo: Nankin Editorial, 1998, p. 53-54.

KAFKA, Franz. A metamorfose. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.

KAFKA, Franz. O processo. Rio de Janeiro: Companhia das letras, 2005.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n. 2, p. 04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444. Acesso em: 20 jan. 2024.

LARROSA, Jorge. Ler em direção ao desconhecido. Para além da Hermenêutica. In: LARROSA, Jorge (Org.). Nietzsche e a educação. 3. ed. Tradução Semíramis Gorini da Veiga. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 14-40.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LEARY, Timothy O’. Foucault, experiência, literatura. Tradução: OHARA, João Rodolfo Munhoz. Revista Antítese, Londrina, v. 5, n. 10, p. 875-896, jul./dez. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p875. Acesso em: 21 jan. 2024.

Published

2024-06-14

How to Cite

AYRES, Isabel Gomes; HENNING, Paula Corrêa. Literary reading and experience: peeking at other possibilities of thinking about education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 69, p. e26535, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n69.26535. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/26535. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê 69 - Educação e Literatura