Creative writing and authorship

education and literature by the tracks of dadaism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n69.26543

Keywords:

dadaism, education, literature, pedagogical practice

Abstract

This paper addresses Dadaism as an educational perspective in dialogue with literature, considering it as a potentiating mechanism for the development of creative writing and authorship of teachers and students.  In this context, the objective is to relate the basic theoretical assumptions of the Dadaist literary movement with the pedagogical practice of authorship in the classroom. Therefore, under a qualitative methodological bias, in dialogue with the avant-garde movement, we analyzed a didactic planning carried out, in the second semester of 2023, with master’s and doctoral students of a Post-Graduate ProgramGraduation in Education from a Brazilian public university. The proposal aimed to present a playful approach to the avant-garde that carried a deconstructive character of what until then was characterized by literature. Through creative writing, enhanced by the disruptive orientation of the Dadaist movement, we tread paths of authorship reverberating, in the findings and agglutinated letters, words, sounds, phrases, meanings produced about the daily life of each student and their different views on the world. Thus, we infer that Dadaist activities, in pedagogical practice, enhance the plurality of knowledge and doing in the field of language, literature and education, contributing to the critical and reflective training of students through authorship in the movement of creative writing.

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Author Biographies

Eduarda da Silva Bittencourt , Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Mestranda em Educação.

Juliana Sales Jacques , Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Licenciada em Letras - Língua Portuguesa -, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2011). Mestra (2014) e Doutora em Educação (2017), pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSM. Professora Adjunta no Departamento de Administração Escolar (ADE) do Centro de Educação (CE) da UFSM, atuando em cursos de formação de professores em disciplinas das áreas de Políticas Públicas Educacionais, Gestão Educacional/Escolar, Currículo e Pesquisa Educacional. Líder do grupo Actus - de estudos e pesquisas sobre autoria, práticas docentes e políticas públicas - e professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/CE/UFSM), pesquisando as temáticas: Políticas públicas educacionais; Gestão escolar; Práticas pedagógicas de Língua Portuguesa na Educação Básica; Práticas pedagógicas mediadas por tecnologias educacionais em rede; Autoria e Recursos Educacionais Abertos (REA). Também atua como professora formadora em cursos a distância vinculados ao Sistema UAB/UFSM e participa do colegiado e do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Letras Português e Literaturas a distância/UAB/UFSM, bem como do colegiado do curso de Especialização em Gestão Educacional/UAB/UFSM.

Karen Letícia Bueno da Silva, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Mestranda em Letras com foco em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria(UFSM). Possui graduação em Letras (Licenciatura) - Língua Portuguesa pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2021). Tendo sua segunda graduação em Letras- Inglês na Instituição de Ensino UniCesumar (2022). Atuou como Bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) de 2018 a 2019 e do Programa Residência Pedagógica de 2020 a 2021. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras.

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Published

2024-06-14

How to Cite

BITTENCOURT , Eduarda da Silva; JACQUES , Juliana Sales; SILVA, Karen Letícia Bueno da. Creative writing and authorship: education and literature by the tracks of dadaism. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 69, p. e26543, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n69.26543. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/26543. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê 69 - Educação e Literatura