Creative writing and authorship
education and literature by the tracks of dadaism
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n69.26543Keywords:
dadaism, education, literature, pedagogical practiceAbstract
This paper addresses Dadaism as an educational perspective in dialogue with literature, considering it as a potentiating mechanism for the development of creative writing and authorship of teachers and students. In this context, the objective is to relate the basic theoretical assumptions of the Dadaist literary movement with the pedagogical practice of authorship in the classroom. Therefore, under a qualitative methodological bias, in dialogue with the avant-garde movement, we analyzed a didactic planning carried out, in the second semester of 2023, with master’s and doctoral students of a Post-Graduate ProgramGraduation in Education from a Brazilian public university. The proposal aimed to present a playful approach to the avant-garde that carried a deconstructive character of what until then was characterized by literature. Through creative writing, enhanced by the disruptive orientation of the Dadaist movement, we tread paths of authorship reverberating, in the findings and agglutinated letters, words, sounds, phrases, meanings produced about the daily life of each student and their different views on the world. Thus, we infer that Dadaist activities, in pedagogical practice, enhance the plurality of knowledge and doing in the field of language, literature and education, contributing to the critical and reflective training of students through authorship in the movement of creative writing.
Downloads
References
ÁRAN, Olga Pampa. A questão do autor em Bakhtin / The Question of the Author in Bakhtin / La pregunta por el autor en Bajtín. São Paulo, Número Especial: 4-25, Jan./Jul. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/WXgmr6Q5SMPYG3Mc8rsd4Th/?lang=pt&format=pdf. Último acesso: 15 de maio de 2024.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução do russo Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
CARNAZ, Maria Elisabete Alves Rosa. Da criatividade à escrita criativa. Coimbra, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.26/12238. Último acesso em: 25 de abril de 2024.
COSSON, Rildo. Letramento literário e teoria prática. Editora contexto. São Paulo, 2009.
ELGER, Dietmar. Dadaísmo. Hong Kong [China]: Taschen, 2010.
FIGUEIREDO, Maria de Lourdes Coelho de. Do domínio da expressão criativa à escrita criativa. Universidade de Coimbra: 2013. Disponível em: https://hdl.handle.net/10316/23619. Último acesso em 25 de abril de 2024.
FUENTES, Rodrigo Cardozo; FERREIRA, Liliana Soares. Trabalho pedagógico: dimensões e possibilidade de práxis pedagógica. Revista Perspectiva, V. 35 n. 3. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2017v35n3p722/pdf. Acesso em 26 de Abril de 2024
KOBS, Verônica Daniel. Dadaísmo e Surrealismo: zonas fronteiriças da relação interartes. Todas as Musas ISSN 2175-1277 Ano 01 Número 02 Jan-Jul 2010. Disponível em: https://www.todasasmusas.com.br/02Veronica_Daniel.pdf . Último acesso em 27 de março de 2024.
MARQUES, Ana Luiza Fernandes. Projeto gráfico de livro infantil: introdução ao dadaísmo. Trabalho de diplomação. Curitiba, 2014.
TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom Adriano Freitas. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, p. 61-93, 2014.
TZARA, TristanArtist Overview and Analysis". [Internet]. 2024. TheArtStory.org. Content compiled and written by Jen Farren. Edited and revised, with Summary and Accomplishments added by Caroline Igra Available from: https://www.theartstory.org/artist/tzara-tristan/First published on 05 Aug 2016. Updated and modified regularly [Accessed 09 Apr 2024]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduarda da Silva Bittencourt , Juliana Sales Jacques , Karen Letícia Bueno da Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na da revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).