The insertion of the executive secretariat in higher education teaching: analysis of professor academic education
DOI:
https://doi.org/10.5585/2025.26669Keywords:
didactic and pedagogical training, executive secretariat, higher education, teachingAbstract
In the Executive Secretariat graduation, there are several professors who teach disciplines in a specific area of this graduation and, these, generally, are graduates of the Secretariat course. Therefore, we consider it relevant that these professors present not only technical knowledge in the area in question, that is, empirical, but allied to these, they also have some type of didactic-pedagogical training, with the aim of associating technical knowledge with pedagogical skills. That said, we carried out a survey to observe if the professors of this graduation have some kind of specialization focused on Teaching in Higher Education. We describe, therefore, in which areas of study the postgraduate courses of some Executive Secretariat professors surveyed here, in different regions of Brazil, were developed, aiming to elaborate the profile of these professionals. The methodology used for elaborating this study is based on bibliographical and documental research. After analyzing our data, we observed that there are few Executive Secretariat professors, who have some type of specialization focused on Teaching in Higher Education, considering the surveyed Universities. With this research, we aim to conduct debates about the relevance of promoting the formation of Executive Secretariat students also focused on the area of Teaching in Higher Education, considering that this is one of the countless possibilities of acting in the labor market for this future professional.
Downloads
References
BARROS, Conceição de Maria Pinheiro; SILVA, Joelma Soares da; LOPES, Danielle Mascena. A formação do secretário executivo que atua como professor universitário. Revista Capital Científico – Eletrônica (RCCe), volumes 04, 2014. DOI: https://doi.org.10.5935/2177-4153.20140031. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/capitalcientifico/article/view/2627. Acesso em: 4 abr. 2024.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2009.
LATTES, Plataforma. (2019). Disponível em: https://lattes.cnpq.br/. Acesso em: 05 jan. 2019
LEAL, Fernanda.; MARTINS, C. B.; SCHEIDT, A. D. O profissional de Secretariado Executivo no exercício da docência em Instituições de Ensino Superior Públicas. In: Anais do VII Encontro Nacional de Estudantes de Secretariado. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2014, v. 01. p. 66-82.
MAÇANEIRO, Marlete Beatriz; KUHL, Marcos Roberto. Estado da arte e rumo do conhecimento científico em Secretariado Executivo: Mapeamento e análise das áreas de pesquisa. Revista de Gestão e Secretariado. São Paulo, v. 4, n. 3, p. 157-188, 2013. DOI: https://doi.org/10.7769/gesec.v4i3.274. Disponível em: https://ojs.revistagesec.org.br/secretariado/article/view/274. Acesso em: 4 abr. 2024
MEDEIROS, João Bosco; HERNANDES, Sonia. Manual da Secretária. 9ª ed. São Paulo: Atlas, 2004.
MORAES, Luís Edmundo. História Contemporânea – da Revolução Francesa à Primeira Guerra Mundial. São Paulo: Contexto, 2017.
NÓBREGA, Vanessa Sâmela dos Santos; ADELINO, Francisca Janete da Silva. A inclusão do docente de secretariado executivo em programas de pós- graduação stricto sensu: um estudo realizado junto à plataforma Lattes do CNPq. Secretariado Executivo em Revist@. Passo Fundo, n. 8, p. 76-88, 2012. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/ser/article/view/3027. Acesso em: 4 abr. 2024.
NOGUEIRA, Rosana Maria César Del Picchia de Araujo; OLIVEIRA, Joyce de Souza Ferreira de. Profissionalismo e Secretariado. História da Consolidação da Profissão. Revista de Gestão e Secretariado – GeSec. São Paulo, v. 4, n. 2, p. 01-24, 2013. DOI: https://doi.org/10.7769/gesec.v4i2.209. Disponível em: https://ojs.revistagesec.org.br/secretariado/article/view/209. Acesso em: 4 abr. 2024.
SANTIAGO, Cibelle da Silva; SILVA, Willyane Freire da. Secretários-docentes: sujeitos fundamentais à consolidação da docência secretarial. Secretariado Executivo em Revist@. Passo Fundo, n. 13, p. 143-164, 2017. DOI: https://doi.org/10.5335/ser.v13i0.8099. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/ser/article/view/8099. Acesso em: 4 abr. 2024.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2013.
SILVA, Joelma Soares; BARROS, Conceição Maria Pinheiro; SOUSA, Elaine Freitas de. Docência em secretariado executivo: a valoração da experiência extraclasse. Revista expectativa, v. 9, n. 1, p. 43–60, 2010. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/5869. Acesso em: 4 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriane dos Santos Zanoni, Larissa Silva de Lima, Andreia Cristina Roder Carmona Ramires

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 12
- pdf (Português (Brasil)) 9