History of indigenous policy and indigenous school education in the state of Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/2025.26689

Keywords:

indigenous school education, state of Pará, history, politics

Abstract

He aim of this article is to analyze the historical construction of Indigenous Policy and Indigenous School Education in the state of Pará. The methodology consists of bibliographical and documentary research. It also consists of an excerpt from a Master's dissertation funded by the Amazon Foundation for Studies and Research in the State of Pará. The history of the EEI in Pará goes through the regulations of the Pará State Constitution and its consolidation agreements, the National Education Guidelines and Bases Law, Indigenous Teacher Training, the Pará State Education Council, the precariousness of the EEI, the Indigenous School Category and the lack of political will to fully realize the EEI in Pará. Therefore, it took place through the Indigenous Movement through the week, the letter, the meeting and the education forum of the indigenous peoples of Pará.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique de Moraes Junior, State University of Pará

Doctoral student in Education at the Graduate Program in Education at the State University of Pará (PPGED/UEPA).

Kôkôixumti Tembé Jathiati Parkatejê, Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará

Master's Degree in Education from the Graduate Program in Rural Development and Management of Agrifood Enterprises at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (PPDRGEA/IFPA)

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, State University of Pará

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP)

References

ALENCAR, J. C. P. M. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena. Belém: UEPA, 2016.

BERGAMASCHI, M. A; SOUSA, F. B. S. Territórios Etnoeducacionais: ressituando a educação escolar indígena no Brasil. Revista Pro-Posições, São Paulo. v. 26, n. 2, p.143-161, Set./Ago. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507709. Acesso em: 06 de fevereiro de 2025.

CÂNCIO, R. N. P. Para Além da Aldeia e da Escola: um estudo decolonial de aquisição da língua portuguesa pelos indígenas Wai-Wai da aldeia Mapuera, Amazônia brasileira (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.

CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DO PARÁ (CEE/PA). Resolução 398/2014: Constitui e disciplina o Fórum Estadual Permanente de Educação Escolar Indígena. Belém: CEE, 2014.

CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DO PARÁ (CEE/PA). Cadernos EducaAmazônia: Legislação do Conselho Estadual de Educação 2010. Belém-PA: CEE/Unicef Belém, 2010.

CONSELHO INDIGENISTA MISSIONÁRIO (CIMI). Por uma Educação Descolonial e Libertadora: manifesto sobre a educação escolar indígena no Brasil. Brasília: CIMI, 2017.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES, R. F. Autonomia e Sustentabilidade Indígena: entraves e desafios das políticas públicas indigenistas no estado do Pará entre 1988 e 2008. NAEA/UFPA: Belém, 2010.

HAGE, S. A. M; PEREIRA, R. A. G.; BRITO, M. M. B. Educação Superior e Democratização: o acesso de populações negras, indígenas e do campo no ensino superior na Amazônia paraense. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 22, n. 2, p. 83-102, Jul./Dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/17788/10151. Acesso em: 06 de fevereiro de 2025.

MARRA, M. L. M. P. “Escola Itinerante”: uma experiência de formação de professores indígenas no estado do Pará, Brasil (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Pará, Belém, 2015.

OLIVEIRA, I. A; ALBUQUERQUE, M. B. B. Filosofia, Cultura e Educação Indígena. In: HENNING, L. M. P (Org.), Pesquisa, Ensino e Extensão no Campo Filosófico-Educacional: debate contemporâneo sobre a educação filosófica. Londrina: EDUEL, 2010.

PARÁ. Constituição do Estado do Pará. Belém: Câmara Legislativa Estadual, 1989.

PAIXÃO, A. J. P. Interculturalidade e Política na Educação Escolar Indígena na Aldeia Teko Haw – Pará (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

PÁDUA, E. M. M. Metodologia da Pesquisa: abordagem teórico prática. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2004.

RODRIGUES, G. C. L. A Normatização da Educação Escolar Indígena de Santarém à Luz da Legislação do Estado do Pará e do Brasil. Revista Cocar, Belém, v. 13, n. 27, p. 1094-1114, Ago./Dez. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.31792/rc.v13i27. Acesso em: 06 de fevereiro de 2025.

SILVA, G. R. M. Educação e Culturas do Povo Tembé: representações sociais e implicações identítárias (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Pará, Belém, 2020.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO CONTINUADA, AFABETIZAÇÃO E DIVERSIDADE DO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (SECAD/MEC). Educação Escolar Indígena: diversidade sociocultural indígena ressignificando a escola. Brasília-DF: MEC, 2007.

TRONCARELLI, M. C. C; ROCHA, F. C. Relatório de Avaliação do Cumprimento das Metas da Educação Escolar Indígena do Plano Nacional de Educação no Estado do Pará, abril de 2010, 2010. (mimeo).

Published

2025-03-12

How to Cite

MORAES JUNIOR, Henrique de; PARKATEJÊ, Kôkôixumti Tembé Jathiati; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. History of indigenous policy and indigenous school education in the state of Pará. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 72, p. e26689, 2025. DOI: 10.5585/2025.26689. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/26689. Acesso em: 17 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 37
  • pdf (Português (Brasil)) 20

Funding data