How children perceive being a woaman: indications of a representational system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/2025.26769

Keywords:

woman, social representations, child, public school

Abstract

In this paper we aim to identify the social representations of being a woman constructed by children enrolled in public schools in Recife-PE. Social representations are understood as shared, dynamic, and functional ways of explaining the world. We developed qualitative research designed as a field study, with the participation of 20 children enrolled in the fourth and fifth year of elementary school. To collect data, we used the practices of drawing pictures and semi-structured interviews, analyzed with the support of the Content Analysis technique. The results revealed social representations of being a woman in a triad of elements: mother/worker/warrior. In most of the justifications for creating the drawings, children take their own mothers as a reference in their life and work contexts. Based on the results, we indicate being a woman, for children, as a symbolic field to which several elements converge, and those elements form a system of representations.The research reported here ratified the concept of representational systems as intricate representations.The findings highlight the need for greater discussions on topics that are rarely addressed in schools so that teachers can problematize them and contribute to the construction of a more inclusive society regarding different issues related to social diversity.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alanna Tuylla Dantas Figueiredo, Federal University of Pernambuco

PhD student in Education in the line of Collective Subjectivities, Social Movements and Popular Education (since 2024). Student of the Specialization course in Gender, Development and Public Policies: Educational Practices – Fundação Joaquim Nabuco. Substitute professor at the Federal University of Pernambuco. Master in Education from the Postgraduate Program in Education (PPGEdu) – Federal University of Pernambuco (2022). Graduated in Pedagogy from the Federal University of Pernambuco. Researcher-scholarship of the Scientific Initiation Program at the Federal University of Pernambuco (2016-2019).

Laêda Bezerra Machado, Federal University of Pernambuco

PhD in Education, Professor at the Federal University of Pernambuco (UFPE). Professor of the Postgraduate Program in Education (UFPE). Research line: Teacher Training and Pedagogical Practice. Coordinator of the Research Group: Education and Social Representations.Indicar os nomes dos autores

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Portugal. Edições 70, 2004.

BONA, Viviane; ESPÍNDOLA, Elisangela; MAIA, Lícia de Souza Leão. As representações sociais de autonomia e autonomia docente e suas relações de encaixe. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 14, n. 37, p. 161-183, out./dez. 2017. https://doi.org/10.5935/2238-1279.20170045.

BRANDÃO, Caio Teixeira; BENEVIDES, Andrea Silva; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Sistemas de representações sociais: contribuições para a pesquisa em educação. Revista Teias, v. 21, ago. 2020, Edição Especial, p. 1-16. https://doi.org/10.12957/teias.2020.45106.

CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Rapports entre pratiques etreprésentations: apports théoriques et empiriquespourunmodèle d’étude. Psychologie&Société, v. 3, n. 6, p. 135-166, 2003.

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa. Relações entre família e escola e suas implicações de gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 110, p. 143-155, julho/2000. https://doi.org/10.1590/S0100-15742000000200006.

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa. Modos de educação, gênero e relações escola-família. Cadernos de Pesquisa, v. 34; n. 121, p. 41-58, jan./abr. 2004. https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000100003.

CAVENAGHI, Suzana; ALVES, José Eustáquio Diniz; Mulheres chefes de família no Brasil: avanços e desafios. Estudos sobre seguros. Edição 32, março, 2018.

FARIAS, Francisca Lucélia Ribeiro; FUREGATO, Antonia Regina Ferreira. O dito e o não dito pelos usuários de drogas, obtidos mediante as vivências e da técnica projetiva. Rev Latino-am Enfermagem, v. 13, n. 5, p. 700-707, 2005. https://doi.org/10.1590/S0104-11692005000500014.

FÉLIX, Ligia Botelho; SANTOS, Maria de Fatima Souza; “O cuidado é dobrado”: maternar no contexto da atenção psicossocial. Rev.Nufen:Phenom.Interd. Belém, n. 12, v. 3, p. 154-175, set./dez.,2020. https://doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol12.nº03artigo79.

FÉLIX, Ligia Botelho et. al. O conceito de Sistemas de Representações Sociais na produção nacional e internacional: uma pesquisa bibliográfica. Psicologia e Saber Social, v. 5, n. 2, p. 198-217, 2016. https://doi.org/10.12957/psi.saber.soc.2016.20417.

GILLY, Michael. As representações Sociais no campo da educação. In: JODELET, Denise. (Org.) As Representações Sociais. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2001.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: D. JODELET (org.), As Representações Sociais. Rio de Janeiro, EDUERJ, 2001, p. 17-44.

LOURO, Guacira. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Rio de Janeiro. 6ª ed. Editora Vozes, 1997.

MINAYO, Maria Cecilia. Análise de conteúdo. In: O desafio do conhecimento. São Paulo: 2006, p. 319-327.

MIRANDA, Marilia. Empoderamento Infantil de meninas: Fortalecendo as garotas desde cedo; 2015. Disponível em: <https://www.geledes.org.br/empoderamento-infantil-de-meninas-fortalecendo-as-garotas-desde-cedo/ > Acesso em: 12 de dezembro de 2021.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

PERUCCHI, Juliana; BEIRÃO, Aline Maiochi. Novos arranjos familiares: Paternidade, parentalidade e relações de gênero sob o olhar de mulheres chefes de família. Psicologia Clínica, v. 19, n. 2, 2007, p. 57–69. https://doi.org/10.1590/S0103-56652007000200005.

PINTO, Rosa Maria Ferreiro et. al. Condição feminina de mulheres chefes de família em situação de vulnerabilidade social. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 105, p. 167-179, jan./mar. 2011. https://doi.org/10.1590/S0101-66282011000100010.

ROSA, Danilo Fagundes, et. al Assistência de Enfermagem à população trans: gêneros na perspectiva da prática profissional. Revista Brasileira de Enfermagem, 72, 299-306. (2019). https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0644.

RIBEIRO, Fernanda Siqueira; CRUZ, Fatima Maria Leite. Representações sociais de família por crianças na cidade de Recife. Psicologia & Sociedade, v. 25; n. 3, 2013, p. 612-622. https://doi.org/10.1590/S0102-71822013000300015.

SARTI, Cíntya. A Família e individualidade um problema moderno. In: CARVALHO. M.C.B. (Org.) A família contemporânea em debate. São Paulo: Cortez, 2003, p. 39-49.

SARDENBERG, Celia Maria Brito; Conceituando “Empoderamento” na Perspectiva Feminista. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL: Trilhas do Empoderamento de Mulheres, 2006, Bahia. I Semiário... Bahia, 2006. Disponível em: < https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/6848/1/Conceituando%20Empoderamento%20na%20Perspectiva%20Feminista.pdf>. Acesso em: 13 de dezembro de 2021.

SILVA, Priscila Oliveira Martins; TRINDADE, Zeide Araujo; JÚNIOR SILVA, Annor. S. As representações sociais de conjugalidade entre casais recasados. Estudos de Psicologia, v. 17, n. 3 set./dez. 2012, p. 435-443. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2012000300012.

SÁ, Celso Pereira. Representações sociais: o conceito e o estado atual da teoria. In: SPINK, Mary Jane. (Org.) O conhecimento no cotidiano: as representações sociais na perspectiva da psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1993, pp; 19-45.

SENKEVICS, Adriano Souza; CARVALHO, Marilia Pinto. Casa, rua, escola: gênero e escolarização em setores populares. Cadernos de Pesquisa, v.45, n.158,p. 944-968, out./dez, 2015. https://doi.org/10.1590/198053143364.

SORJ, Bila. Arenas de cuidado nas interseções entre gênero e classe social no Brasil. Cadernos de Pesquisa, n. 43; p. 1-14, 2013. https://doi.org/10.1590/S0100-15742013000200006.

Published

2025-03-12

How to Cite

FIGUEIREDO, Alanna Tuylla Dantas; MACHADO, Laêda Bezerra. How children perceive being a woaman: indications of a representational system. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 72, p. e26769, 2025. DOI: 10.5585/2025.26769. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/26769. Acesso em: 16 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 30
  • pdf (Português (Brasil)) 19

Funding data