Pedagogical currents, professional education and teachers knowledge: teacher’s profile studie
DOI:
https://doi.org/10.5585/2025.27209Keywords:
pedagogical currents, teacher training, teacher’s knowledgeAbstract
Organized themes can be expressed in pedagogical practices, based on different perspectives of theoretical knowledge, in addition to teachers' experiential knowledge. This study discusses teaching knowledge and pedagogical trends based on studies of educational sciences, in order to understand the strategies of different educational methodologies that are developed in the teaching and learning process. The objectives of this research are to identify the different pedagogical trends that underlie teaching knowledge and work; and to describe the educational lines that form different teaching practices. It is based on research on teaching knowledge and work, according to Tardif, and on the theoretical contributions of educational sciences. The methodology used, a qualitative approach, is based on the study of pedagogical trends, according to Libâneo and Mizukami, which deal, respectively, with educational trends of the 20th century and theoretical approaches to the teaching process, in order to identify teaching methodologies, through a thematic analysis based on the classification proposed by these authors. The contributions of educational sciences and pedagogical studies that underpin the educational methodologies of teaching work are relevant.
Downloads
References
BEZERRA, V. A. Por que o pluralismo interessa à epistemologia? In: Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea. Brasília, v.6, n.1, jul. 2018, p. 187-207. Disponível em
https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/20237/18651 Acesso em 22 maio 2024.
GASPARIN, J. L. Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
GATTI, B.A, BARRETTO, E.S., ANDRÉ, M.E.D.A., ALMEIDA, P.C.A. Professores do Brasil: Novos Cenários de Formação. Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf Acesso em 13 abr 2023.
LIBÂNEO, J.C. Democratização da escola pública. A pedagogia crítico-social dos conteúdos. 28ª edição. São Paulo: edições Loyola, 2014.
MIZUKAMI, M.G.N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U. 1986.
PAIS, C. T. Considerações sobre a semiótica das culturas, uma ciência da interpretação: inserção cultural, transcodificações transculturais. Revista Acta Semiótica et Linguistica. SBPL, v. 11, n. 30. São Paulo: Editora Terceira Margem, impressa, 2007.
PETEROSSI, H.G.; MENINO, S.E. A Formação do Formador. São Paulo: Centro Paula Souza, 2017.
PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividades docentes. 4ª edição. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17ºedição. Petrópolis, SP: Vozes, 2014.
ZIRALDO, A. P. Uma professora muito maluquinha. 6ª edição. São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rodrigo Avella Ramirez, Rosália Maria Netto Prados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 18
- pdf (Português (Brasil)) 14