The rise of data and the expansion of computing courses: challenges for ethical education
DOI:
https://doi.org/10.5585/2025.27571Keywords:
artificial intelligence, critical education, data society, responsibility, technological developmentAbstract
The growing offer of undergraduate courses in Computing, particularly in fields that involve the use and processing of vast amounts of data, such as Artificial Intelligence, highlights the urgency of addressing the values embedded in the education of future professionals who develop these technologies. Based on a mapping of these courses conducted using the E-mec platform, the qualitative research presented here discusses the values present in the students' education and the potential risks that arise from their choices and professional practices throughout the development process. A content analysis was conducted on the material, and the discussions presented were developed from a critical-transformative perspective. The results reveal a strong concentration of these courses in the South and Southeast regions of the country and a technical-training focus on the rapid insertion into the professional market, emphasizing the development of optimized and restructured "solutions" to meet diverse interests. The study highlights the importance of the National Curricular Guidelines for these courses in ensuring formative processes that contribute to the promotion of responsible moral agents and technological development that better represents the values and interests of society.
Downloads
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Tradução: Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 2014. Edição Kindle.
ALPAYDIN, E. Machine learning: the new AI. The MIT Press essential knowledge series. Cambridge, MA: MIT Press, 2016.
ALVES, C.; OLIVEIRA, R. Avaliação e ética: discursos em ação. In: OLIVEIRA, R. J.; LINS, M. J. S. C. (orgs.). Ética e educação: uma abordagem atual. Curitiba: CRV, 2009. p. 13-24.
Aristóteles. Ética a Nicômaco. Tradução: Maria Stephania da Costa Flores. 1. ed. São Paulo: Principis, 2021. Edição Kindle.
FEENBERG, A. O que é filosofia da tecnologia?. Simon Fraser University – SFU, 2016. Disponível em: https://www.sfu.ca/~andrewf/Feenberg_OQueEFilosofiaDaTecnologia.pdf. Acesso em: 27 nov. 2022.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação na área da Computação. 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=52101-rces005-16-pdf&category_slug=novembro-2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 fev. 2025.
BUCKINGHAM, D. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. [s. l.], v. 35, n. 3, p. 23, 2010.
CASTELLS, M. O poder da comunicação. 20. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.
COECKELBERGH, M. Artificial Intelligence, Responsibility Attribution, and a Relational Justification of Explainability. Science and Engineering Ethics, [s. l.], v. 26, n. 4, p. 2051–2068, 2020.
CORTELLA, M. S.; BARROS FILHO, C. Ética e vergonha na cara! Campinas: Papirus, 2015. Edição Kindle.
E-MEC. Ministério da Educação. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 22 jun. 2022.
FLORIDI, L. The Onlife Manifesto. In: FLORIDI, L. (ed.). The Onlife Manifesto. Cham: Springer, 2015. p. 7-13. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-04093-6_2.
FRANCHI, S.; GÜZELDERE, G. Mechanical Bodies, Computational Minds. In: Mechanical bodies, computational minds. Cambridge: The MIT Press, 2005. Disponível em: https://mitpress.mit.edu/books/mechanical-bodies-computational-minds. Acesso em: 10 abr. 2021.
GILLESPIE, T. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, [s. l.], v. 6, n. 1, p. 95–121, 2018.
GOERGEN, P. Educação moral hoje: cenários, perspectivas e perplexidades. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 737-762, out. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300006.
GOERGEN, P. D-05 - Ética e Cidadania - Pedro Goergen - (1/3). [S. l.: s. n.], 2010a. Disponível em: https://tvcultura.com.br/videos/37686_d-05-etica-e-cidadania-pedro-goergen-1-3.html. Acesso em: 14 out. 2024.
GOERGEN, P. D-05 - Ética e Cidadania - Pedro Goergen - (2/3). [S. l.: s. n.], 2010b. Disponível em: https://tvcultura.com.br/videos/37685_d-05-etica-e-cidadania-pedro-goergen-2-3.html. Acesso em: 14 out. 2024.
GOERGEN, P. Educação e democracia no contexto do capitalismo neoliberal contemporâneo. Educação, v. 43, n. 2, p. e36221–e36221, 26 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.2.36221.
INTERBRAND. Best global brands 2024. Disponível em: https://learn.interbrand.com/hubfs/Best-Global-Brands-2024-Report.pdf Acesso em: 3 fev. 2025.
LEE, K. Inteligência artificial. Rio de Janeiro, RJ: Globo Livros, 2019. Edição Kindle.
LEE, K.; QIUFAN, C. 2041: Como a inteligência artificial vai mudar sua vida nas próximas décadas. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2022. Edição Kindle.
LIMA, G.; FERREIRA, G.; CARVALHO, J. Automação na educação: caminhos da discussão sobre a inteligência artificial. Educação e Pesquisa, v. 50, p. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450273857por.
MOROZOV, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.
OLIVEIRA, R. Argumentação: repensando as práticas educativas relacionadas à formação ética/moral do educando. In: OLIVEIRA, R. J.; LINS, M. J. S. C. (orgs.). Ética e educação: uma abordagem atual. Curitiba: CRV, 2009. p. 177-199.
O’NEIL, Cathy. Algoritmos de destruição em massa: como o Big Data aumenta a desigualdade e ameaça à democracia. Tradução de Alexandre Werneck. Santo André: Rua do Sabão, 2020.
PENTEADO, A. Ético é discutir ética: pensando as possibilidades de introduzir os alunos nos debates que organizam as instituições escolares. In: OLIVEIRA, R. J.; LINS, M. J. S. C. (orgs.). Ética e educação: uma abordagem atual. Curitiba: CRV, 2009. p. 13-24.
SANTOS, B. de S. O fim do império cognitivo a afirmação das epistemologias do sul. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SELWYN, N. Educação e Tecnologia: questões críticas. In: Educação e tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. p. 85–103.
SILVA, R. C. F. D.; CARVALHO, J. D. S. Algoritmos e Fake News: a importância da formação crítica de graduandos de TI. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 1826–1847, 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/56164. Acesso em: 17 fev. 2025.
UNESCO. Inteligência Artificial: Entre o Mito e a Realidade. O Correio da UNESCO, julho-setembro 2018. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386670. Acesso em: 3 jun. 2024.
VÁZQUEZ, A. Ética. Trad. João Dell’Anna. 38. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
WE ARE SOCIAL. Digital 2024: Global digital year book. 2024. Disponível em: https://wearesocial.com/us/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/. Acesso em: 14 out. 2024.
ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021. Edição Kindle.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roberto Cardoso Freire da Silva, Jaciara de Sá Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 41
- pdf (Português (Brasil)) 9
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 304417/2022-0 -
Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro
Grant numbers E-26/200.213/2023