Learner community: the school as a locus of teacher training and development

Authors

  • Ana Maria Vellenich Universidade de Taubaté/SP
  • Adriano Ferreira PUC-Campinas
  • Nilsen Marcondes Universidade de Taubaté/SP
  • Maria Castro Universidade de Taubaté, SP

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n42.3942

Keywords:

Autonomy. Community Learner. School Context. Training. Quality.

Abstract

 

There are peaceful opinions regarding the important role that education and training in school have a nation. However, in Brazil, for many years, school education has been facing different problems directly affects its quality. In this direction, this critical review of the literature proposes a reflection on the educational institution as a system of relations, with obvious interactive features. The concepts and ideas of some authors studied this theoretical evidence the possibility of teacher training through shares present at the school. We conclude that reflective practice and strategies for action, if carried out properly, turn the school into a learning community, which may contribute to the professional development and autonomy of the agents involved, as well as possible changes at the institutional level. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Maria Vellenich, Universidade de Taubaté/SP

Psicóloga, mestranda do Programa Acadêmico e Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais da Universidade de Taubaté/SP. Atua como psicóloga escolar e educacional na Prefeitura Municipal de Lorena/SP. E-mail: anavellenich@hotmail.com

Adriano Ferreira, PUC-Campinas

Psicólogo, mestrando do Programa Acadêmico e Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais da Universidade de Taubaté/SP. Atua como professor no programa de especialização em Desenvolvimento do Potencial Humano nas Organizações, na PUC-Campinas, na cidade de Campinas/SP. Atua também como consultor na implementação e desenvolvimento de programas de aprendizagem mediada por tecnologia na Mentor Tecnologia, em São José dos Campos/SP. E-mail: adriano.marcius705@gmail.com

Nilsen Marcondes, Universidade de Taubaté/SP

Assistente Social, mestranda do Programa Acadêmico e Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais da Universidade de Taubaté/SP. Atua como assistente social na Prefeitura Municipal de São José dos Campos /SP. E-mail: nilsenmarcondes@gmail.com

Maria Castro, Universidade de Taubaté, SP

Pedagoga, Pós-Doutora em Psicologia da Educação pela PUC-SP. Atua como Docente do Programa Acadêmico e Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais da Universidade de Taubaté/SP. E-mail: nenacdiniz@gmail.com

Published

2017-02-06

How to Cite

VELLENICH, Ana Maria; FERREIRA, Adriano; MARCONDES, Nilsen; CASTRO, Maria. Learner community: the school as a locus of teacher training and development. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 42, p. 161–176, 2017. DOI: 10.5585/eccos.n42.3942. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/3942. Acesso em: 5 feb. 2025.
Views
  • Abstract 438
  • PDF (Português (Brasil)) 309