Thinking, speaking and listening: class between philosophy and education

Authors

  • Paula Ramos de Oliveira UNESP
  • Denis Domeneghetti Badia UNESP
  • Ivan Fortunato IFSP

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n41.6929

Keywords:

Collège de France. Higher education. Thinking

Abstract

A teacher uses his/her voice and pronounces him/herself to others who will share a space-time dedicated to some aspect of knowledge. In this space-time, institutional, all of them enter into certain orders of discourse and bundles of power, among which we have what is thought, what is spoken and what is heard in the most varied forms of class. We intend here to reflect philosophically about class and its potentialities, in times of administered university. To do so, we will try to learn some lessons from the inaugural lectures of the Collège de France, especially Michel Foucault’s and Roland Barthes’, who also take an inaugural look at their intellectual research paths. How can we “philosophically” listen to these lessons? What can they inaugurate in us? How can we think of the class as a set of events that stand between philosophy and education? Here are the questions we would like to think about.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Ramos de Oliveira, UNESP

Possui graduação em Ciências Sociais Bacharelado pela Universidade Estadual de Campinas (1989), graduação em Ciências Sociais Licenciatura pela Universidade Estadual de Campinas (1990), mestrado em Filosofia e Metodologia das Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (1995), doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2002) e pós-doutorado pela Universidade de Lisboa. Atualmente é professora assistente doutora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, filosofia, infância. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Filosofia para Crianças(GEPFC-CNPq) e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação (GEPTCE-CNPq). Membro do GT Filosofar e Ensinar a Filosofar da ANPOF. Membro da Sociedade de Filosofia da Educação de Língua Portuguesa (SOFELP). Foi vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar(Unesp, Araraquara;2007-2010)

Denis Domeneghetti Badia, UNESP

Mestrado em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (1993). Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (1999). Pós-Doutorado junto à Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo com bolsa da FAPESP (2000-2001). Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (vinculado à Linha de Pesquisa Estudos Históricos, Filosóficos e Antropológicos sobre a Escola e Cultura) e do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCL-UNESP-CAr.). É diretor do Centro Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário (CIPI-FCL-UNESP-CAr.) e Vice-Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas Filosofia para Crianças (GEPFC-CNPq). Tem desenvolvido pesquisas e orienta trabalhos acadêmicos no âmbito da antropologia do imaginário, da antropologia da educação e da culturanálise de grupos; da filosofia da arte, estética e da filosofia contemporânea em suas interfaces com a educação.

Ivan Fortunato, IFSP

Published

2016-12-21

How to Cite

OLIVEIRA, Paula Ramos de; BADIA, Denis Domeneghetti; FORTUNATO, Ivan. Thinking, speaking and listening: class between philosophy and education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 41, p. 147–156, 2016. DOI: 10.5585/eccos.n41.6929. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/6929. Acesso em: 5 nov. 2024.