Anthropophagic pedagogy in the amplification of the repertory of cultural knowledge from pedagogy undergraduate students and their profess ors
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n46.7342Keywords:
Aesthetic Education. Teacher Training. Anthropophagic Pedagogy. Artistic-Cultural Knowledge.Abstract
The text thematizes the power of an Anthropophagic Pedagogy in the initial formation of pedagogues, glimpsing the stimulation and the complexity of the repertoire of artistic-cultural and experiential knowledge of the students and their mediators of learning. This Pedagogy is understood as a foundation for deepening a diverse cultural formation in socio-political contexts, aiming to create elements for teaching, particularly in relation to the teaching of arts, a field of knowledge legally required of pedagogues. Authors such as Tardif (2007), when discussing knowledge and teacher training; Bondía (2002), regarding the knowledge of experience; Therrien (2010), when he discusses the teacher as mediator of knowledge; Pimenta (1997; 2006), when dealing with teacher training and praxis; Libâneo (2002) and Franco (2012), placing the field of Pedagogy and the pedagogue’s activity; Zeichner (2008), for bringing a complex look on reflexive teacher and its context of action; Duarte Junior (2010), when it comes to aesthetic education; Andrade (1924, 1928) and Barcelos e Silva (2008), when relating cultural anthropophagy and education, theoretically subsidize the study. As a methodological path, it is based on a theoretical and empirical study, including data from interviews developed with students of Pedagogy of a public university. The research problem is transcribed: to what extent has the university been contributing to guarantee access to artistic and cultural goods for students of the Pedagogy course? We conclude that the Anthropophagic Pedagogy constitutes a formation that aggregates educational actions of academic and cultural character, mobilizing learning that broaden theoretical and practical horizons, necessary for aesthetic education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na da revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).