Policy of permanence and success in the higher education: teachers perspectives about failure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n48.7845

Keywords:

Failure. Education. Success. Teaching Perceptions.

Abstract

The failure in higher education is a research object of this article. It was assumed that the teacher's perception about the failure influences the intentionality of pedagogical action and policies of permanence and success of students. The investigation was based on the quantitative-qualitative model for collecting, organizing and analyzing data. In the document collection, the class diaries of the IFB's Spanish course of the period 2013-2016 (which corresponds to a formative cycle) were analyzed with the intention of identifying quantities and indexes of failure in subjects and academic semesters, representing the specific objective the research. From the diaries it was inferred that failure did not maintain a preponderant pattern. In the field collection, interviews were carried out with the teachers of the course, seeking to understand their perceptions regarding failure, which constituted the general objective of the investigation. The corpus concerning the perception of teachers was submitted to a software of analysis of textual data and pointed out the existence of three categories regarding teachers' perceptions about failure: teacher-student relationship and academic success; motivators of failure and pedagogic sense; and reflections on the pedagogic practice as for failure. Stands out the influence of interpersonal relationships as a factor promoting success and the use of coping strategies that are defined as policies to be adopted for permanence and success, such as: individualized service; monitoring; introduction to teaching and research; student assistance grants; pedagogical monitoring; study spaces and investment in teacher education.

Downloads

Author Biographies

Simone Braz Ferreira Gontijo, Instituto Federal de Brasília

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília. Professora do Instituto Federal de Brasília. Brasília - DF - Brasil. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8245-3841

Mariana Rocha Fortunato, Instituto Federal de Brasília

Graduada em Letras Espanhol pelo Instituto Federal de Brasília. Brasília - DF - Brasil. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2133-9663

Juliana Harumi Chinatti Yamanaka, Instituto Federal de Brasília

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília. Professora do Instituto Federal de Brasília. Brasília - DF - Brasil. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5783-5939

References

AZEVEDO, D. M. de; MIRANDA, F. A. N. Teoria das representações sociais e ALCESTE: contribuições teórico-metodológicas na pesquisa qualitativa. Em: Revista Saúde & Transformação Social, Florianópolis, v. 3, n. 4, p. 3-10, 2012. Disponível em: <http://www.redalyc.org/pdf/2653/265324588003.pdf>. Acesso em: 20 de nov. 2014.

BRASIL. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Relatório da Comissão Especial de Estudos sobre Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Brasília: ANDIFES/ABRUEM/SESu/MEC, 1997.

BRASILIA. Política de assistência estudantil do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília. Brasília: IFB, 2014.

BROPHY, J. Grade Repetition. Paris/Brussels: The International Institute for Educational Planning (IIEP) and The International Academy of Education (IAE), 2006. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001520/152038e.pdf> Acesso em: 1º de mai. de 2016.

CAMORLINGA, R. A distância da proximidade: A dificuldade de aprender uma língua fácil. Intercâmbio. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. ISSN 2237-759X, [S.l.], v. 6, out. 2010. ISSN 2237-759X. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/4098/2744>. Acesso em: 11 ago. 2017.

DONOSO, S; SCHIEFELBEIN, E. Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: una visión desde la desigualdad social. Estudios Pedagógicos, vol. XXXIII, núm. 1, 2007, pp. 7-27. Universidad Austral de Chile. Valdivia, Chile.

FARIA, L. Motivação para a competência: O papel das concepções pessoais de inteligência no desempenho e no sucesso. Porto: Livpsic. 2008.

FLIK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FRANCO, A. de P. Ensino Superior no Brasil: cenário, avanços e contradições. In: Jornal de políticas educacionais. N° 4 | julho–dezembro de 2008 | pp. 53–63. Disponível em: <http://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/15028/10076>. Acesso em 25 de mai. 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 18 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

GRILLO, M. O professor e a docência: o encontro com o aluno. In: ENRICONE, D. (org.) Ser professor. 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 73-89.

LEFFA, V. J. Pra que estudar inglês, profe?: Auto-exclusão em língua-estrangeira. Claritas, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 47-65, maio 2007.

LIMA, V. M. Percepções de estudantes de primeiro período sobre o serviço educacional: análise empírica de uma IES privada na cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Faculdade Ibmec, 2006.

MOSQUERA, J. J. M.; STOBÄUS, C. D. O professor, personalidade saudável e relações interpessoais: por uma educação da afetividade. In: ENRICONE, D. (org.). Ser professor. 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 91-107.

NORONHA, B.N.; CARVALHO, B.M.; SANTOS, F.F.F. Perfil dos alunos evadidos da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade campus Ribeirão Preto e avaliação do tempo de titulação dos alunos atualmente matriculados. Documento de Trabalho 01/2001, 57 p. NUPES – Núcleo de Pesquisa sobre Ensino Superior, Universidade de São Paulo. Disponível em: <http://sistema.semead.com.br/7semead/paginas/artigos%20recebidos/Ensino/ENS10_-_Avaliacao_da_evas%E3o_e_permanencia_prol.PDF>. Acesso em: 25 de mai. 2018.

OLIVEIRA, J. H. B. Psicologia da Educação: Aprendizagem – Aluno. Porto: Livpsic. 2005.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T.A. Queiroz, 1990.

PEREIRA, A. S.; Carneiro, T. C. J. BRASIL, G. H.; CORASSA, M. A. de C. Perfil dos alunos retidos dos cursos de graduação presencial da Universidade Federal do Espírito Santo. Florianópolis, SC, 2014. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/131700/2014138.pdf?sequence=1> Acesso em: 7 de set. 2017.

RISSI, M. C.; MARCONDES, M. A. S. (org.). Estudo sobre a reprovação e retenção nos Cursos de Graduação – 2009. Londrina: UEL, 2011. 163 p.: il. Disponível em: <http://www.uel.br/proplan/LIVRO_CD_COMPLETO_Retencao_reprovacao.pdf.> Acesso em: 2 de mai. 2016.

RODRIGUES, H.W. Avaliação da aprendizagem nos cursos de Direito: novas e velhas possibilidades. In: Rodrigues, H.W.; Arruda Júnior, E. L. de. (Org.) Educação jurídica: temas contemporâneos. 2. ed. corr. Florianópolis: FUNJAB, 2012. 392p. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/99622/VD-_FINAL_2a_ed_Educacao_Juridica_05-11-2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 11 de ago. 2017.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11.ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2010.

VASCONCELOS, A. L. F. de S.; SILVA, M. N. Uma investigação sobre os fatores contribuintes na retenção dos alunos no curso de ciências contábeis em uma IFES: um desafio à gestão universitária. Registro Contábil, v. 2, n. 3, p. 21-34, 2012.

Published

2019-03-29

How to Cite

GONTIJO, Simone Braz Ferreira; FORTUNATO, Mariana Rocha; YAMANAKA, Juliana Harumi Chinatti. Policy of permanence and success in the higher education: teachers perspectives about failure. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 48, p. 431–449, 2019. DOI: 10.5585/eccos.n48.7845. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/7845. Acesso em: 7 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 1057
  • PDF (Português (Brasil)) 479