Trends in the academic rankings of the Ibero-American countries: El Mundo (Spain), El Mercurio (Chile), Folha de São Paulo (Brazil), Reforma (Mexico) and El Universal (Mexico)

Authors

  • Adolfo Ignacio Calderón Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Carlos Marshal França Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Armando Gonçalves Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n44.7943

Keywords:

Higher Education Evaluation. Academic Rankings. University Rankings.

Abstract

This article addresses the evaluation of higher education through academic rankings. It analyzes the five rankings produced by newspapers of great circulation, existing in the Ibero-American space (50 Carreras - Los Mejores Centros Universitarios, from the Spanish newspaper El Mundo, Ranking de Calidad de las Universidades Chilenas, of the Chilean newspaper El Mercurio; Ranking Universitário Folha – RUF, from the Brazilian newspaper Folha de São Paulo; Las Mejores Universidades do jornal mexicano Reforma, from the Mexican newspaper Reforma; and Mejores Universidades of the Mexican newspaper El Universal), presenting tendencies, similarities and specificities, existing in conceptual and methodological terms. A descriptive-analytical, comparative study was carried out through bibliographical and documentary research. All rankings spell out the mission of guiding the choice of future college students and rank universities and undergraduate courses. Methodological diversity is evidenced, with indicators with varied predominance (objectives, subjective or hybrid) and of several natures (focusing on products, inputs or hybrids).

Downloads

Author Biographies

Adolfo Ignacio Calderón, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo com Pós-doutorado em Ciências da Educação na Universidade de Coimbra. Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP - Brasil. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações do Brasil.

Carlos Marshal França, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Professor da Faculdade de Administração do Centro de Economia e Administração da PUC-Campinas, Campinas, SP - Brasil

Armando Gonçalves, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professor da Fundação Instituto de Administração,  Campinas, SP - Brasil 

Published

2017-11-17

How to Cite

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; FRANÇA, Carlos Marshal; GONÇALVES, Armando. Trends in the academic rankings of the Ibero-American countries: El Mundo (Spain), El Mercurio (Chile), Folha de São Paulo (Brazil), Reforma (Mexico) and El Universal (Mexico). EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 44, p. 117–142, 2017. DOI: 10.5585/eccos.n44.7943. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/7943. Acesso em: 7 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático: Políticas de educação superior
Citations
  • Citation Indexes: 5
Captures
  • Readers: 8
Views
  • Abstract 563
  • PDF (Português (Brasil)) 389