The responsibility principle and education: freirean contributions to a pedagogical understanding of the heuristic of fear in Hans Jonas

Authors

  • Juliano Peroza PUCPR

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n50.8485

Keywords:

Consciousness, Ecopedagogy, Education, Ethics of Responsibility, Heuristic of Fear

Abstract

This paper aims to present a reflection on the ethics of responsibility of the German philosopher Hans Jonas, more specifically from his conception of heuristics of fear in consonance with Paulo Freire’s thinking. The reflection has as a goal to understand the heuristic expression of fear in order to interpret the contribution of its meaning with some pedagogical propositions to contribute to discussions about ethics, responsibility and educational action. The methodology of the approach is basically of bibliographical and hermeneutic character. It is argued that education can assume this task of intentional production of the image of fear that has not yet been experienced, so it can translate into political-pedagogical aspects its real purposes to problematize conjunctures and to bring awareness to the global share of responsibility. It is proposed, based on Paulo Freire, a conscientious education, a ecopedagogy for a planetary citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliano Peroza, PUCPR

Graduado em Filosofia pela Universidade São Francisco (USF). Mestre e Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Atualmente é professor de Filosofia no Instituto Federal de Educação,, Ciência e Tecnologia do Paraná (IFPR).

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ARISTÓTELES. Metafísica. 2 ed. Trad. Edson Bini. São Paulo: EDIPRO, 2012.

DICKMANN, Ivo. Pedagogia da (in)disciplina ambiental: desafios político-pedagógicos na formação de educadores ambientais no ensino superior. In: Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. Rio Grande, Edição especial XVI Encontro Paranaense de Educação Ambiental, set. 2017, p. 55-70.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

______. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

______. Política e educação: Ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra: Ecopedagogia e Educação Sustentável. In: TORRES, Carlos A (Org.). Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI. Buenos Aires: CLACSO, 2002, p. 81-132)

HOEPERS, Ricardo. O princípio da responsabilidade de Hans Jonas e o imperativo de uma ética para a educação (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba: PUCPR, 2005.

JONAS, Hans. O princípio responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Rio de Janeiro: Contraponto; Ed. PUC-Rio, 2006.

OLIVEIRA, Jelson. Compreender Hans Jonas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

OLIVEIRA. Manfredo A. (org.). Correntes fundamentais da ética contemporânea. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

______. Ética, direito e democracia. São Paulo: Paulus, 2010.

SGANZERLA, Anor. Natureza e responsabilidade: Hans Jonas e a biologização do ser moral (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Filosofia e Metodologia das Ciências. Universidade Federal de S. Carlos. São Carlos, SP: UFSCar, 2012.

VÁZQUEZ, Adolfo Sanchez. Ética. Trad. João Dell’Anna. 35 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

ZANCANARO, Lourenço. Por uma ética do cuidado e da responsabilidade. In: Revista do IHU online, agosto de 2011. Disponível em: <http://www.ihuonline.unisinos.br/index.php?option=com_content&view=article&id=4032&secao=371>. Acesso em 21 de julho de 2015.

Published

2019-10-24

How to Cite

PEROZA, Juliano. The responsibility principle and education: freirean contributions to a pedagogical understanding of the heuristic of fear in Hans Jonas. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 50, p. e8485, 2019. DOI: 10.5585/eccos.n50.8485. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8485. Acesso em: 26 sep. 2024.