A view on pedagogy course: prevailing teaching practices
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n56.8487Keywords:
Pedagogy, Teaching practices, Pedagogical tendencies, Student protagonismAbstract
Different pedagogical tendencies guided teaching practices in each historical time, although, even if prevailing, they do not present themselves as exclusive to a specific time. The research problem that guided the study is: Do the pedagogical practices in the Pedagogy Course classes strengthen the student protagonism in the process of teaching and learning? The study aimed to identify which are the predominant pedagogical elements in the pedagogical practices of teachers who form the Pedagogy Course during classes and how the students evaluate these methodologies. The empirical materialities were obtained through questionnaires with closed-ended and open-ended questions, applied to students of the Sixth (6th) and Eighth (8th) Semesters of the Pedagogy Course and examined through Content Analysis. The study showed that teaching is not limited to the transmission of knowledge developed by others. It is necessary to mobilize the student for the elaboration of knowledge.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Martins Fontes, 1977.
BRASIL. Decreto-lei nº 1.190, de 4 de abril de 1939. Dá organização à Faculdade Nacional de Filosofia. Diário Oficial da União - Seção 1 de 06/04/1939. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1930-1939/decreto-lei-1190-4-abril-1939-349241-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 19 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 1, de 15 de maio de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia, licenciatura. Brasília, 16 de maio de 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 19 mar. 2021
BRZEZINSKI. Iria. Pedagogia, Pedagogos e Formação de Professores: busca e movimento. 9. ed. Campinas/SP: Papirus, 2012.
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 31 jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782006000100002&script=sci_abstract&tlng=pt
Acesso em: 19 mar. 2021.
COSTA, Marisa Vorraber. Apresentação. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em Educação. 2. ed., Rio de Janeiro: Lamparina, 2007, p. 2.
COSTA, Marisa Vorraber. Uma agenda para jovens pesquisadores. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em Educação. 2. ed., Rio de Janeiro: Lamparina, 2007, p. 139-153.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 2. ed. Campinas, SP: Papirus Editora, 1992.
CUNHA, Maria Isabel. Pedagogia universitária. In: MOROSINI, Marilia Costa. Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Glossário. Vol. 2. INEP/RIES: Brasília. p. 445, 2006.
GALVÃO, Afonso; CÂMARA, Jacira; JORDÃO, Michelle. Estratégias de aprendizagem: reflexões sobre universitários. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 93, n. 235, p. 627-644, set./dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812012000400006&script=sci_abstract&tlng=pt
Acesso: 19 mar. 2021
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre experiência e saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: Autores Associados, n. 19, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf
Acesso em: 19 mar. 2021
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: A pedagogia crítico-social dos conteúdos. 21. ed., São Paulo: Loyola, 2006.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento - um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997.
PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Mediação pedagógica na relação com universitários com deficiência. Educação Santa Maria, v. 44, 2019 Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao
Acesso em: 19 mar. 2021.
SAMPAIO, Rita Karina Nobre; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; ROSÁRIO, Pedro Sales Luís de Fonseca. Autorregulação da aprendizagem e a procrastinação acadêmica em estudantes universitários. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPelPelotas, n. 42, p. 119 - 142, mai./ago. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/2151
Acesso em: 19 mar. 2021
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, vol. 37, n. 130. jan./abr. 2007.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Fundamentos da defectologia: obras completas. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación, 1989. T. V.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eccos - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 651
- PDF (Português (Brasil)) 479