A view on pedagogy course: prevailing teaching practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.8487

Keywords:

Pedagogy, Teaching practices, Pedagogical tendencies, Student protagonism

Abstract

Different pedagogical tendencies guided teaching practices in each historical time, although, even if prevailing, they do not present themselves as exclusive to a specific time. The research problem that guided the study is: Do the pedagogical practices in the Pedagogy Course classes strengthen the student protagonism in the process of teaching and learning? The study aimed to identify which are the predominant pedagogical elements in the pedagogical practices of teachers who form the Pedagogy Course during classes and how the students evaluate these methodologies. The empirical materialities were obtained through questionnaires with closed-ended and open-ended questions, applied to students of the Sixth (6th) and Eighth (8th) Semesters of the Pedagogy Course and examined through Content Analysis. The study showed that teaching is not limited to the transmission of knowledge developed by others. It is necessary to mobilize the student for the elaboration of knowledge.

 

 

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Author Biography

Tania Mara Zancanaro Pieczkowski, Universidade comunitária da Região de Chapecó

Graduada em pedagogia, especialista em Educação Especial e em Docência na Educação Superior pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (UNOCHAPECÓ);  mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF)  e doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Diretora de Ensino na Unochapecó no período de 2009 a 2016.  Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Educação (Unochapecó). Líder do grupo de pesquisa Desigualdades Sociais, Diversidades Socioculturais e Práticas Educativas (Unochapecó); integrante dos grupos de pesquisa Ensino e Formação de professores (Unochapecó); e Práticas Educativas e GEPE- Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão (UFSM). Vice-Presidente do Comitê de Ensino na UNOCHAPECÓ no período de 2012 a 2016. Autora e organizadora de livros, autora de capítulos de livros e de artigos científicos publicados em periódicos Qualis Capes.

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Published

2021-03-31

How to Cite

PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. A view on pedagogy course: prevailing teaching practices. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e8487, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.8487. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8487. Acesso em: 4 jun. 2025.

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