Digital technologies in teaching and teacher education according to the view of mathematics undergraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.8501

Keywords:

Mathematics education, Prospective teacher education, Digital technologies

Abstract

This qualitative study aimed to present and discuss the views of future teachers in relation to the integration of digital technologies in the teaching of Mathematics and in the teacher education. Four students participated in the research at different levels of the Mathematics course at a public university in São Paulo. The data were produced by audio recording in the context of a university extension course, which sets up the research scenario. This course was aimed at teachers and future mathematics teachers and addressed the possibilities of GeoGebra for teaching and learning of Plane and Spatial Geometries, in addition to promoting discussions on the integration of digital technologies in teaching. This present study focuses on a discussion that took place at one of the meetings of the course. This discussion was considered a collective interview and was analyzed in the light of qualitative processes. The results, which are presented through categories and subcategories, show that the students consider that digital technologies are important both in the learning of mathematical content and in the education of future teachers, but they evaluate that this theme has been neglected in their own education, and in the teaching Mathematics in Basic Education.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia Idem, Universidade Estadual Paulista – UNESP

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus Rio Claro.

Mestre em Educação Matemática pela UNESP-Rio Claro.

Licenciada em Ciências Exatas com Habilitação em Matemática pela Universidade de São Paulo (USP), Campus São Carlos.

Ricardo Scucuglia Rodrigues da Silva, Universidade Estadual de São Paulo (UNESP)

Professor Doutor no Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus São José do Rio Preto (IBILCE).

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP, Campus Rio Claro.

Doutor em Education Studies pela University of Western Ontario (Western University), Canadá.

Mestre em Educação Matemática pela UNESP-Rio Claro.

Licenciado em Matemática pela UNESP-Rio Claro.

References

ABAR, C. A. A. P. Educação Matemática na Era Digital. Unión, San Cristobal de La Laguna, v. 27, p. 14-28, 2011.

ALVES-MAZZOTI, A, J; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 2001.

ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 7-15, maio/ago. 2000.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 111-124.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria dos métodos. Porto: Porto, 1994.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization, and experimentation. New York: Springer Science, 2005.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

CARNEIRO, G. B.; SILVA, J. L. C. Políticas públicas de inclusão digital no contexto da educação escolar como fator de acesso a informação. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, CIÊNCIA E GESTÃO DA INFORMAÇÃO, 15., 2012, Juazeiro do Norte. Anais [...]. Juazeiro do Norte: EREBD, 2012. p. 1-11.

COSTA, F. A.; RODRIGUES, A.; PERALTA, M. A.; RAMOS, J.; SEBASTIÃO, L.; MAIO, V.; DIAS, P.; GOMES, M. J.; RAMOS, A.; VALENTE, L.; CRUZ, E.; REIS, O. Competências TIC. Estudo de Implementação. Lisboa: Gabinete de Estatística e Planeamento da Educação, 2008.

GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução: GUARESCHI, P. A. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 64-89.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

HONORATO, A. H. A. Modelagem Matemática e o material didático do Estado de São Paulo: diálogos em um trabalho com licenciandos. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.

HONORATO, V. S. Elaborando atividades matemáticas com o software GeoGebra. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.

IDEM, R. C. Construcionismo, conhecimentos docentes e GeoGebra: uma experiência envolvendo licenciandos em Matemática e professores. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2017.

IMBERNÓN, F. Novos desafios da docência no século XXI: a necessidade de uma nova formação docente. In: SILVA JUNIOR, C. A.; GATTI, B. A.; MIZUKAMI, M. G. N; PAGOTTO, M. D. S.; SPAZZIANI, M. L. (org.). Por uma revolução no campo de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2015. p. 75-82.

JAVARONI, S. L.; ZAMPIERI, M. T. O Uso das TIC nas Práticas dos Professores de Matemática da Rede Básica de Ensino: o Projeto Mapeamento e seus Desdobramentos. Bolema, Rio Claro (SP), v. 29, n. 53, p. 998-1022, dez. 2015.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.

KOEHLER, M. J.; MISHRA, P. What Is Technological Pedagogical Content Knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, Charlottesville, v. 9, n. 1, p. 60-70, 2009.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 13. reimp. Rio de Janeiro: E.P.U., 2011.

MALTEMPI, M. V. Educação matemática e tecnologias digitais: reflexões sobre prática e formação docente. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 1, p. 59-67, jan./jun. 2008.

MELLO, G. N. Magistério De 1º Grau: Da Competência Técnica Ao Compromisso Político. São Paulo: Cortez, 2003.

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, New York, v. 108, n.6, p.1017-1054, jun. 2006.

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Introducing Technological Pedagogical Content Knowledge. In: ANNUAL MEETING OF THE AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION, 2008, New Yok. Proceeedings [...]. New York: 2008, p. 1-16.

NUNES, L. L. S. T.; ROSA, L. Q.; SOUZA, M. V.; SPANHOL, F. J. Educação em Rede: tendências tecnológicas e pedagógicas na sociedade em rede. EmRede, Porto Alegre, v. 3, n. 2, 2016.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.

PAPERT, S. Mindstorms: children, computers and powerful ideas. New York: Basic Books, 1980.

PAPERT, S. The children’s machine: rethinking school in the age of the computer. New York: BasicBooks, 1993.

PONTE, J. P. Novas tecnologias na aula de Matemática. Educação e Matemática, Lisboa, n. 34, p. 2-17, 1995.

PRADO, M. E. B. B. (Re)visitando o construcionismo para a formação do professor reflexivo. In: CONGRESSO RIBIE, 4., 1998, Brasília. Anais [...]. Brasília: 1998. p. 1-12.

SAMPAIO, P. A. S. R.; COUTINHO, C. M. G. F. P. Integração do TPACK no processo de ensino/aprendizagem da Matemática. Paideia, Santos, v. 6, n. 10, jul. 2014.

SCUCUGLIA, R. Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 49, p. 950-973, ago. 2014.

SORJ, B.; GUEDES, L. E. Exclusão digital: Problemas conceituais, evidências empíricas e políticas públicas. Novos estudos, São Paulo, n. 72, p. 101-117, jul. 2005.

SORJ, B.; REMOLD, J. Exclusão digital e educação no Brasil: dentro e fora da escola. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v.31, n. 3, p.6-17, set/dez. 2005.

TEDESCO, J. C. O compromisso docente com a justiça social e o conhecimento In: SILVA JUNIOR, C. A.; GATTI, B. A.; MIZUKAMI, M. G. N; PAGOTTO, M. D. S.; SPAZZIANI, M. L. (org.). Por uma revolução no campo de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2015. p. 119-131.

VALENTE, J. A. Informática na Educação no Brasil: análise e contextualização histórica. In: Valente, J. A. (org.). O Computador na sociedade do conhecimento. Campinas: Unicamp/Nied, 1999. p. 11-30.

VITAL, C. Performance Matemática Digital e GeoGebra: possibilidade Artístico Tecnológica em Educação Matemática. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.

ZIMMERMANN, W.; CUNNINGHAM, S. Editors´ Introduction: What is Mathematical Visualization? In: ZIMMERMANN, W.; CUNNINGHAM, S. (ed.). Visualization in Teaching and Learning Mathematics. Washington: The Mathematics Association of America, 1991. p. 1-7.

Published

2021-03-31

How to Cite

IDEM, Rita de Cássia; SCUCUGLIA RODRIGUES DA SILVA, Ricardo. Digital technologies in teaching and teacher education according to the view of mathematics undergraduate students. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e8501, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.8501. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8501. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos