Theory and practice relations in the processes of teacher education in basic education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n51.8703Keywords:
Teacher Education, Undergraduate in Physics, Theory and Practice Relationship, Teacher Knowledge.Abstract
This article analyzes the relation theory and practice in the process of elaboration of knowledge in the formation of the physics teacher. The purpose is to understand the conceptions of this relationship expressed in the formative practices. It is based on the results of a qualitative research carried out in an Undergraduate in Physics. The methodology is qualitative approach with data obtained through semi-structured interviews with course teachers and documentary analysis of the Pedagogical Course Project and the Pedagogical Practice Regulation. The analysis of the data takes the proposal of Bardin (1999) taking the steps of pre-analysis, analytical description and referential interpretation. The conclusions point out that the formative practices in the Undergraduate in Physics express contradictions between the project of the course and the elaborated knowledge.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Porto: Editora 70, 1999.
BRASIL. Resolução Conselho Nacional de Educação 01 de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2002a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf>. Acesso em: 26 maio 2016.
______. Resolução Conselho Nacional de Educação 02 de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Brasília, 2002b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf>. Acesso em: Acesso em: 26 maio. 2016.
______. Lei 11. 892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a rede federal de educação profissional, científica e tecnológica. Brasília, 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm>. Acesso em: 26 maio 2017.
______. Resolução nº 02 do Conselho Nacional de Educação de 01 de julho de 2015. Diretrizes nacionais para a formação de professores da Educação Básica. Brasília, 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&Itemid=30192>. Acesso em: 26 maio. 2016.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez, 2006.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Projeto pedagógico de curso do curso de Licenciatura em Física, Santa Catarina, 2014. Disponível em: <http://cs.ifsc.edu.br/portal/files/LICENTIATURA_FÍSICA_JARAGUÁ.pdf>. Acesso em: 26.maio.2016.
______. Regulamento da Prática Pedagógica como Componente Curricular do curso de Licenciatura em Física, Santa Catarina, 2016.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MARTINS, P. L. Didática teórica, didática prática, para além do confronto. 9 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
______. A relação conteúdo-forma: expressão das contradições da prática pedagógica na escola capitalista. In: Didática: O ensino e suas relações. Campinas: Papirus, 1996.
MINAYO, M.C.S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2015.
NÓVOA, A. Profissão professor. Porto: Editora Porto, 1991.
OLIVEIRA, I. A. Epistemologia e educação: bases conceituais e racionalidades científicas e históricas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 1995.
THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
______. A formação da classe operária inglesa: A árvore da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. São Paulo: Paz e Terra, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 EccoS – Revista Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.