Polytechnic high school: school research
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n56.8776Keywords:
Polytechnic high school, School research, Integrated seminarAbstract
The objective of this paper is to investigate how teaching the research consisted in Teaching Principle of Proposal of the Polytechnic School in the state of Rio Grande do Sul. The work was originated from a research in Master in Teaching program and has as theoretical framework some foucauldian tools, especially the notions of enunciation and speech and discourse. The material for analysis was generated through semi-structured interviews with three teachers who worked in administrative positions at the time of implementation of the Proposal, and the focus group technique with nine teachers from a high school in Vale do Taquari, Rio grande do Sul State. There have also been studies of the basis of the Proposal’s documents and research in two newspapers. The results showed that the research has been observed only in the Integrated Seminar discipline to the detriment of others, which according to the Proposal, should also generate investigations from an interdisciplinary perspective.
Downloads
References
AHORA. Politécnico mostra dilema em novo modelo de ensino. Lajeado, 22 ago. 2013.
AZEVEDO, José Clovis de; Reis, Jonas Tarcísio. Democratização do ensino médio: a reestruturação curricular no RS. In: Azevedo, José Clovis de; Reis, Jonas Tarcísio. Reestruturação do ensino médio: pressupostos teóricos e desafios da prática. 1. ed. São Paulo: Fundação Santillana, 2013. p. 25-48.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm#adct. Acesso em: 29 abr. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://educacaointegral.org.br/wpcontent/uploads/2014/07/diretrizes_curiculares_nacionais_2013. Acesso em: 24 nov. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 nov. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Protótipos curriculares de Ensino Médio e Ensino Médio integrado. UNESCO 2011. Coordenação: Setor de Educação da Representação da UNESCO no Brasil. Brasília: Debates Ed. n. 1, maio 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parecer CNB/CEB nº 5/2011. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, 2011. Disponível em: http://pactoensinomedio.mec.gov.br/images/pdf/pceb005_11.pdf. Acesso em: 10 dez. 2013.
CORAZZA, Sandra Mara. Pesquisar o acontecimento estudo em XII exemplos. In: CORAZZA, Sandra Mara; SILVA, Tomaz Tadeu da; ZORDAN, Paola. Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 7-78.
CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre, RS: UFRGS; Doisa, 2013.
COSTA, Marisa Vorraber. Velhos temas, novos problemas - a arte de perguntar em tempos pós-modernos. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss (orgs.). Caminhos Investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 199-214.
DAL’IGNA, Maria Cláudia. Grupo focal na pesquisa em educação: passo a passo teórico-metodológico. In: MEYER, Dagma Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de Pesquisas Pós-críticas em Educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012. p. 195-217.
FERREIRA, Vera Maria. Ensino Médio Politécnico: mudança de paradigmas. In: AZEVEDO, José Clovis de. REIS, Jonas Tarcísio. Reestruturação do Ensino Médio: Pressupostos teóricos e desafios da prática. 1. ed. São Paulo: Fundação Santillana, 2013. p. 187-206.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Aula inaugural do Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 22. ed. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2012.
KOHAN, Walter Omar. Sócrates e Foucault professores: Entre o Ensino do já sabido e a busca por ensinar diferentemente. In: GALLO, Sílvio. SOUZA, Regina Maria de. Educação do preconceito Ensaios sobre poder e resistência. Campinas: Editora Alínea, 2004. p. 117-130.
O INFORMATIVO. Alunos renegam Ensino Politécnico. Lajeado, 20 ago. 2013.
O INFORMATIVO. Ensino Médio Politécnico: ainda é cedo para avaliar? Lajeado, 06 abr. 2013.
OHLWEILER, Mariane Inês. A pesquisa como prática curricular ou o currículo como prática investigativa. In: MUNHOZ, Angélica Vier et al. Diálogos na contemporaneidade. Coletâneas. Currículo. Lajeado: Univates, v. 1, 2012. p. 73–90.
RIO GRANDE DO SUL. Regimento Referência das escolas de Ensino Médio Politécnico da Rede Estadual. Secretaria da Educação. Porto Alegre, 2012.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria da Educação. Governo do Estado. Proposta Pedagógica para o Ensino Médio Politécnico e Educação Profissional Integrada ao Ensino Médio. Porto Alegre, 2011-2014.
SILVA, Monica Ribeiro da. Juventudes e Ensino Médio: possibilidades diante das novas DCN. In: AZEVEDO, José Clovis de. REIS, Jonas Tarcísio. Reestruturação do Ensino Médio: pressupostos teóricos e desafios da prática. 1. ed. São Paulo: Fundação Santillana, 2013. p. 65-80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eccos revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 391
- PDF (Português (Brasil)) 313