Polytechnic high school: school research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.8776

Keywords:

Polytechnic high school, School research, Integrated seminar

Abstract

The objective of this paper is to investigate how teaching the research consisted in Teaching Principle of Proposal of the Polytechnic School in the state of Rio Grande do Sul. The work was originated from a research in Master in Teaching program and has as theoretical framework some foucauldian tools, especially the notions of enunciation and speech and discourse. The material for analysis was generated through semi-structured interviews with three teachers who worked in administrative positions at the time of implementation of the Proposal, and the focus group technique with nine teachers from a high school in Vale do Taquari, Rio grande do Sul State. There have also been studies of the basis of the Proposal’s documents and research in two newspapers. The results showed that the research has been observed only in the Integrated Seminar discipline to the detriment of others, which according to the Proposal, should also generate investigations from an interdisciplinary perspective.

 

 

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Author Biographies

Cláudia Schvingel Klein Bühring, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Doutoranda em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES. Mestre em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES. Professora da rede Municipal de Lajeado

Ieda Maria Giongo, Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS

Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é professora titular da Universidade do Vale do Taquari - Univates de Lajeado, RS, vinculada ao Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Coordena o Grupo de Pesquisa Práticas, Ensino e Currículos (CNPq) e participa do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação Matemática e Sociedade (GIPEMS). Também atua, como docente permanente, no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas e Programa de Pós-graduação em Ensino da Instituição, coordenando este último.

Angélica Vier Munhoz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS.

Mestrado (2003) e Doutorado (2009) em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professora Titular da Universidade do Vale do Taquari - Univates atuando nos cursos de graduação em Pedagogia e Psicologia e no Programa de Pós-graduação - Mestrado e Doutorado em Ensino e Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas. 

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Published

2021-03-31

How to Cite

SCHVINGEL KLEIN BÜHRING, Cláudia; GIONGO, Ieda Maria; VIER MUNHOZ, Angélica. Polytechnic high school: school research. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e8776, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.8776. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8776. Acesso em: 8 jun. 2025.

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