University’s path of students with disabilities in a private educational institution
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n57.8947Keywords:
academics, disabled people, inclusion, university.Abstract
The entry of students with disabilities in undergraduate courses is an effect of factors such as the expansion of higher education and access policies, giving rise to discussions about effectiveness from an inclusive perspective. Seeking to evaluate the academic experience, the investigation aimed to analyze the path of students with disabilities, from the perspective of life stories. In methodological terms, this is a qualitative research, using interviews as data collection instrument, carried out with eight students, who are about to graduate, in a private higher education institution. The results address issues such as learning, relationship with teachers and colleagues, differences between university / school context and university path. It evidences the initial achievement of architectural accessibility and the subsequent construction of pedagogical and relational conditions for students with disabilities, thus revealing new challenges to be faced by the entire academic community.
Downloads
References
ALMEIDA, José Guilherme de Andrade; FERREIRA, Eliana Lucia. Sentidos da inclusão de alunos com deficiência na educação superior: olhares a partir da Universidade Federal de Juiz de Fora. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 22, n. spe, p. 67-75, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572018000400067&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2017.
AMADO, João; FERREIRA, Sonia. Estudos (auto) biográficos – histórias de vida. In: AMADO, João (coord). Manual de investigação qualitativa em Educação. 3ª Ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.
ANACHE, Alexandra Ayach; CAVALCANTE, Lysa Duarte. Análise das condições de permanência do estudante com deficiência na Educação Superior. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 22, n. spe, p. 115-125, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572018000400115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 mar. 2018.
BOSI, Ecléa. A pesquisa em memória social. Psicol. USP, São Paulo, v. 4, n. 1-2, 1993. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/34480/37218. Acesso em: 19 jun. 2017.
BRASIL. Decreto Nº 6.571 de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/decreto/d6571.htm. Acesso em: 14 fev. 2018.
BRASIL. Censo da Educação Especial de 2000 e 2005: evolução da educação especial no Brasil. Dados Estatísticos por estado das matrículas na educação especial. Brasília: INEP, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/brasil.pdf. Acesso em: 22 fev. 2018.
BRASIL. Resumo Técnico: Censo da Educação Superior 2007. Brasília: MEC/INEP, 2009. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2007/Resumo_tecnico_2007.pdf. Acesso em: 04 jul. 2017.
CASTRO, Sabrina Fernandes de; ALMEIDA, Maria Amelia. Ingresso e permanência de alunos com deficiência em universidades públicas brasileiras. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 20, n. 2, p. 179-194, jun. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 24 jan. 2018.
CIANTELLI, Ana Paula Camilo; LEITE, Lúcia Pereira. Ações Exercidas pelos Núcleos de Acessibilidade nas Universidades Federais Brasileiras. Rev. bras. educ. espec., Marília , v. 22, n. 3, p. 413-428, set. 2016 . Disponível em:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382013000200011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 02 dez. 2017.
DUARTE, Emerson Rodrigues et al . Estudo de caso sobre a inclusão de alunos com deficiência no Ensino Superior. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 19, n. 2, p. 289-300, jun. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso: em 11 jun. 2017.
GARCIA, Raquel Araújo Bonfim; BACARIN, Ana Paula Siltrão; LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro. Acessibilidade e permanência na educação superior: percepção de estudantes com deficiência. Psicol. Esc. Educ., Maringá , v. 22, n. spe, p. 33-40, 2018 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382014000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 06 abr. 2017.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse Estatística da Educação Superior 2016. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: 05 mar. 2018.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse >. Acesso em 25 nov. de 2020.
JOSSO, Marie Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 32, n. 2, p. 373-383, ago. 2006 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022006000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 04 set. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012.
MARTINS, Diléia Aparecida; LEITE, Lúcia Pereira; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Políticas públicas para acesso de pessoas com deficiência ao ensino superior brasileiro: uma análise de indicadores educacionais. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro , v. 23, n. 89, p. 984-1014, dez. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362015000400984&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 fev. 2018.
MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de; ARAUJO, Eliana Rodrigues. Núcleos de Acessibilidade nas Universidades: reflexões a partir de uma experiência institucional. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 22, n. spe, p. 57-66, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v22nspe/2175-3539-pee-22-spe-57.pdf. Acesso em: 26 jan. 2018.
MOREIRA, Laura Ceretta; BOLSANELLO, Maria Augusta; SEGER, Rosangela Gehrke. Ingresso e permanência na Universidade: alunos com deficiências em foco. Educ. rev., Curitiba, n. 41, p. 125-143, set. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602011000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 16 mar. 2018.
SANTOS, Antônio César de Almeida. Fontes orais: testemunhos, trajetórias de vida e história. Revista Via Atlântica, 4, 1-10, 2000. Disponível em: http://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Testemuhostrajetoriasdevidaehistoria.pdf. Acesso em: 11 abr. 2018.
SILVA, Ani Martins; CYMROT, Raquel; D'ANTINO, Maria Eloisa Famá. Demandas de docentes do ensino superior para a formação de alunos com deficiência. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília , v. 93, n. 235, p. 667-697, dez. 2012 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812012000400008&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 26 set. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 655
- PDF (Português (Brasil)) 502