Wake up and dream a polyphonic approach to freirian romanticism
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n52.17097Keywords:
Utopia, Romanticism, Conscientization, Colonization, Dialogue.Abstract
Paulo Freire's biography serves as a compass to his pedagogical praxis. In the present study, excerpts of his texts and interviews constitute a set of texts that are subjected to analysis in order to deduce moments that were key in his life. It also deduces from this work that the Pernambuco philosopher and educator belongs to the noble line of the romantics and that his ideological predecessors include Jean-Jacques Rousseau and William Morris. The way Freire treats human issues put him diametrically in the antagonistic position to any kind of conservatism or neoconservatism.Downloads
References
Referências
ARENDT, Hannah. The Human Condition. 2. ed., Chicago: Universidade de Chicago, 1998
BEISIEGEL, Celso de Rui. Política e Educação Popular: a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. São Paulo: Ática, 1982.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). A questão da política da educacão popular. São Paulo: Brasiliense, 1980.
COHN, Sergio (Org.) Encontros: Paulo Freire. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2012.
FANON, Frantz. The Wretched of the Earth. New York: Grove/Atlantic, 1988.
FERNANDEZ, Dominique. L’or des Tropiques: Promenades dans le Portugal et le Brésil baroques. Paris: Bernard Grasset, 1993.
FREIRE, Paulo. Education for Critical Consciousness. Tradução Myra Bergman Ramos, New York: Continuum, 1973.
FREIRE, Paulo. Pedagogy of Hope. Tradução Robert R. Barr, New York: Continuum, 1994.
FREIRE, Paulo. Letters to Cristina. Tradução Donaldo Macedo, New York: Routledge, 1996.
FREIRE, Paulo. Cartas A Cristina. São Paulo: Paz e Terra, 1994b.
FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed, Tradução Myra Bergman Ramos, New York: Continuum, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva, 1970.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 23. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2002
FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: Uma história da vida. São Paulo: Cultura, 2006.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala. 43. ed., São Paulo: Record, 2001.
GADOTTI, Moacir. Os mestres de Rousseau. São Paulo: Cortez, 2004.
GADOTTI, Moacir. et al. (Org.) Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez; IPF, 1996.
GILLON, Étienne et al. (directeurs) Nouveau Petit Larousse en couleurs. Paris: Larousse, 1968.
HOUAISS, Antônio; MILLAR, Mauro de Salles. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetivo, 2009.
LOWNDS, Peter Michael. In the shadow of Freire: Popular Educators in Northeast Brazil. Doctoral Dissertation, UCLA Graduate School of Education & Information Studies, 2006.
MAFRA, Jason, ROMÃO, J. E.; SCOCUGLIA, A. C.; GADOTTi, M. (Org.). Globalização, educação e movimentos sociais. 40 anos da Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora e Livraria IPF; Editora, 2009.
MCLAREN, Peter; LEONARD, P. (Ed.). Paulo Freire: a critical encounter. London: Routledge, 1992.
NASCIMENTO, Abdias. Thoth n. 2., maio/ago., 1997, Brasília: Secretaria Especial de Editoração e Publicações do Gabinete do Senador A.N.
NITTI, John J.; FERREIRA, Michael J. 501 Portuguese verbs fully conjugated. Hauppauge, N.Y.: Barron’s Educational Series, Inc., 1995.
RANK, Otto. Art and Artist: creative urge and personality development. New York: Alfred A. Knopf, 1932.
RETAMAR, Roberto F. Caliban: apuntes sobre la cultura en nuestra América. 2. ed. México, D.F.: Diógenes, 1974.
ROSAS, Paulo. Como vejo Paulo Freire. Recife: Secretaria de Educação, Cultura e Esporte, 1991.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Émile or on education. New York: Basic Books, 1979.
SCHEPER-HUGHES, Nancy. Death without weeping: The violence of everyday life in Brazil. Berkeley; Los Angeles: University of California Press, 1992.
SHAKESPEARE, William. The Tudor edition of the complete works. London; Glasgow: Collins, 1951.
STONEY, George C. Unfinished video documentary about Paulo Freire (begun in 1995).
STRECK, Danilo R. Educação para um novo contrato social. Petrópolis: Vozes, 2003.
TAYLOR, Paul V. The texts of Paulo Freire. Buckingham: Open University Press, 1993.
THOMPSON, E.P. William Morris: romantic to revolutionary. London: Lawrence & Wishart, 1955.
TORRES, Carlos Alberto. Diálogo com Paulo Freire. São Paulo: Loyola, 1979.
WERNER, Camila (Ed.). Dicionário Larousse Inglês/Português.Português/Inglês Avançado. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Peter Lownds

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 378
- PDF (Português (Brasil)) 285