Wake up and dream a polyphonic approach to freirian romanticism

Authors

  • Peter Lownds UCLA

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n52.17097

Keywords:

Utopia, Romanticism, Conscientization, Colonization, Dialogue.

Abstract

Paulo Freire's biography serves as a compass to his pedagogical praxis. In the present study, excerpts of his texts and interviews constitute a set of texts that are subjected to analysis in order to deduce moments that were key in his life. It also deduces from this work that the Pernambuco philosopher and educator belongs to the noble line of the romantics and that his ideological predecessors include Jean-Jacques Rousseau and William Morris. The way Freire treats human issues put him diametrically in the antagonistic position to any kind of conservatism or neoconservatism.

Downloads

Author Biography

Peter Lownds, UCLA

Peter Lownds é um nova-iorquino que estudou literatura inglês, história da arte e teatro, em Yale. Dedicou-se, de início, profissionalmente, à carreira de ator, tendo trabalhado teatro e no cinema. Na Sétima Arte, atuou em películas importantes, como no premiadíssimo Kramer vs Kramer (1979)[1], dirigido por Robert Benton, a partir do romance homônimo de Avery Corman. Sem abandonar de todo a carreira de ator, Peter, como gosta de ser chamado pelos amigos, mudou-se para Los Angeles. Curiosamente, na cidade que abriga o distrito de  Hollywood – a meca do cinema ocidental –, dedicou-se à tradução de obras de ficção de língua hispânica para o inglês, como Animal Tropical (2000), de Pedro Juan Gutiérrez. Dedicou-se, também, aos estudos educacionais, defendendo a tese In The Shadow of  Freire: Popular Educators and Literacy in Northeast Brazil (À sombra de Freire: educadores populares e alfabetização no Nordeste do Brasil), na Universidade da Califórnia Los Angeles (UCLA).  Vive em Los Angeles, onde, além de dividir a própria residência com estudantes estrangeiros, dedica-se à educação e à cultura popular na periferia da cidade.


[1] O filme arrebatou, em 1980, cinco prêmios Oscar (melhor filme, melhor diretor, melhor ator, melhor atriz coadjuvante e melhor roteiro adaptado) e quatro Globos de Ouro (melhor filme, melhor roteiro, melhor ator e melhor atriz coadjuvante). além de outras premiações cinematográficas em vários festivais pelo mundo. Cabe lembrar que o ator principal foi Dustin Hoffman e a atriz coadjuvante foi Meryl Streep.

References

Referências

ARENDT, Hannah. The Human Condition. 2. ed., Chicago: Universidade de Chicago, 1998

BEISIEGEL, Celso de Rui. Política e Educação Popular: a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. São Paulo: Ática, 1982.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). A questão da política da educacão popular. São Paulo: Brasiliense, 1980.

COHN, Sergio (Org.) Encontros: Paulo Freire. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2012.

FANON, Frantz. The Wretched of the Earth. New York: Grove/Atlantic, 1988.

FERNANDEZ, Dominique. L’or des Tropiques: Promenades dans le Portugal et le Brésil baroques. Paris: Bernard Grasset, 1993.

FREIRE, Paulo. Education for Critical Consciousness. Tradução Myra Bergman Ramos, New York: Continuum, 1973.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of Hope. Tradução Robert R. Barr, New York: Continuum, 1994.

FREIRE, Paulo. Letters to Cristina. Tradução Donaldo Macedo, New York: Routledge, 1996.

FREIRE, Paulo. Cartas A Cristina. São Paulo: Paz e Terra, 1994b.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed, Tradução Myra Bergman Ramos, New York: Continuum, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva, 1970.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 23. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2002

FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: Uma história da vida. São Paulo: Cultura, 2006.

FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala. 43. ed., São Paulo: Record, 2001.

GADOTTI, Moacir. Os mestres de Rousseau. São Paulo: Cortez, 2004.

GADOTTI, Moacir. et al. (Org.) Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez; IPF, 1996.

GILLON, Étienne et al. (directeurs) Nouveau Petit Larousse en couleurs. Paris: Larousse, 1968.

HOUAISS, Antônio; MILLAR, Mauro de Salles. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetivo, 2009.

LOWNDS, Peter Michael. In the shadow of Freire: Popular Educators in Northeast Brazil. Doctoral Dissertation, UCLA Graduate School of Education & Information Studies, 2006.

MAFRA, Jason, ROMÃO, J. E.; SCOCUGLIA, A. C.; GADOTTi, M. (Org.). Globalização, educação e movimentos sociais. 40 anos da Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora e Livraria IPF; Editora, 2009.

MCLAREN, Peter; LEONARD, P. (Ed.). Paulo Freire: a critical encounter. London: Routledge, 1992.

NASCIMENTO, Abdias. Thoth n. 2., maio/ago., 1997, Brasília: Secretaria Especial de Editoração e Publicações do Gabinete do Senador A.N.

NITTI, John J.; FERREIRA, Michael J. 501 Portuguese verbs fully conjugated. Hauppauge, N.Y.: Barron’s Educational Series, Inc., 1995.

RANK, Otto. Art and Artist: creative urge and personality development. New York: Alfred A. Knopf, 1932.

RETAMAR, Roberto F. Caliban: apuntes sobre la cultura en nuestra América. 2. ed. México, D.F.: Diógenes, 1974.

ROSAS, Paulo. Como vejo Paulo Freire. Recife: Secretaria de Educação, Cultura e Esporte, 1991.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Émile or on education. New York: Basic Books, 1979.

SCHEPER-HUGHES, Nancy. Death without weeping: The violence of everyday life in Brazil. Berkeley; Los Angeles: University of California Press, 1992.

SHAKESPEARE, William. The Tudor edition of the complete works. London; Glasgow: Collins, 1951.

STONEY, George C. Unfinished video documentary about Paulo Freire (begun in 1995).

STRECK, Danilo R. Educação para um novo contrato social. Petrópolis: Vozes, 2003.

TAYLOR, Paul V. The texts of Paulo Freire. Buckingham: Open University Press, 1993.

THOMPSON, E.P. William Morris: romantic to revolutionary. London: Lawrence & Wishart, 1955.

TORRES, Carlos Alberto. Diálogo com Paulo Freire. São Paulo: Loyola, 1979.

WERNER, Camila (Ed.). Dicionário Larousse Inglês/Português.Português/Inglês Avançado. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.

Published

2020-07-02

How to Cite

LOWNDS, Peter. Wake up and dream a polyphonic approach to freirian romanticism. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 52, p. e17097, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n52.17097. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/17097. Acesso em: 23 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê 52 - Paulo Freire e a onda neoconservadora
Views
  • Abstract 378
  • PDF (Português (Brasil)) 285