Paulo Freire: contradiscourse and practice of resistance to neoconservatism in the brazilian political and educational scenario
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n57.15407Keywords:
resistance counter-discourse, neo-conversationalism, Paulo Freire.Abstract
Freire's thinking and acting become, once again, the target of discourses that, far from neutrality, are aimed at silencing educators and directing educational practices towards a distance from democracy and the criticality of teaching, so it is necessary to clarify the educational thought, from the perspective of a resistance discourse, highlighting its importance in Brazilian education. The guiding question of this article is: what are the reasons for Paulo Freire being the target of persecution and criticism in the current political context? The objective is to analyze, in the current Brazilian conjuncture, Paulo Freire's thought as a counter-discourse of confrontation and resistance, against the attacks on his person and educational proposal, clarifying his educational assumptions, refuting the unfounded criticism and pointing out its importance in the educational scenario Brazilian. It consists of a bibliographical research that involves Paulo Freire's productions, but also results of research on Freire's education. It highlights the humanist and ethical-political character of Paulo Freire's education, which cannot be thought of as a neutral field, nor confused with mere party indoctrination, and presents the importance of Freire's education in Brazilian education.
Downloads
References
BRASIL. Projeto de Lei Nº 7180. Escola sem partido. Brasilia. 2014. Disponível em: https://www.programaescolasempartido.org/projeto. Acessado em: 23/09/2019
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Molde nacional e forma cívica: higiene, moral e trabalho no projeto da Associação Brasileira de Educação (1924 – 1931). Bragança Paulista, SP: EDUSF, 1998.
DUSSEL, Enrique. El encubrimiento del otro: hacia el origen del mito de la modernidade. 3. ed., Quito-Equador: ABYA-YALA, 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36 ed.. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1993ª (Coleção Questões da nossa Época).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993b.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. São Paulo: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 4 ed., São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
HADDAD, Sérgio. Explicação sobre os ataques de Bolsonaro a Paulo Freire. Blog “O outro lado da notícia. Disponível em: outroladodanoticia.com.br/2019/04/14/explicacao-sobre-os-ataques-do-bolsonarismo-a-paulo-freire/ Acessado em: 26/05/2019
LEITE, Ligia C. Encontro com Paulo Freire. In: Educação e Sociedade. São Paulo: Cortez; Autores Associados n. 3, 1979, p.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos Santos. Paulo Freire na América Latina e nos Estados Unidos: Cátedras e Grupos de Pesquisas. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 48, p. 106-139, abr./jun. 2018.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de (Org). Relatório da pesquisa: “presença de Paulo Freire na Escola Cabana (1997 A 2004)”. Belém-Pará: NEP/UEPA, 2012.
ROSSETTI, Fernando. Paulo Freire critica ensino “neo-liberal”. Folha de São Paulo, 07/10/96. Disponivel em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1996/10/07/cotidiano/3.html Acessada em: 26/07/19.
VARELA, Florenço Mendes. Professores estrangeiros exaltam Paulo Freire, atacado pelo governo. Rede Brasil Atual – (Art.) Revista Educação. RBA, 21/04/19. Disponível em: https://www.redebrasilatual.com.br/educacao/2019/04/professores-estrangeiros-exaltam-paulo-freire-atacado-pelo-governo/ Acessado em: 29/08/19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 660
- PDF (Português (Brasil)) 969