Southern feminist decolonial thinking: an experience of popular education based on the narratives of peasant women
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n54.17322Keywords:
Brazil, Popular education, Latin american feminism, Peasant women, Rural social movements.Abstract
This text addresses some aspects that integrated Postdoctoral studies in the Education area, conducted by the author, and aims to theoretically systematize a popular education experience based on the implementation of workshops that were held with rural women from the south of Brazil, participants of the Landless Rural Workers Movement (MST). This experience is articulated in the construction of a Latin American feminist decolonial thought in the area of Education, an initiative that is not put in a isolation way, but composes a wide range of possibilities, both political and investigative. Thus, the theoretical frame adopted is located in the field of feminist thought, including the decoloniality applied to the gender issue in Latin America and using as methodology the collection of empirical data through autobiographical narratives, where the (self) biographical narratives of south women emerge, moving towards the construction of a thought that puts in check the androcentric and eurocentric knowledge on which modern science was based.
Downloads
References
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11, Brasília, maio/ag. 2013. p. 89-117.
CISNE, Mirla. Gênero, divisão sexual do trabalho e serviço social. 2. ed. São Paulo: Outras Expressões, 2015.
CYPRIANO, Breno. Construções do pensamento feminista latinoamericano. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, jan.-abr., 2013. p. 11-39.
DELPHY, Christine. Patriarcado (Teorias do) [verbete]. In: HIRATA, Helena et al. (orgs.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Ed. UNESP, 2009. p. 173-178.
EGGERT, Edla; SILVA, Márcia Alves da. Observações sobre pesquisa autobiográfica na perspectiva da educação popular nos estudos de gênero. Contexto & Educação, v. 26, n. 85, jan./jun. 2011. p. 51-68.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GARGALLO, Francesca. Feminismo latinoamericano. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, Caracas, v. 12, n. 28, enero/junio, 2007. p. 17-34.
GODINHO, Eliane. O “Artesanato de Si” de mulheres assentadas do MST: um processo político-pedagógico feminista pelo viés da educação popular. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pelotas – Brasil. 2017.
GODINHO, Eliane; SILVA, Márcia Alves da. O trabalho de mulheres assentadas do MST retratado em arpilleras enquanto uma proposta pedagógica feminista. Documento apresentado no I Congresso Internacional de Memória e Educação: narrativas (auto)biográficas. Santa Maria, RS, Brasil, mar./abr. 2017.
JOSSO, Marie-Christine. Histórias de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LAGARDE Y DE LOS RÍOS, Marcela. Sororidad. In: CASTRO, Amanda e MACHADO, Rita (orgs.). Estudos feministas, mulheres e educação popular. Curitiba: CRV, 2016. p. 25-33.
LOPES, Daniele Rehling; SILVA, Márcia Alves da. Da educação não sexista à pedagogia feminista. In: CASTRO, Amanda; MACHADO, Rita de Cássia (orgs.). Estudos feministas, mulheres e educação popular. Curitiba: CRV, 2016. p. 263-275.
MACHADO, Rita (orgs.). Estudos feministas, mulheres e educação popular. Curitiba: CRV, 2016. p. 25-33.
MARÍN, Pilar Cuevas. Memória Colectiva: hacia um proyeto decolonial.
In: WALSH, Catherine (org.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgents de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo 1. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013. p. 69-103.
MOREIRA, Carlos Eduardo. Emancipação [verbete]. In: STRECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jamie José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 145-146.
OCHOA, Luz Maceira. El sueño y la práctica de sí - Pedagogía feminista: una propuesta. México, D. F.: El Colegio de México, Centro de Estudios Sociológicos, Programa Interdisciplinario de Estudios de la Mujer, 2008.
PAREDES, Julieta. Hilando fino desde el feminismo comunitario. In: GUZMÁN, Alejandra de Santiago; BORJA, Edith Caballero; ORTUÑO, Gabriela González (orgs.). Mujeres intelectuales: feminismos y liberación en América latina y el Caribe. Buenos Aires: CLACSO, 2017. p. 111-140.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142.
ROSA, Graziela Rinaldi da; SILVA, Márcia Alves da. Práticas educativas feministas no Brasil: perspectivas epistemológicas antipatriarcais e a pedagogia feminista. In: AMARO, Sarita; DURAND, Véronique (orgs.). Veias feministas: desafios e perspectivas para as mulheres do século 21. Rio de Janeiro: Bonecker, 2017.
SAFFIOTI, Heleieth. A mulher na sociedade de classes. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, patriarcado e violência. São Paulo: Perseu Abramo, 2004.
SAFFIOTI, Heleieth. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.
SEGATO, Rita. La guerra contra las mujeres. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1066
- PDF (Português (Brasil)) 797