The teaching of afro-brazilian history and culture in dark times: theoretical and tempestuous reflections
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n60.21731Keywords:
afro-brazilian history and culture, brazilian social formation, theoretical waves of brazilian racial thought, racism.Abstract
This study intends to take advantage of scripts and learning gained in teacher training courses, when teaching the History and Culture-Afro-Brazilian Discipline. At the same time, it seeks to point out the need to add to this discipline the recent historiographic innovations that contributed to resize the perception of Brazilian social formation, in the face of capitalist development and insertion in a globalized world, especially between the 16th and 19th centuries. It is from this historical framework that we believe it is possible to articulate the anti-racist discourse, as a necessary condition for the re-education of ethnic-racial relations in the Brazilian case. We argue that the theoretical construct to be formulated must rely on the knowledge of past times in the conditions exposed above, tuning to this, the discussions that pass through the theoretical waves of Brazilian racial thought.
Downloads
References
ALENCASTRO, Luiz Felipe de. O trato dos viventes: formação do Brasil no Atlântico Sul (séculos XVI e XVII). São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
BANTON, Michael; MILES, Robert. Racismo. In: CASHMORE, Ellis (Org.). Dicionário de relações étnicas e raciais. São Paulo: Selo Negro, 2000.
BICALHO, Maria Fernanda Baptista. As câmaras ultramarinas e o governo do Império. In: FRAGOSO, João; BICALHO, Maria Fernanda; GOUVÊA, Maria de Fátima (Org.). O Antigo Regime nos Trópicos: a dinâmica imperial portuguesa (séculos XVI-XVIII). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001, p. 189-221.
BICALHO, Maria Fernanda. Dos “Estados nacionais” ao “sentido da colonização”: história moderna e historiografia do Brasil colonial. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (Org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007, p. 67-87.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.
BOBBIO, Norberto; MATTEUCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco (Org.). Dicionário de Política. 8.ed. Brasília: UnB, 1995.
BOXER, Charles Ralph. Relações raciais no Império Colonial Português: 1415-1825. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1967.
BOXER, Charles Ralph. Salvador de Sá e a luta pelo Brasil e Angola: 1602-1686. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1973.
BOXER, Charles Ralph. O Império Colonial Português. Lisboa: Edições 70, 1977a.
BOXER, Charles Ralph. A mulher na expansão ultramarina ibérica. Lisboa: Horizonte, 1977b.
BRASIL, 2003. Lei nº 10.639, de 9 de Janeiro de 2003. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso em: 8 jun. 2020.
BRASIL, 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, 2004.
BRASIL, 2013. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, 2013.
COSTA, Antonio Carlos Figueiredo. Relações Étnico-Raciais em questão: as ondas teóricas do Pensamento Racial Brasileiro e o Racismo Trans-histórico. In: OLIVEIRA, Aciomar de; COSTA, Antonio Carlos Figueiredo (Org.). Relações étnicas: conexões possíveis. Ibirité: Poesias Escolhidas, 2018, p. 67-82.
DAHL, Robert Alan. Um prefácio à teoria democrática. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.
DAHL, Robert Alan . Poliarquia: participação e oposição. São Paulo: EdUsp, 2012.
DIEHL, Astor Antonio. Cultura historiográfica: memória, identidade e representação. Bauru: Edusc, 2002.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. 3.ed. São Paulo: Ática, 1978.
FREYRE, Gilberto. Casa-Grande&Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 35. ed. Rio de Janeiro: Record, 1999.
HASENBALG, Carlos. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. 2.ed. Belo Horizonte: Editora UFMG/IUPERJ, 2005.
HESPANHA, Antonio Manuel. As vésperas do Leviathan: instituições e poder político (Portugal – séc. XVII). Coimbra: Almedina, 1994.
KOSELLECK, Reinhart. Uma história dos conceitos: problemas teóricos e práticos. Estudos históricos: Rio de Janeiro, v.5. n. 10, 1992, p. 134 – 146.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro pasado: para una semántica de los tiempos históricos. Paidós: Barcelona, 1993.
MATTOS, Ilmar Rohloff de. O tempo saquarema: a formação do Estado Imperial. 2.ed. São Paulo: Hucitec, 1990.
MEC. Secretaria de Educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: História e Geografia. 2.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
NOVAIS, Fernando A. Portugal e Brasil na crise do Antigo Sistema Colonial (1777-1808). São Paulo: Hucitec, 1979.
SANTOS, Gevanilda. Relações raciais e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2009.
SCHWARTZ, Stuart B. Burocracia e sociedade no Brasil Colonial: o tribunal superior da Bahia e seus desembargadores (1609-1751). São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
SILVA, Alberto da Costa e. A enxada e a lança: a África antes dos portugueses. 2.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1996.
SILVA, Alberto da Costa e. A manilha e o libambo: a África e a escravidão, de 1500 a 1700. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.
SILVA, Alberto da Costa e. Um rio chamado Atlântico: a África no Brasil e o Brasil na África. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2003.
XAVIER, Ângela Barreto; Hespanha, Antonio Manuel. As redes clientelares. In: MATTOSO, José (Dir.). História de Portugal: o Antigo Regime (1620-1807). V. 4. Lisboa: Estampa, 1998, p. 339-349.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 501
- PDF (Português (Brasil)) 169