Training of teachers in multicultural perspective: polysemy recognition to defense of critival perspective

Authors

  • André Luiz Sena Mariano Universidade Estadual de Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n31.2288

Keywords:

multiculturalismo crítico, formação de professores, levantamento bibliográfico, polissemia

Abstract

This paper discusses, through literature, the inclusion of multiculturalism in research on teacher education. Established a time frame between the years 2000 to 2006 and elected as a source of data collection, the papers presented at ANPEd and ENDIPE and journal articles focused on discussion of multiculturalism. It is possible to point out that there is a polysemy among the selected studies, for example, critical multicultural perspective, the intercultural and postcolonial. It appears that the results of selected texts reveal a more defined around a conservative. Closed emphasizing the importance of critical multiculturalism, especially the concept of frontier identity, and the greater emphasis should be given to what has been done with cultural issues in the training of tutors, rather than restrict the discussions concern alluding to the multiple meanings of multiculturalism.

Downloads

Author Biography

André Luiz Sena Mariano, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Campus de Araraquara), Mestre em Educação (Área de Concentração em Metodologia de Ensino, Linha de Pesquisa: Formação de Professores e Outros Agentes Educacionais) e Doutor em Educação (Área de Concentração em Metodologia de Ensino, Linha de Pesquisa: Teorias e Práticas Pedagógicas e em Educação) pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente, é Professor Adjunto do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Universidade Estadual de Ponta Grossa, onde integra o NUREGS (Núcleo de Relações Étnicorraciais, Gênero e Sexualidade). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo e Formação Docente, atuando principalmente nos seguintes temas: professor iniciante, aprendizagem profissional da docência, profissionalização docente e multiculturalismo. Seus interesses atuais de pesquisa encontram-se na compreensão das relações de gênero e sexualidade e suas interfaces com o currículo, a formação e o trabalho docente.

Published

2013-12-04

How to Cite

MARIANO, André Luiz Sena. Training of teachers in multicultural perspective: polysemy recognition to defense of critival perspective. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 31, p. 119–134, 2013. DOI: 10.5585/eccos.n31.2288. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/2288. Acesso em: 17 may. 2025.

Issue

Section

Artigos
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 302
  • PDF (Português (Brasil)) 242