The different faces of pedagogical poltical project
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n65.23275Keywords:
school, model, pedagogical political project.Abstract
The object of this article is pedagogical political project. The problem of research is to analyze the different expressions of the school projects “models”. The aim is conceptualize project in its diferent faces, analyzing its “models” found in the school. The approach of the investigation is bibliographical and analysed based on theorists thinking, that about political-pedagogical projects “models” reflected. The research is based on historical-dialectical materialism method to understand the object, to perceive the dynamics between the “models” of projects and to refute it through complete explanations. The word project and its interpretations were investigated. The “models” innovate teaching practices, provide concrete strategies for management autonomy and are based on actions decided by people. Case such don't exist possibilities, teaching practices are led to traditional work with unrealistic, impractical actions, of negotiated participation between professionals. The democratic “model” established in Lei de Diretrizes e Bases de 1996, promotes participation, autonomy and represents resource to transform the society. The proposal provides knowledge, quality and changes to emancipate people through education.
Downloads
References
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 maio 2022.
BRESSAN, Édio Luís; BRZEZINSKI, Iria. Metáforas da gestão escolar. Curitiba: Appris, 2022.
BUSSMANN, Antônia Carvalho. O Projeto político-pedagógico e a gestão da escola. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 37-52.
COSTA, José Adelino. Imagens organizacionais da escola. Lisboa: LASA, 1996.
COSTA, José Adelino. Projectos educativos das escolas: um contributo para a sua (des) construção. Cedes, Campinas, v. 24, n. 85, p. 1319-1340, 2003. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/. Acesso em: 15 mar. 2020.
COSTA, José Adelino. Construção de projectos educativos nas escolas: traços de um percurso debilmente articulado. Revista portuguesa de educação, Portugal, v. 17, n. 2, p. 85-114, 2004. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37417204. Acesso em: 4 mar. 2020.
COSTA, Jorge Adelino. Projectos em educação: contributos de análise organizacional. Aveiro: Edições Aveiro, 2007.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 483-495, 2007. https://doi.org/10.21573/vol23n32007.19144. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19144. Acesso em: 3 jul. 2020.
FALKEMBACH, Elza Maria Fonseca. Planejamento participativo: uma maneira de pensá-lo e encaminhá-lo com base na escola. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 131-141.
FLECK, Maria Luiza Steiner. Pedagogia de projetos. Manual da didática, Canoas, p. 1-13, 2005. Disponível em: https://extensao.cecierj.edu.br/material_didatico/edc905/PedagogiaDeProjetos-Genese.pdf. Acesso em: 01 mar. 2020.
LOPES, Corinne Julie Ribeiro; MACHADO, Lucília Regina de Souza. Projeto político-pedagógico como instância de gestão social da educação. Pretexto, Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 90-105, 2014. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4915386.pdf. Acesso em 25 fev. 2020.
MACEDO, Lino. Jogo e projeto: irredutíveis, complementares e indissociáveis. In: ARANTES, Valéria Amorim (Org.). Jogo e projeto: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006. p. 15- 48.
MACHADO, Nílson José. A vida, o jogo, o projeto. Seminários de Estudos em Epistemologia e Didática. Summus, São Paulo, p. 1-15, 2005. Disponível em: https://www.nilsonjosemachado.net/20050805.pdf. Acesso em: 5 fev.2020.
MACHADO, Nílson José. Educação: projetos e valores. São Paulo: Escrituras, 2006.
MARQUES, Mário Osório. Escola, aprendizagem e docência: imaginário social e intencionalidade política. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 143-156.
NEVES, Carmem Moreira de Castro. Autonomia da escola pública: um enfoque operacional. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 95-129.
PILLA, Maria Cecília Barreto Amorim. Manuais de civilidade, modelos de civilização. História em Revista, Pelotas, v 9, 2017.https://doi.org/10.15210/hr.v9i9.11719. Disponível em:
https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/HistRev/issue/view/657. Acesso em: 26 fev. 2020.
RESENDE, Lúcia Maria Gonçalves. Paradigma - relações de poder - Projeto político-pedagógico: dimensões indissociáveis do fazer educativo. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 53-94.
SANTIAGO, Anna Rosa Fontella. Projeto político-pedagógico da escola: desafio à organização dos educadores. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 157-178.
SANTIAGO, Anna Rosa Fontella; ZASSO, Silvana Maria Bellé. Projeto político-pedagógico: a experiência de uma escola de periferia urbana na construção de sua identidade. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 179-192.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995. p. 11-35.
VENTURA, Paulo Cezar Santos. Por uma pedagogia de projetos: uma síntese introdutória. Educação & Tecnologia, Belo Horizonte, v.7, n. 1, p. 36-41, 2002. Disponível em: http://www.tecnologiadeprojetos.com.br/banco_objetos/%7B6CC31958-0A79-4D36-8DAD-DC0D31DEE25C%7D_Artigo%20Paulo%20Ventura%20-%20Por%20uma%20Pedagogia%20de%20Projetos.pdf. Acesso em: 28 fev.2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dos autores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 777
- PDF (Português (Brasil)) 575