The use of digital information and communication technologies and media in education in contemporary society and its influences in legal education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n64.23413

Keywords:

teaching, legal, media, contemporary society, DICT.

Abstract

The purpose of this article is to analyze the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and media in education in contemporary society and their influences on legal education. Such analysis is relevant in view of the changes in contemporary society and the pedagogical practices of legal education, still marked by tradicionalism, which does not always corresponding to students´needs. In order to achieve the proposed objective, a bibliographical research was used through the analysis of works that address DICT, media in education and legal teaching. Based on a reflection on DICT and digital media, we discuss the use of DICT in Education, from the perspective of renowned authors, exposing various approaches and methodologies that can be adopted. Finally, we deal with the use of DICT in legal education in Brazil, briefly discussing the historical context of Law Courses and methodologies that can be used, modifying educational practices and encouraging student center role, making the student not only a consumer, but also a producer of informations, with the possibility of elaborating contents, becoming digitally included and author of his own knowledge. A difficult aspect is the teachers´traditionalism and their training in the use of technologies. 

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Author Biographies

Luis Henrique Ramos Alves, Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)

Graduado em Direito pela Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE). Pós-Graduando em Direito Processual Civil no Instituto Damásio de Ensino (DAMÁSIO). Pós-Graduado em Direito Constitucional Aplicado (LEGALE). Mestrando no Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE). Advogado (OABSP). Docente na Faculdade FASOL (Faculdade Solidária do Oeste Paulista). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias, da Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE). Membro do Grupo de Pesquisa Acesso a Justiça, Inovação e Sustentabilidade, da Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE).

Mônica Fürkotter, Universidade do Oeste Paulista, Programa de Pós-Graduação em Educação (UNOESTE).

Doutora e Mestre em Matemática pelo Instituto de Ciências Matemáticas de São Carlos, licenciada em Matemática pela Unesp. Docente aposentada da Unesp/Campus de Presidente Prudente. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação, Mestrado e Doutorado, da Unoeste e Líder do Grupo de Pesquisa Contexto Escolar e Processo de Ensino Aprendizagem: ações e interações (Contepea).

Raquel Rosan Christino Gitahy, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS) e Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)

Doutora em Educação, Pedagoga, Bacharel em Direito. Avaliadora do MEC-INEP. Docente da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS) e Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)

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Acesso em: 09 fev. 2022.

Published

2023-03-17

How to Cite

RAMOS ALVES, Luis Henrique; FÜRKOTTER, Mônica; CHRISTINO GITAHY, Raquel Rosan. The use of digital information and communication technologies and media in education in contemporary society and its influences in legal education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 64, p. e23413, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n64.23413. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/23413. Acesso em: 17 may. 2025.

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