Professional destination of biological sciences undergraduate students in evening teacher education programs in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n66.23502

Keywords:

teaching profession, Continuing Teacher Education, leaving teacher

Abstract

This article presents the results of a research on the professional destiny of undergraduates from a Biological Sciences Teacher Education program at a public university in Brazil. The classes of this program take place only in the evenings. The main objective of this research was to find out where the undergraduates of this program have been, when they concluded their graduation, and for what reason they entered, or not, in teaching. The research has a quantitative and qualitative character, and the data were produced through the application of a virtual questionnaire to undergraduates who completed the program from 2007 to 2017. The results revealed a high percentage of evasion from the teaching profession – around 62% of the undergraduates did not practice the profession for which they were trained and most of those who still remained in teaching did that because of what teaching represents, for them, in its essence and not the way it happens in everyday life. One of the main conclusions of this study is that the “escape” from teaching in basic education and the exodus of teachers to other professional fields are closely related to the low wages offered, the degrading working conditions to which teachers are subjected and the disagreement between what is idealized and what is learned at the Brazilian universities and the daily work at schools throughout the country.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Author Biographies

Mardem Michael Ferreira da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Professor de Ciências da Natureza

Mestre em Educaçao pela UFMG

Especialista em Docência pelo IFMG

Licenciado em Ciências Biológicas pela UFV

     

Júlio Emílio Diniz-Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Professor Titular da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). 3

Doutor (Ph.D.) em Educação (mais especificamente, em Sociologia do Currículo e da Formação de Professores) pela University of Wisconsin-Madison, nos Estados Unidos (2004). 

 

References

AMORIM, Marina Alves. Quem ainda quer ser professor? A opção pela profissão docente por egressos do curso de História da UFMG. Educação em revista, Belo Horizonte, v.30, n.4, p. 37-59, out./dez. 2014. https://doi.org/10.1590/S0102-46982014000400003.

AMORIM, Marina Alves; SALEJ, Ana Paula; BARREIROS, Brenda Borges Cambraia. “Superdesignação” de professores na rede estadual de ensino de Minas Gerais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, p. 1-22, out., 2018. https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230053.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 2. ed. Lisboa: Edições 70, 2002.

BRAGA, Mauro Mendes. Licenciaturas na UFMG: os desafios do noturno. In: SOUZA, João Valdir Alves. (Org.) Formação de Professores para a educação básica: dez anos de LDB. 2007.

CARLOTTO, Mary Sandra; CÂMARA, Sheila Gonçalves; OLIVEIRA, Michelle Engers Taube de. Intenção de abandono profissional entre professores: o papel dos estressores ocupacionais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, ago., 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240028.

COELHO, Ana Maria Simões. Destino profissional de egressos dos Cursos de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal de Minas Gerais. Minas Gerais, 2017. 311 f. Tese (Doutorado em Educação) - UFMG, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-AW9MEB. Acesso em: 27 dez. 2019.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A formação acadêmico-profissional: compartilhando responsabilidades entre as universidades e escolas. In: TRAVERSINI, Clarice et al. (Orgs.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. 1. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 1, p. 253-267, 2008.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A formação de professores nos cursos de licenciatura: um estudo de caso sobre o curso de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Minas Gerais. Minas Gerais, 1996. 309 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - UFMG, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1996.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Formação de professores: pesquisas, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2000a.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 92, n. 230, p. 34-51, jan./abr. 2011. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.92i230.541.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Relações de poder no interior do campo universitário e as licenciaturas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 111, n. 1, p. 183-201, dez., 2000b. https://doi.org/10.1590/S0100-15742000000300010.

ESTEVE, José Manuel. O Mal-Estar Docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru. Editora da Universidade do Sagrado Coração – EDUSC, 1999.

FANFANI, Emílio Tenti. La condición docente: análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2005.

FURLAN, Elaine Gomes Matheus; HOJO, Ossamu. Para onde vão os licenciados em Química? Curitiba, PR, Anais do VIII Congresso Nacional de Educação da PUC-PR – EDUCERE, 2008.

GARCIA, Carlos Marcelo. A identidade docente: constantes e desafios. Formaçao Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, 109-131, ago./dez., 2009.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Atratividade da carreira docente no Brasil. São Paulo: Fundação Vitor Civita, 2009. Relatório final da pesquisa realizada pela Fundação Carlos Chagas para a Fundação Vitor Civita. Disponível em: http://www.zerohora.com.br/pdf/15141177.pdf. Acesso em: 27 dez. 2019.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367919?posInSet=2&queryId=c605a90 8-97da-4777-a996-b3532872f9a1. Acesso em: 30 dez. 2019.

GAZZOTTI, Andrea Alessandra; VASQUES-MENEZES, Ione. Suporte afetivo e o sofrimento psíquico em burnout. In: CODO, Wanderley (org). Educação: carinho e trabalho. Rio de Janeiro: Vozes, p. 261-266, 1999.

HIRATA, Guilherme; OLIVEIRA, João Batista Araujo; MEREB, Talita de Moraes. Professores: quem são, onde trabalham, quanto ganham. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 27, n. 102, p. 179-203, jan./mar., 2019. https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002701888.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. 2ª ed. Porto: Portugal, p.31-61, 2000.

KUSSUDA, Sérgio Rykio. A escolha profissional de licenciados em física de uma universidade pública. São Paulo, 2012. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - UNESP, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/90967/kussuda_sr_me_bauru.pdf ?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 jun. 2019.

LAPO, Flavinês Rebolo; BUENO, Belmira Oliveira. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.118, p. 65-88, mar., 2003. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100004.

LOCATELLI, Cleomar; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Quem são os atuais estudantes de Licenciatura no Brasil? Perfil socioeconômico e relação com o magistério. Cadernos de Pesquisa (UFMA), São Luís, v. 26, p. 225-243, 2019. https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n3p225-243.

LÜDKE, Menga. Avaliação institucional: formação de docentes para o ensino fundamental e médio (as licenciaturas). Cadernos Crub, v. 1, n. 4, p. 5-96, 1994.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2005.

NUNES, Edson de Oliveira; CARVALHO, Maria de; ALBRECHT, Julia Vogel de. A singularidade brasileira: ensino superior privado e dilemas estratégicos da política pública. Rio de Janeiro: Observatório Universitário, jun., 2009. (Documento de Trabalho, n. 87). Disponível em: http://www.observatoriouniversitario.org.br/documentos_de_trabalho/documentos_de _trabalho_87.pdf. Acesso em: 01 jan. 2019.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Política educacional ea re-estruturação do trabalho docente: reflexões sobre o contexto latino-americano. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 99, p. 355-375, mai./ago., 2007. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000200004.

PAZ, Monica Lana da. A permanência e o abandono da profissão docente entre professores de matemática. Minas Gerais, 2013, 166f. Tese (Doutorado em Educação) – UFMG, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-9AZG7G. Acesso em: 01 jan. 2019.

ROCHA, Luiz Daniel. Avaliação do curso de Licenciatura em ciências biológicas da Unifal-MG na perspectiva de seus egressos. Revista Profissão Docente, v. 13, n. 28, p. 76-98, jan./jun., 2013. DOI: https://doi.org/10.31496/rpd.v13i28.568.

SACRISTÁN, José Gimeno. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António. Profissão professor. 2ª ed. Porto, Portugal: Porto Editora, p. 63-92, 1995.

SILVA, Daniela da. O curso de Licenciatura em Matemática da PUC/SP e a trajetória educacional de seus egressos (2005-2010). São Paulo, 2012. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - PUC-SP, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PUC_SP1_803c0db7d47e572b29d6410bbb88b200/ Details. Acesso em: 20 dez. 2019.

SILVA, Mardem Michael Ferreira da et al. Formação pedagógica em cursos de licenciatura: um estudo de caso. Educação, Santa Maria, v. 41, n. 3, p. 593-604, set./dez., 2016. http://dx.doi.org/10.5902/1984644423373.

SILVA, Mardem Michael Ferreira da. Destino profissional de licenciados : quem são e onde estão os egressos do curso noturno de licenciatura em ciências biológicas da UFMG? Minas Gerais, 2020, 232f. Dissertação (Mestrado em Educação) - UFMG, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/32838.

SOUTO, Romélia Mara Alves; PAIVA, Paulo Henrique Apipe Avelar. A pouca atratividade da carreira docente: um estudo sobre o exercício da profissão entre egressos de uma licenciatura em matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 24, n. 1, p. 201-224, jan./abr. 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-73072013000100013.

VARGAS, Michely de Lima Ferreira. Ensino superior, assistência estudantil e mercado de trabalho: um estudo com egressos da UFMG. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 16, n. 1, mar., 2010. https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000100008.

Published

2023-09-19

How to Cite

SILVA, Mardem Michael Ferreira da; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Professional destination of biological sciences undergraduate students in evening teacher education programs in Brazil. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 66, p. e23502, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n66.23502. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/23502. Acesso em: 18 may. 2025.
Views
  • Abstract 228
  • pdf (Português (Brasil)) 319