Afro-brazilian literature at school: racial literacy and Afroliteracy as an instrument for anti-racist education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n66.25178Keywords:
Afro-Brazilian literature, racial literacy, afro-literacy, antiracist educationAbstract
This article deals with the relationship between the use of Afro-Brazilian Literature at school as a resource for the development of racial literacy and Afro-literacy. Seeking to relate both concepts (racial literacy and afro-literacy) with practices related to the social use of language, it also proposes their relationship with an anti-racist education, as a way of valuing the Brazilian Afro-descendant identity and fighting prejudice and discrimination.
Downloads
References
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana, 2004. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf Acessado em 20 ago. 2023.
DUARTE, Eduardo de Assis. Por um conceito de literatura afro-brasileira. Literafro, 2023. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/artigos/artigos-teorico-conceituais/148-eduardo-de-assis-duarte-por-um-conceito-de-literatura-afro-brasileira Acessado em 20 ago. 2023.
EVARISTO, Conceição. Ocupação Conceição Evaristo. São Paulo, Itaú Cultural, 2017. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/ocupacao/conceicao-evaristo/escrevivencia/ Acessado em 20 ago. 2023.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Racismo no Brasil? É coisa da sua cabeça: histórias de racismo e empoderamento no ambiente familiar, escolar e nas relações sociais. Paraná: Estúdio Texto, 2017.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Letramento Racial Crítico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Paraná: Estúdio Texto, 2019.
LITERAFRO. Literafro – autores: Cuti, 2023. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/autores/212-cuti. Acessado em 14 ago. 2023.
PEREIRA, Márcia Moreira. Notas sobre a Literatura Afro-Brasileira na escola. São Paulo, Instituto Singularidades, 2021. Disponível em: https://blog.institutosingularidades.edu.br/notas-sobre-a-literatura-afro-brasileira-na-escola/ Acessado em 14 ago. 2023.
RAMOS, Dandara de Oliveira. Representatividade importa sim! O afroletramento na formação da pequena leitora. Rio de Janeiro, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), 2022 (Dissertação de Mestrado).
REMPEL, Gabriela. Um estudo sobre concepções de transitividade no funcionalismo norte-americano de Hopper e Thompson e na Linguística Sistêmico Funcional. Entretextos, Londrina, v. 17, n. 2, p. 7-27, jul./dez. 2017.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica,
VALÉRIO, Amanda Crispim Ferreira. Escrever é uma maneira de sangrar... Londrinando, Londrina, 2020. Disponível em: https://londrinando.com/post/1544/escrever-e-uma-maneira-de-sangrar. Acessado em 20 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márcia Moreira Pereira, Wendell Lopes de Azevedo Braulio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 889
- pdf (Português (Brasil)) 524