The research in the knowledge production: methodological questions

Authors

  • Maria da Glória Marcondes Gohn UNINOVE, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.v7i2.416

Keywords:

Investigação social. Metodologias e métodos. Pesquisa educacional.

Abstract

This paper makes a refl ection on the research role in Human Sciences,outlines some basic elements for the elaboration of a research project and questions the research practice theme in the Education fi eld, stressing the teacher/researcher question. Th e main objective of the text is to contribute to the refl ection on the research role in the critic knowledge production, in a qualifi ed process of knowing. It is pointed up the research relevance for the comprehension and transformation of the reality and the social compromise of the researchers with the repassage of the produced knowledge to society and to the informer subjects of the investigation

Downloads

Author Biography

Maria da Glória Marcondes Gohn, UNINOVE, São Paulo

Doutora em Ciência Política – FFLCH-USP; Pós-doutoramento em Sociologia – New School [New York] (EUA); Professora titular da Faculdade de Educação – UNICAMP/UNINOVE; Coordenadora – Grupo de Estudos sobre Movimentos Sociais, Educação e Cidadania (GEMDEC); Pesquisadora I – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq); Secretária executiva do Reasearch Committee ‘Social Classes and Social Movements’ – Associação Internacional de Sociologia.

Published

2008-02-07

How to Cite

GOHN, Maria da Glória Marcondes. The research in the knowledge production: methodological questions. EccoS – Revista Científica, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 253–274, 2008. DOI: 10.5585/eccos.v7i2.416. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/416. Acesso em: 17 may. 2025.
Crossref
2
Scopus
0
Édio Luís Bressan, Iria Brzezinski (2022)
Materialismo histórico-dialético e a transformação da realidade. EccoS – Revista Científica, 1.
10.5585/eccos.n61.20986
Dalton Gean Perovano, Sônia Maria Chaves Haracemiv, Dulce Huf Bais (2024)
Caminhos formativos na docência da metodologia da pesquisa na educação. Caderno Pedagógico, 21(12), e11125.
10.54033/cadpedv21n12-218
Citations
  • Citation Indexes: 1
Captures
  • Readers: 4
Views
  • Abstract 1964
  • PDF (Português (Brasil)) 4347