Are we References to Ourselves? Taking Stock of Academy of Marketing Conference Proceedings and their Role in Academic Education in Marketing

Autores

  • Francisco Giovanni David Vieira Universidade Estadual de Maringá
  • Josiane Silva de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • André Torres Urdan EAESP - Fundação Getúlio Vargas

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v11i1.2290

Palavras-chave:

Academic Production, Publication, Academy of Marketing, Marketing, Marketing Scholars

Resumo

This paper approaches academic education in the field of marketing through academic production within the field itself. It presupposes that marketing publications are the main starting point for education in marketing, and analyzes whether the academic production of marketing scholars becomes a reference to the research developed by these scholars themselves. The empirical reference adopted for the investigation was the Academy of Marketing Conference proceedings, involving a longitudinal study covering a three-year period from 2007 to 2009. The main results reveal that academic marketing research published through the Academy of Marketing Conference proceedings have not been an important reference for the scholars who publish papers in the proceedings. This puts into perspective the role played by the Academy of Marketing Conference proceedings as a reference for marketing scholars as well as a reference for education in marketing and transformational marketing in itself. Final remarks concerning theoretical and educational implications are provided at the end. DOI: 10.5585/remark.v11i1.2290

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Biografia do Autor

Francisco Giovanni David Vieira, Universidade Estadual de Maringá

possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal da Paraíba (1985), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Lavras (1991), doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002), e realizou estágio de pós-doutorado em Administração de Empresas na Fundação Getúlio Vargas, São Paulo (2007). É professor da Universidade Estadual de Maringá, Editor Associado para a área de Estudos de Marketing dos Cadernos EBAPE.BR (FGV-Rio), membro da Academy of Marketing (UK) e coordenador do GIPEM (Grupo Interdisciplinar de Pesquisas e Estudos em Marketing - UEM/CNPq). Foi professor visitante da Universidade Federal de Lavras (2008) e membro do Comitê Científico da Divisão de Marketing da ANPAD (2009-2010). Atua na área de Administração, com ênfase em Marketing, e tem interesse nos seguintes temas: práticas de marketing e gestão de mercado, comportamento do consumidor, cultura e consumo, marketing social corporativo e produção acadêmica em marketing no Brasil.

Josiane Silva de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

graduada (2005) e mestre (2009) em Administração pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente realiza doutorado em Administração pela UFRGS. Minha atuação se concentra nos estudos sobre culturas nas Organizações, a partir dos Estudos Organizacionais e sobre Comportamento do Consumidor.

André Torres Urdan, EAESP - Fundação Getúlio Vargas

é professor titular do Departamento de Mercadologia da EAESP. Seus interesses atuais são marketing de serviços, relacionamento e novos produtos. É graduado em Engenharia Civil (1984) e Administração (1987) pela Universidade Federal de Minas Gerais, como também em Ciências Contábeis pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1986). Concluiu o mestrado em Administração de Empresas na Escola de Administração de Empresas de São Paulo (EAESP) da Fundação Getulio Vargas em 1992 e o doutorado em Administração na Universidade de São Paulo em 1993.

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Publicado

03.05.2012

Como Citar

Vieira, F. G. D., Oliveira, J. S. de, & Urdan, A. T. (2012). Are we References to Ourselves? Taking Stock of Academy of Marketing Conference Proceedings and their Role in Academic Education in Marketing. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 11(1), 137–147. https://doi.org/10.5585/remark.v11i1.2290

Edição

Seção

Artigos