Informal Marketing: A Commercialization Model Guided by Brazilian Jeitinho, Informality and Entrepreneurship

Authors

  • Gustavo Henrique Silva de Souza Universidade Federal de Alagoas
  • Jorge Artur Peçanha de Miranda Coelho Universidade Federal de Alagoas
  • Nilton Cesar Lima Universidade Federal de Uberlândia
  • Jamerson Viegas Queiroz Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v13i3.2703

Keywords:

Informal Marketing, Brazilian Jeitinho, Informality, Entrepreneurship.

Abstract

In Brazil, street vendors and hawkers, currently recognized as micro-entrepreneurs, commonly are developing unconventional marketing strategies in informal markets, that is, with characteristics of intuition, improvisation and lawlessness. Remarkably, these marketing strategies have shown good sales results, highlighting the following question: What kind of marketing is that which is not in the handbooks of marketing and is overlooked by leading authors in the field? Considering this problem, this study aims to propose an explanatory model for this “marketing” phenomenon, theoretically grounded and within empirical basis, in the light of theories that address the psychological makeup of the Brazilian Jeitinho, the culture of informality and Entrepreneurship. Thus, we propose a concept that fills a gap over the traditional marketing theories existing. 

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Author Biographies

Gustavo Henrique Silva de Souza, Universidade Federal de Alagoas

Pesquisador do Laboratório de Avaliação e Medida Cognitiva-Emocional (LAMCE/CNPq), vinculado a Universidade Federal de Alagoas. Mestrando em Psicologia (Comportamento Empreendedor) pela Universidade Federal de Alagoas. Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Alagoas.

Jorge Artur Peçanha de Miranda Coelho, Universidade Federal de Alagoas

Professor Adjunto da Universidade Federal de Alagoas. Coordenador do Laboratório de Avaliação e Medida Cognitiva-Emocional (LAMCE/CNPq). Doutor e Mestre em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba.

Nilton Cesar Lima, Universidade Federal de Uberlândia

Professor Adjunto do Departamento de Contabilidade Gerencial da Universidade Federal de Uberlândia. Avaliador do MEC/INEP. Doutor e Mestre em Administração pela Universidade de São Paulo.

Jamerson Viegas Queiroz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Adjunto do Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Avaliador institucional do MEC/INEP. Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Published

2014-08-11

How to Cite

Souza, G. H. S. de, Coelho, J. A. P. de M., Lima, N. C., & Queiroz, J. V. (2014). Informal Marketing: A Commercialization Model Guided by Brazilian Jeitinho, Informality and Entrepreneurship. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 13(3), 63–77. https://doi.org/10.5585/remark.v13i3.2703