The Act of Giving and Frustration: An Analysis in Determination of Psychological Distance

Authors

  • Wagner Junior Ladeira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Clecio Falcão Araujo PUCRS/FACE/PPGAd/MAN
  • Fernando Oliveira Santini PUCRS/FACE/PPGAd/MAN
  • Marlon Dalmoro IMED

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v15i1.2817

Keywords:

Self present, Indulgence, Self-Control, Temporal Distance, Frustration

Abstract

This article aims to analyze a scenario of giving, within a time gap, can be influenced by the frustration of an unfulfilled goal. From an experimental plan was checking the indulgence with others and with the gift at Christmas (Study 1), the influence of own frustrations (Study 2) and others (Study 3). The results show that the increase (decrease) of frustration with the layout for goal himself can generate indulgence (control) at the time of giving both to himself as another person.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Junior Ladeira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Viçosa (2003) e mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Atualmente esta fazendo doutorado na Universidade Federal do Rio Grande do Sul na área de Gestão de Tecnologia e Inovação. É também professor do Centro Universitário La Salle e da UNISINOS.

Clecio Falcão Araujo, PUCRS/FACE/PPGAd/MAN

Professor na Faculdade SENACRS;  Doutorando e Mestre em Administração e Negócio na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia, Programa de Pós-graduação em Administração; PUCRS/FACE/PPGAd/MAN

Fernando Oliveira Santini, PUCRS/FACE/PPGAd/MAN

Professor na Faculdade SENACRS; Doutor em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia, Programa de Pós-graduação em Administração; PUCRS/FACE/PPGAd/MAN.

Marlon Dalmoro, IMED

Professor na Univates e Faculdade IMED; Doutor em Administração pela Universidade Federal Rio Grande do Sul, Escola de Administração, Programa de Pós-graduação em Administração UFRGS/EA/PPGA

Published

2016-03-30

How to Cite

Ladeira, W. J., Araujo, C. F., Santini, F. O., & Dalmoro, M. (2016). The Act of Giving and Frustration: An Analysis in Determination of Psychological Distance. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 15(1), 133–145. https://doi.org/10.5585/remark.v15i1.2817